Tro iFokus

Tro

Etiketterallmäntreligioner
Läst 41 ggr
DesK
2021-04-21 18:41
5

Tro är tro

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tro är tro, inte vetenskap. Det är viktigt att vi håller detta i minnet, min tro är min tro och den kan jag berätta om här på sajten. Din tro är din tro och du kan berätta om den här på sajten. Det finns inte något rätt eller fel, eftersom tro är tro och inte vetenskap.
Det finns inte något ämne på något högre lärosäte som heter tro, däremot finns det t ex bibelvetenskap. Den moderna bibelvetenskapen forskar på och försöker förstå vad bibeltexterna betyder for oss människor idag och vad samma texter betydde för dåtidens människor. Det handlar således om att tolka texterna och det finns mängder av olika tolkningar på samma texter. Många av bibeltexterna används av många olika religioner och tolkas mycket olika i de olika religionerna.
Här på sajten får alla komma till tals för att berätta om sin tro, så länge vi håller oss till att det handlar om tro, inte vetenskap. Här finns det rum för alla olika religioner och även för ateister, eftersom ateism i sig är en tro.
Du som vill diskutera olika trosfrågor är välkommen att göra det, så länge du respekterar att alla inte tror som just du tror. För att göra det lätt för alla är det bäst att starta en egen tråd om din tro. Den här tråden är inte till för diskussioner om trosfrågor. Utan en tråd för vägledning i hur jag vill utveckla sajten.

/Désirée

Maria
2021-04-21 18:44
4

Mycket bra synpunkter.

/Maria

SumacWarmi
2021-04-21 18:53
2

Väldigt bra skrivet, tack!

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Lussan20
2021-04-21 19:03
2

Mycket bra och respektfullt!
Jag hade grannar som var Jehovas vittnen och deras grundstudier av ursprungstexterna skiljer sig väldigt mycket från andras tolkningar. Men de kallar sig- de enda sanna Kristna-?
Bla Korset de säger att Jesus blev uppspikad på en påle och att korset är ett avgudatecken för Guden Tammus. Att bära ett kors tycker de är vidrigt, att vi bär ett tortyr redskap om halsen, så olika kan man se på Bibeln i bara en enda fråga.
Vi som bär Kors gör det ju av vördnad och ett tack för det Jesus gjorde på Korset för alla människor.-Det var våra synder han bar- och dog för.
Men visst är det dumt att tvista om vem som har mest rätt eller mest fel? Tro är tro som du så visst skriver DesK, inte vetenskap.
Mvh/WL