Valet
Om det nu är sant att Jesus Kristus har återvänt, att vi lever i tiden för hans andra ankomst så är ju det en härlig välsignelse för de som bevarat sin tro och längtan efter hans närhet. Men hur blir det för de som inte är troende?
Enligt Uppenbarelseboken så finns det en plats för de otrogna - en brinnande eldsjö - Den Andra Döden. De som hellre väljer att följa den falske profeten och Vilddjuret kommer att kastas i sjön tillsammans med Djävulen och de ska plågas dag och natt i evigheter.
Alla som inte finns inskrivna i Livets Bok kommer att hamna där enligt Uppenbarelseboken men det sägs inte som Helvetet - det kan vara något annat.
https://www.apg29.nu/i-eldsjon-brinner-de-inte-upp-28813
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1101974074
Hur ska man nu tolka detta om man tror att det är sant? Vad menas med eld och vad menas med vatten och vad är det för svavel som ska brinna och ge giftig rök?
Det finns en åsikt om Den Falske Profeten - att han är nämnd i Bibeln. Alla som tar emot budskap från Änglar och sedan utger sig för att vara profeter är falska.
https://www.answering-islam.org/svenska/islam/muhammed/muhammadibibeln.html
Dessa aspekter av den redan existerande verkligheten - den falske profeten, det scharlakansröda odjuret (vilddjuret) och djävulen (grundaren av den stora kyrkan) - är ju världen som den är. (Tyvärr säger de som lever rena och heliga för Guds Lamm. ) Den aspekt som är ny är ju då att Lucifer har kommit ned till denna världen. Så många är mycket intresserade av Lucifer och vill veta mer. Varför ska världen brinna i hans sjö?
Eftersom Lucifer kommer från Faderns närhet och var uppskattad av himlarna så bör det finnas en god orsak. Fadern älskar alla människor och har sin plan för mänsklighetens utveckling att följa. Det bör alltså vara en reningsprocess för gudsmedvetenhet det handlar om. Att bejaka existensen av det gudomliga och principen om att det himmelskt andliga är det som styr och bestämmer över den inkarnerade mänskligheten torde vara syftet med alla individers och familjers reningsprocesser. Många är faktiskt arga på Gud för de lidanden de har. Det finns ingen anledning till det om man inser hur verkligheten är beskaffad.
Många tror att Lucifer har kommit för att ge bejaka och ge kraft till Satan så att ondskan ska tillta på jorden. Jag tror inte att det är en korrekt beskrivning. Reningsprocesserna får visserligen människorna att gå igenom lidanden och svårigheter men för att de själva ska längta efter en bättre tillvaro där det goda segrar. Så det blir en uppgift för samhället att förstå och balansera.
När vi ser ut i världen behöver vi en sådan förståelse. Det blossar upp konflikter och epidemier, det blossar upp krig och katastrofer. Med en förståelse för Himmelens Lag och tidens krav kan man hjälpa till på ett bättre sätt.
Jorden sägs som Herrens fotapall och det är en sanning oavsett man tror på det eller ej. Herren regerar himmel och jord och det får vi bekräftelse på den sekund vi går över på andra sidan. Detta regerande kommer att bli mer synbart framöver har han sagt. Så vårt samhälles framtid blir en tillvaro mellan Herren Jesus och helige Lucifer. Vår andliga identitet blir viktigare än den någonsin varit förut.
Mer om Uppenbarelseboken https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Uppenbarelseboken
Tycker det är så tråkigt och ledsamt att läsa all skräckpropaganda som många religionsutövare sprider ut. Vad som egentligen menas i uppenbarelseboken vet ingen. Det kanske inte är något mer än bara en saga. Ett sätt att skrämma folk för att vara lydiga och snälla, annars kommer djävulen och tar dig typ….
Om det finns någon djupare andligare innebörd så vet ändå ingen hur det ska tolkas. Kanske syftar eldsjön på Gehenna som har slocknat för länge sen. Det var dit man kastade lik från kriminella. Det kan ocksa helt allmännt handla om eller bättre sagt vara en metafor för "helvetet" på jorden som vi redan befinner oss i, dvs tillstånd av lidanden och rädslor som plågar begär- och maktlystna människor.
Otrogna människor som hotas kastas i eldsjön? Vad ska det betyda? Vem är otrogen som med hela sitt hjärta söker efter sin egen skapare? Inom hindusim söker man efter sin skapare / Gud i hinduistiska skrifter som visar vägen inåt. Inom kristendomen söker man efter sin egen skapare i bibeln som också pekar inåt. Kan man kallas otrogen om man som hinduist söker efter sin egen skapare, men inte som otrogen om man sin krist söker efter sin egen skapare?
