Tro iFokus

Tro

Etikettacim
Läst 1236 ggr
[Kathja]1
2014-12-09 16:53
1

Kärleken hyser inte agg ~ ACIM ~ lektion 68

Kärleken hyser inte agg. 

Du som skapades av Kärleken lik Den Själv kan inte hysa agg och känna ditt Själv. Att hysa agg är att glömma vem du är. Att hysa agg är att se dig själv som en kropp. Att hysa agg är att låta egot bestämma över ditt sinne och att döma kroppen till Döden. Du kanske ännu inte till fullo inser exakt hur det påverkar ditt sinne att hysa agg. Det tycks avskilja dig från din Källa och göra dig olik Honom. Det får dig att tro att Han är lik det du tror att du har blivit, för ingen kan föreställa sig sin Skapare olik sig själv.  

Utestängd från ditt Själv Som förblir medvetet om Sin likhet med Sin Skapare tycks ditt Själv sova, medan den del av ditt sinne som väver illusioner i sömnen ser ut att vara vaken. Kan allt detta komma från att hysa agg? Oh, ja! För den som hyser agg förnekar att han skapades av Kärleken, och hans Skapare har blivit skrämmande för honom i hans dröm om hat. Vem kan drömma om hat och inte frukta Gud?  

Det är lika säkert att de som hyser agg kommer att göra en ny definition av Gud efter sin egen avbild, som det är obestridligt att Gud skapade dem lik Sig Själv, och definierade dem som del av Sig. Det är lika säkert att de som hyser agg kommer att känna skuld, som det är obestridligt att de som förlåter kommer att finna frid. Det är lika säkert att de som hyser agg kommer att glömma vem de är, som det är obestridligt att de som förlåter kommer att minnas.  

Skulle du inte vara villig att avstå från ditt agg om du trodde att allt detta var på det sättet? Kanske tror du inte att du kan släppa ditt agg. Detta är emellertid helt enkelt en fråga om motivation. I dag skall vi försöka ta reda på hur du skulle känna dig utan det. Skulle du lyckas, om än aldrig så lite, kommer det aldrig mer att vara något problem med motivationen.  

Börja dagens förlängda övningsstund med att söka i ditt sinne efter dem som du anser att du hyser starkt agg emot. Några av dessa kommer att vara lätta att finna. Tänk sedan på det till synes mindre agg som du hyser mot dem du tycker om och till och med tror att du älskar. Det kommer snabbt att bli uppenbart att det inte finns någon som du inte hyser något slags agg emot. Därigenom har du blivit ensam i hela Universum i din varseblivning av dig själv.  

Bestäm dig nu för att se alla dessa personer som vänner. Säg till dem alla, och tänk på var och en i tur och ordning medan du gör det:  

Jag vill se dig som min vän, så att jag kan komma ihåg att du är del av mig och lära känna mig själv.  

Ägna resten av övningsstunden åt att försöka tänka på dig själv som fullständigt i frid med allt och alla, trygg i en värld som beskyddar och älskar dig och vars kärlek du återgäldar. Försök att känna hur tryggheten omger dig, svävar över dig och håller dig uppe. Försök att tro, om än bara en kort stund, att ingenting kan skada dig på något sätt. 

Säg till dig själv vid slutet av övningsstunden:  Kärleken hyser inte agg. När jag släpper allt mitt agg kommer jag att veta att jag är fullkomligt trygg.  

De korta övningsstunderna bör inkludera en snabb tillämpning av dagens tankegång i den här formen närhelst det dyker upp någon tanke på agg mot någon, vare sig han är fysiskt närvarande eller ej:  Kärleken hyser inte agg. Låt mig inte svika mitt Själv.  

Upprepa dessutom tankegången flera gånger i timmen i den här formen:  Kärleken hyser inte agg. Jag vill bli medveten om mitt Själv genom att lägga allt agg åt sidan och vakna i Honom. 

[Kathja]1
2014-12-09 16:55
0

STORT! VACKERT! VIKTIGT! ❤️

Och inte alltid så enkelt. Ser du dig själv som kärlek? Strävar du efter att älska dig själv och alla andra som det ETT ni är?

Visst har vi väl alla svårt för vissa personer, eller sammanhang, men med intentionen att VARA kärlek så blir dessa så mycket enklare att hantera. Våga prova! 

VAR kärlek, LEV kärlek, GE kärlek -  till allt som är.

Ingela2
2022-04-08 09:07
0

Hur gör man när man blir arg för någon säger något elakt eller ignorerar en? För att slippa känna sig som en dörrmatta men ändå förlåta?

lars@karlekens-vag.se
2022-08-13 23:08
0

Jag har sedan länge använt en hawaiiansk helande-metod, Ho'o-pono-pono, som är förunderligt effektiv - i stället för att fokusera på personen eller på vad personen gjort eller sagt, fokuserar man på sina egna tankar:

1. Jag är ledsen att jag tänker så här om dig.
  2. Förlåt mig.
  3. Tack.
  4. Jag älskar dig.