Tro iFokus

Tro

Etikettallmänt
Läst 181 ggr
SumacWarmi
2021-06-22 08:50
2

Om bokstavstroende

Jag läste en så insiktsfull och kunnig krönika av Jonas Gardell, och tänkte att jag kunde länka till den här. Själv har jag min egen upplevelse som jag skrev om förut här, och som jag alltid kan hämta kraft ur. För mig känns det inte viktigt att läsa böcker om andras upplevelser för länge sen, och bara tanken på att använda länge sen döda mäns tankar och upplevelser för att trycka ner andra känns märklig. Men vi är alla olika, och det är så det ska vara.

https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/ni-anvander-bibeln-som-ett-smorgasbord/

(ur artikeln, någonstans i mitten:)

Jesus använder, som du säkert vet, Stefan, gärna den retoriska formen ”Ni har hört att” och så citerar han ur Bibeln och sedan säger han ”men jag säger er”, och så omtolkar han Bibelstället han just citerat.

Nu kan du invända att den där rätten att tolka hade bara Jesus eftersom han är Guds son, men om du skulle läsa Bibeln kommer du upptäcka att Jesus hela tiden uppmanar oss att följa hans exempel och göra som han gör.

Det gäller alltså när man läser Bibeln inte bara att ”tro” på vad där står utan att förstå vad texten menar. Något som Jesus själv poängterar när han far ut mot sin tids religiösa renhetsivrare och säger: ”Om ni förstod vad som menas med Barmhärtighet vill jag se och inte offer, så skulle ni inte döma oskyldiga”.

Det vill säga: viktigare än att följa lagen till punkt och pricka är att vara kärleksfull, inkluderande och överseende.

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Jonas Gardell sätter punkt för debatten om homosexuellas inkludering i frikyrkan, som inleddes med hans öppna brev till pastor Stefan Swärd.
Maria
2021-06-22 08:56
4

Så märkligt, jag sitter precis och ska göra ett inlägg med denna text av Jonas Gardell för jag tycker han skriver så bra😊

Han beskriver exakt mina tankar fast han har förmågan att sätta orden på pränt. Jag kan inte formulera mig som han kan.

/Maria

DesK
2021-06-22 08:58
3

Jonas Gardell är en mycket klok och kunnig man, som jag uppskattar mycket. Läste hans bok Om Gud och fick mig många tankeställare och aha-upplevelser. Den här boken har jag inte läst än, men den hamnar på min önskelista.
Det finns en bok som heter Bibeltolkningens bakgator av Jesper Svartvik, den är mycket läsvärd för den som är intresserad av att förstå hur svårt det är att tolka bibeltexterna.
https://www.verbum.se/bibeltolkningens-bakgator-p52637975

/Désirée

I boken Bibeltolkningens bakgator belyser Jesper Svartvik några av de mest skumma bakgatorna i bibletolkningens historia. Svartvik menar att vi har mycket att lära av denna historia, genom att titta på frågor som; Vilka bibeltexter åberopades av slavägarna i den amerikanska södern? Hur motiverades att antisemitism var förenligt med kristen tro? Hur har de tolkat Bibeln som är negativt inställda till samkönade relationer? Vilka argument har använts i de många debatterna? Jesper Svartvik visar på likheter och skillnader. Boken visar också hur nutidens bibelforskare tolkat de bibeltexter som har åberopats i diskussionerna. Boken ger en fördjupad kunskap om bibeltolkningens historia och hjälper dagens bibelläsare att tolka och tillämpa texterna. Ny utgåva med nytt förord.
Maria
2021-06-22 11:53
2

Jonas Gardells bok "Om Jesus" är också mycket läsvärd.
Länk till Om Jesus
http://www.norstedts.se/bocker/111904-om-jesus

/Maria

De flesta skelett man funnit från tiden som Jesus levde visar brist på järn och protein, kranier av fyrtioåriga människor har ofta få eller inga tänder kvar. Livet var hårt och man dog ung. Endast en minoritet fick uppleva sin tjugofemårsdag. Vi vil...
  • Redigerat 2021-06-22 12:31 av DesK
DesK
2021-06-22 12:30
1

Länk till om Gud
http://www.litteraturmagazinet.se/jonas-gardell/om-gud
Maria jag la in en länk till boken i ditt inlägg

/Désirée

LitteraturMagazinet – Sveriges nya litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Välkomna till Sveriges största litterära magasin!
  • Redigerat 2021-06-22 12:32 av DesK
Maria
2021-06-22 12:44
1

Så bra😊

/Maria