Inom Buddhism är slutmålet Nirvana. Det betyder att bli upplyst om sin sanna natur och befrielse från födelse och död. Inom hindusim är slutmålet Moksha. Det betyder också befrielse. Inom Kristendomen heter det att man blir frälst, det betyder också räddning och befrielse. Det är alltså inget som bara händer kristna människor utan det händer människor från alla möjliga olika länder och religioner och också människor som inte tror på en personlig Gud alls som Buddha när han blev upplyst.
Buddha skulle ha skrattat ihjäl sig om någon skulle ha sagt till honom att han kommer att kastas i eldsjön för att plågas i evigeheternas evighet. Han som visste att kroppen och jaget och hela världen som vi människor föreställer oss bara är en illusion.
Men i uppenbarelseboken räknas man kanske som otrogen om man vänder Gud ryggen för att göra onda handlingar som att stjäla, ljuga, mörda och råna folk i stället. Vem som söker efter sin Gud/ Skapare och uppmärksammar honom, som vill gott och väl och bli en god och kärleksfull människa, räknas helt säkert inte till en otrogen människa, oavsett i vilken religion hon än försöker att hitta sin egen skapare och Gud. Ingen som alltså letar efter sin egen skapare kan räknas som otrogen vare sig man är krist eller hinduist.
Men ändå tror jag mer på uppenbarelseboken som en saga, dvs inget att bry sig om. Då är det bättre att läsa vad upplysta personer har att säga om saken och att fundera och meditera på varför Gud skulle straffa människor som är så som han skapat dem till. Kanske Gud vill att det både ska finnas goda och onda människor, kanske allt är i ordning som det är. Varför skulle Gud annars gett oss valet att välja mellan gott och ont om man inte fick välja. Det är ingen villkorlsös kärlek att endast älska dem som behandlar en väl men inte dem som behandlar en illa. Dessutom är gott och ont bara två sidor av samma mynt. Utan det onda kan inte det goda existera och tvärtom. Att det finns gott och ont är alltså resultatet av en dualistisk värld. Och skulle det inte finnas människor som klassar saker som gott eller ont skulle varken gott eller ont existera,
Kanske var det därför Jesus sa till brottslingen brevid honom på korset att han snart kommer att vara med honom i paradiset, för att han som upplyst person visste att det är dit vi alla, onda som goda, kommer när vi dör.
Skapelsen av Mänskligheten går i stadier. Hitintills har människan själv varit måttstocken för sin utveckling och gudarna har byggt sin hjälp på att ställa upp en dualism mellan kärlek och rädsla och också använt rädslan för att göra fel till kärlekens förmån.
Vi har nyligen gått igenom 2012 portalen till en ny tidsålder där allt har förändrats och denna mänskliga dualism förändrats till gudomlig enhet. Nu är det gudomligheten som är måttstock för mänsklighetens utveckling.
Det blir en tid av kaos innan alla förstår detta. Många blir reaktionära och många blir revolutionära. Men det är samma plan som gäller nu som fanns från begynnelsen - kanske med några modifikationer.
Så vi måste välja vad vi är som helig tro. Gårdagens Gud eller Morgondagens Gud.
Gårdagens Gud är ingen saga för de som tror och följer den som sin verklighet. Morgondagens Gud är också ett allvarligt ansvar för de som tror och följer den större insikten om det gudomliga i tillvaron.
Jesus Kristus har kommit tillbaka som Jesus Kristus Sananda - Morgondagens Gud.
Hukanson, var har du fått det här ifrån?
"Vi har nyligen gått igenom 2012 portalen till en ny tidsålder där allt har förändrats och denna mänskliga dualism förändrats till gudomlig enhet. "
Har du funderat på om det skulle kunna vara så här:
Den gudomliga enheten är den eviga sanningen. Den dualistiska världen är illusionen, som upprättålls som uppfattad verklighet av förståndet. Den gudomliga enheten är alltså verkligheten och den fysiska dualistiska världen är overklig. Förståndet kan i sin illusion inget annat göra än att klyva itu allt och dela upp det i sina dualiteter. Som Fata Morgana redan skrev, är gott och ont bara 2 sidor av en och samma sak. Precis så är det med alla dualiteter, t.ex. kallt/hett, ljust/mörkt, manligt/kvinnligt, yin/yang osv.
Detta beskrivs t.ex. i den österländska yin/yang läran. Att foga ihop dualiteterna igen är föreningen av yin och yang. Inom shamanism beskrivs detta också (tonal/nagual) och i den analytiska psykologin beskriver C.G. Jung samma sak med andra ord.
Detta är dock ingenting som händer inom den fysiska verkligheten/illusionen. Det skulle vara en illusion i illusionen. Utan den (mänsklig) dualism skulle vi vara utanför den fysiska världen eller tysta ned förståndet i meditation. Då kan man erfara att vi alltid har befunnit oss i den gudomliga enheten och därifrån drömmer vi den här världen tillsammans.
Att erfara detta är ett andligt tillstånd som man kan erfara i meditation. Annars skulle en förändring av den mänskliga dualism till gudomlig enhet bara innebära att vi slutar att existera i den fysiska världen. En föränding till en icke dualistisk fysisk värld har jag inte sett. Ölen är fortfarande kall och min dator blir fortfarande het. 🙂
Vi blir inte upplysta därför att vi förstår att vi inte är upplysta. Vår tillvaro är en träning av våra förmågor både andligt, mentalt och fysiskt. Men sanningen är att vi kommer någonstans ifrån. Vi har valt att komma hit från en tillvaro där vi hade en betydligt större förståelse och upplysning än vi har här. Vi har glömt vilka vi har varit och vad vi ska återvända till. Glömskan är illusionen. Den fysiska världen är skapad av Gud och är ingen illusion i sig självt. Den vilar i Guds Tanke och kommer att finnas till Gud ändrar sig. Men den är en träningsplats för oss att polera våra medvetanden i kunskap och vishet tills vi kommer ihåg vilka vi egentligen är och därmed bli upplysta.
Du är redan upplyst för att vi alla är födda som upplysta. Då hade vi inte ännu ett jag och ett förstånd som identifierar sig med illusionen. Vad skulle kunna ändra på det? En blick bakom förståndets rökridå räcker för att se vem du är.
Är du säker på att Gud har skapat den fysiska världen? Du vet, om Gud och djävulen är 2 sidor av ett och samma mynt, alltså 2 motsatta dualiteter, så skulle föreningen av yin och yang vara en annan sorts Gud, dvs. den äkta guden. Utifrån den enheten, kan man mycket väl säga att det är den guden som har båda dualiteterna i sig som har skapat den fysiska världen och i så fall skulle mycket väl den dualiteten som står för djävulen stå för den fysiska världen, dvs. stå för illusionen.
Ska snabt kanalisera Lucifer för att se vad han säger. 😉
Condor: Lucifer, Kan du förklara det här för oss.
Lucifer: Jo, det är jag som är ansvarig för den fysiska världen med alla frestelser och allt lidande.
Condor: Men varför?
Lucifer: Så länge människorna är sysselsatta med den fysiska världen med alla frestelser och all strävan efter lycka, hitter de inte tillbaka till min far.
Condor: Varför vill du förhindra det?
Lucifer: Jag vill visa honom att människorna inte duger och att jag kan förföra dom hur jag vill.
Condor: Varför?
Lucifer: Så att han inser att det som han gjorde med mig var orätt och att människorna inte var saken värda att han stötte ut mig.
Condor: Ok, tack jag förstår.
"Världen" blev till genom Jesus Kristus (eller Jeshua ben Youssef) enligt Skriften. Så det handlar om den sociala aspekten av vår samhällsbildning. De kristna skulle nog kalla Lucifer för en prövning, en enligt skriften nödvändig motsats, för att ge människan chansen att göra ett fritt val.
Luciferianerna har sin egen ideologi och medvetenhet. Sin egen historia att berätta. Frågan är hur organiserat sociala och öppna med sin verksamhet de vill vara?
Men världen existerade ju redan miljarder år före Jesus. Varför inte se hela historian med Lucifer och Gud som en liknelse för någonting som inte kan förklaras rationalt. Du skrev ju i rubriken "valet". Tänk på att valet mella den ena eller andra dualiteten (gott/ont, gud/djävul osv.) inte existerar i en gudomlig enhet där allt (yin/yang) är förenat. I den gudomliga enheten finns det inga dualiteter att välja mellan. Kanske den dualistiska världen är till för att ställa oss framför ett val. Det skulle inte vara möjligt om den mänskliga dualism skulle förändras till en gudomlig enhet, dvs. sluta upp att existera.
Ja för dem som tror på sagan är det förståss ingen saga utan blodigt allvar och det är det som gör mig så ledsen, att folk verkligen tror på det. Men bara för att någon tror på sagan blir det inte till en sann verklighet för det. Jultomten är också en sagofigur fast det finns en massa barn som tror att han verkligen existerar. Men ändå kommer han inte med juklappar på riktigt och inte kommer Gud med straff på riktigt heller.
Så varför anser du att vi måste välja? Vad tror du att skulle hända om man låter bli? Tror du på en straffande Gud som sitter där uppe på molnen någonstans och straffar folk bara för att dom väljer det ena i stället för det andra? Tror du också på dessa sagor?
Det är välan inte så svårt att förstå att det måste vara ett stort steg för människan att gå från att alla bor för sig själva i grottor och kojor till att bygga städer och bilda armeer och skapa ett världsmedvetande typ Alexander, Babylon, Djingis Khan, Romarriket och Islam-kalifatet. Det går inte av sig självt. Det finns en medveten tanke bakom, den tanken är Skaparen av Mänskligheten och har många namn men är en och samme Gud.
Det krävdes en gudomlig vilja och en gudomlig inkarnation för att skapa en bestående värld, en värld som kunde enas i enighet, även om det krävdes lång tid att bygga upp den.
Världen håller på att bli EN VÄRLD som inte längre är uppdelad mellan ÖST och VÄST utan blir en enhet UNDER HIMMELEN.
Allting tar tid och är en långsam process med fram och motgångar och Lucifer har kommit för att både skynda på och förstöra. Det gamla ska bort och det nya byggas.
Hukanson, vad svarar du egentligen på? Ditt svar passar inte till ett enda inlägg i tråden.
Om jag fattar det rätt så är gårdagens Gud Jesus Kristus. Och morgondagens Gud Jesus Sanandra som reagerar nu på jorden?. Var någonstans finns det i den heliga Bibeln , någon passage som berättar om en ny tillkommande Gud. Jag kanske har missat det, i så fall får väl Hukansons ge en redogörelse så man förstår vad som menas med Jesus Sanandra.
Jag förstår ju inte ens skillnaden mellan Jesus Kristus och Jesus Sananda. Det finns ju bara en Jesus. När jag pratar om Gud, menar jag inga personer, utan om det som skapade dessa personer och hela universumet, samt tid och rum. Gud förändrar sig inte, utan bara människors föreställningar av Gud och gudar. Men man kan inte föreställa sig Gud. Därför är alla föreställningar fel.
Att vara kristen innebär att man verkligen tror att Jesus var Guds älskade inkarnerade människa - den människa som då hade den djupaste förståelse för vad Gud var och vad som var Guds vilja. Jesus kom enligt profetsierna för att manifestera på jorden en undervisning och ta med sig sin köttsliga form upp i himlarnas dimensioner som han skulle både frälsa och skapa med en större förståelse om vad kärleken var och innebär. Han var sänd av Gud för att göra Guds vilja och förmedla Guds ord.
Nu har han släppt sitt beroende av sin köttsliga form och uppstigit till större skaparuppdrag - att skapa jorden. Han kan hjälpa oss som en väg att förena himmel och jord: ge oss möjligheten att vara andliga i vår tillvaro. Han är fortfarande den eteriska gudomen som känner oss alla och kan kommunicera med oss alla. Det sker naturligtvis oavsett vi läser hans kanaliserade budskap eller inte. Men det gynnar oss själva och andra om vi visar att vi tror på honom och tar undervisningen på allvar. Den som frågar Jesus Kristus Sananda om han är Herren får svaret: Ja.
Det är just det där med tron, som är anledningen till att jag varken är krist eller tillhör en annan religion. Man har valet att antingen gå en andlig väg och söka sanningen, eller att tro på någonting som folk som aldrig har sökt eller gått en andlig väg talar om för folk. Jag har valt den andliga vägen framför tron.
Jag tror heller inte att Gud har eller hade ett köttligt beroende och jag tror inte på gudar som befinner sig inom guds skapelse. Vem som måste släppa ett köttligt beroende befinner sig inom tid och rum och inom skapelsen, dvs. att han vid en tidspunkt har ett köttligt beroende och vid en annan tidspunkt har han släppt det. På dualistiska gudar tror jag heller inte på.
Himmel och jord är inte separerade från varandra, utan det är bara förståndet som separerar i sin illusion. Eftersom förståndet inte är tillräcklig intelligent att se helheten, blir vi lurade av det att tro att vi är separerade så länge tills vi själva erfar Gud och ser att vi inte är det. "Kanaliserade" budskap är lätta att avslöja som humbug, eftersom det resoneras som om vi vore separerade. Det syns att författarna aldrig har gort andliga erfarenheter och aldrig erfarit att vi inte är separerade.
Men jag vet fortfrande inte vad det är som du svarar på.
Condor, du tror på Lucifer, eller hur? FataMorgana tror inte på varken Jesus eller Lucifer, det är bara sagor. Gårdagens Gud dvs Jesus Kristus, den korsfäste frälsaren, den som försonar människan med Gud, hade krav på att man skulle tro på honom för att inte hamna hos Lucifer och den brinnande sjön som det står skrivet i Uppenbarelseboken. Lucifer finns och verkar i världen.
Morgondagens Gud dvs Jesus Sananda älskar alla människor och vill att så många som möjligt ska vara kapabla att vara med i uppstigningen till en post 2012 civilisation av en högre dimension dvs högre energier och faktiskt nya skapelser. Han har sagt att det är viktigt att vi tar detta på allvar och har sagt att 2035 är ett år då tiden går ut för allt gammalt.
I perioden mellan 1995 och 2012 var Herren också ett mellanting som Jesus Kristus Sananda där han uppmanade till en förnyelse och engagemang i den kristna tron att alla kristna kyrkor skulle förenas under Påven till en kristenhet som skulle förnya sitt engagemang i nattvard och ett liv i kärlek.
Den som söker skall finna och det är vad som skiljer den troende från den förnekande.
Haha, nej jag tror inte på Lucifer. 😂Mina "kanaliseringar" är liksom de som du ställer in bara påhitt. Jag ser historian med Lucifer, Adam och Eva, äpplet osv. som en liknelse och när jag "kanaliserar" Lucifer rör jag mig inom den liknelsen. Det är alltså inte bara skoj, utan har en andlig bakgrund som jag presenterar med humor.
Det är bara det mänskliga förståndet som klyver itu allt i sina dualiteter för att vi lever i en illusion som gör att Gud och djävul existerar i våra huvud. Gud och djävul, så som människor föreställer sig saken är bara resultatet av dualistiskt tänkande. Visst tänker jag också dualistiskt, för att förståndet inte kan göra annat, men jag är medveten om det,
Gudar och motpolen har alltid funnits till i människors huvud så länge det finns människor. Det är så kallade arketyper:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arketyp
" Inom analytisk psykologi har Carl Gustav Jung utvecklat begreppet arketyp som inneboende prototyper för idéer. Dessa kan påverka hur en person upplever och tolkar de fenomen som personen observerar. "
Arketyper existerar i det kollektiva omedvetna och mäniskor möter dessa i sig själva i form av arketypiska bilder. Lucifer är en arketypisk bild av samma arketyp som Belzebub, Azazil, Baal eller Pan osv.
Du har också missuppfattat Fata Morgana, men hon kommer att förklara själv.
Jesus behöver jag inte tro på, för han verkar att ha funnits. Jag behöver heller inte tro på hans ord, för jag har i princip samma åsikter som han. Men jag tror inte på den kristna tolkningen, att han dog på korset för våra synder och alla som har den tron får evigt liv, medan resten går förlorade i en "brinnande eldsjö". Jag vet att vi alla har evigt liv, oavsett vad vi tror eller inte tror.
För mig var Jesus en upplyst människa, som antagligen var i Indien och lärde sig en massa av andra religioner, framför allt Buddhism. Många av hans bibelcitat står även i mycket äldre sanskrit sutras som härstammar från Buddha. Det är bara det att människorna i Israel på den tiden var vidskapliga primitiva människor som inte förstod vad Jesus menade. Den tron/okunskapen existerar ända tills idag inom kristendomen.
Du ser dig själv som krist, men kristna skulle inte betrakta dig som kristen, med tanke på din tro med dina "kanaliserad" budskap som innehåller en blandning av flera religioner (österländska t.ex.). Kristna ser österländska religioner som djävulsverktyg.
Tillägg:
Alla människor kan komma till insikt/erfara att vi alla har evigt liv. Men ingen människa kan komma till insikt/erfara att folk som inte har "den rätta tron" skulle gå förlorade.
Alla upplysta har kommit till insikt/erfarit att vi alla har evigt liv, men inte en enda människa har kommit till insikt/erfarit att andra går förlorade.
Det är inte så att jag inte tror på Jesus, utan jag tror bara inte på kristendomens tolkning av Jesus ord och inte på kristendomens tolkning av bibeln heller.
Som jag redan skrev i mitt första inlägg här i tråden kan ingen veta hur uppenbarelseboken ska tolkas och att det likväl kan vara en påhittad saga för att skrämma folk till lydnad. Men vill du Hukanson tro på uppenbarelsebokens sjöar av eld och eviga plågor åt otrogna så som kristendomen vill att du ska tro, så är det okey för mig. Säger som Vianca att man väljer själv vilken väg man vill vandra.