Har alla barn rätt att leva?
Det har blivit en väldig storm i USA efter det att Alabama förbjöd abort. En gigantisk våg av engagemang har uppstått som kämpar för Alla Fosters Rätt Att Leva!
Naturligtvis hörs röster också från kvinnor (och män) som anser det är vansinnigt att ta ifrån kvinnan sin rätt att bestämma över sin kropp, att själv avgöra om hon vill ha barn eller inte.
Den kallas Pro-Life den nya rörelse som kämpar för livets rätt att leva.
Vem har rätt? Vad ska man tro?
Tycker det är en dålig väg att ta. För det finns så mycket som andra inte känner till om en kvinnas liv. Jag arbetade många år med tonårsflickor som hade psykiska problem och aldrig skulle kunnat ta hand om ett barn.
Incestbarn tex ska en 11 åring behöva ta hand om sin fars barn ? För han lär ju komma i fängelse. Det måste finnas organisationer som tar hand om de barn som föds skadade av tex av narkotika, alkohol och andra problem. Svårt missbildade barn som saknar tex lillhjärna. Det blir många barn som föds till ett liv utan kärlek.
Våldtäktsoffren kommer se sin gärningsman i barnet. Det var någon som skrev att de som föds inte ångras. Men självmords statistiken tyder på annat. Miljontals barn svälter ihjäl, det finns mycket att göra för de som värnar om barn. Barn som ingen vill ha. Ska männen bestämma över kvinnans liv och kropp? Den som utför abort ska få 99 års fängelse.
Nu ska kvinnan drivas tillbaka 100 år i tiden och göra illegala aborter igen.Man kan vara i en livssituation där man inte kan ta hand om ett barn.
Varje kvinna måste själv bestämma över sitt liv. Om männen som hatar kvinnor så mycket att de vill straffa oss genom lagar och förbud så kanske det inte är lika lätt denna gång. De kvinnor som hänger på mobben har aldrig blivit våldtagna helt klart.
I mitt eget falla så har jag aldrig gjort abort, men födde mot läkarnas inrådan. Det blev en underbar pojke, inget att ångra, men jag hade tre andra barn som kunde förlorat sin mamma, jag fick men för livet och många operationer. Vilket gjorde att jag inte orkade som jag skulle gjort annars. Läkarna sade att jag tänkte själviskt!Så vem betalade då priset? Jag har tänkt mycket på just detta och funderat över just abort. Min slutsats är att ingen känner en kvinnas situation i grunden, därav så kan ingen stifta hennes lagar.
Men så mycket missvisande skrivs om abort, som -barn -tex, det är ett embryo, inget -barn- som kan leva utanför kvinnans kropp.Därför måste hon bestämma över både sig och embryots liv. Vi bär skulden för allt fast man är två som skapar denna livssituation.
Jag tycker de goda männen ska läsa på andra forum om kvinnohatet och allt om abort, så får världen andra insikter.
Mvh/WL
Att förbjuda abort gör ju egentligen inte så att man slutar göra aborter utan bara så att man slutar med säkra aborter. Kvinnor kommer att dö pga detta beslut, är det bättre?
l'm back
När en kvinna blir befruktad är alltså hennes livmoder med innehåll statens angelägenhet och graviditeten är styrd alltså av lagar. Det låter lite oldtime tycker jag.
Såg detta nyhetera, vilket korkat beslut. Det blir som tlover skriver. Abort kommer att ske iaf.,med andra konsekvenser som följd.
På Rapport i kväll berättade de att svenska forskare drar igång en försöksgrupp med män som ska vara testpersoner för ett "manligt p-piller" dvs en hudkräm på skuldrorna som får spermieproduktionen att stanna. En kortvarig sterilitet.
Våra sexuella reproduktionsorgan är ute på marknaden och styrda av vinstintressena. Staten skulle mer bejaka detta genom att förbjuda abort vilket skulle få alla att köpa "skydd" ännu mer.
Kanske aktiekurserna i preventivbranschen stiger mot toppnoteringar efter detta?
För mig känns frågan ganska enkel; det är kvinnan som föder barnet och därför är det också kvinnan som bestämmer om graviditeten skall fullbordas eller inte. Sen är det min personliga tro/övertygelse att 'själen' tar sin boning (träder in) i fostret i den sjätte månaden av moderns graviditet. Med det i åtanke känns den nuvarande gränsen för abort senast i vecka 22 (5,5 mån) som mycket rimlig. Gränsen bör dock vara i huvudsak rådgivande och eventuella rättsliga påföljder för modern vid abort efter vecka 22 bör vara milda.
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
Det står mycket om flickors ansvar i tidningarna idag. Det har alltid landat på oss kvinnor som ska bära ansvaret för att inte bli gravida.
Unga kvinnor anses slarviga och inte ansvarstagande om de inte skyddar sig tillräckligt. Men killar -vill inte äta kola med papper-. En läkare sade till en av mina elever ganska barskt- du får väl sluta ligga runt-, det är kränkande att inte anses ha samma rätt som killar. Ryktet blir dessutom ett helt annat för en tjej. Hon är promiskuös, billig mm. Men en kille som har många tjejer har framgång.
Igår överfölls en skolflicka som säkert var för ung för preventivmedel av en man med tatueringar i ansiktet och i 40 årsåldern. Kan man föreställa sig hennes trauma i framtiden? Hon skulle enligt Alabamas regler bli tvungen att föda ifall det nu var en fullgången våldtäkt som resulterade i graviditet.
Det är jättesvårt att för en man som är i fysiskt överläge veta hur flickor och kvinnor känner sig ensamma på promenad på hemväg. De vet inte heller hur det är att behöva göra en abort. Det är kvinnan som måste ta beslut och se över hur hon mår, om det är möjligt känslomässigt, ekonomiskt, att ta ansvar i 18 år för en ny människa. Det är kvinnans kropp som försörjer embryot med livskraft och beslutet måste alltid vara hennes- Inget preventivmedel är 100% säkert dessutom.
Mvh/WL🌺
#6 dessutom är det kvinnan som riskerar livet. Det är farligare att föda barn i Sverige än att flyga. Dessutom finns andra livslånga men
l'm back
Så är det!
Det är många skador som kvinnor kan få av graviditet, inkontinens, bukväggsbråck, muskler som inte sluts tätt längre, samt alla underlivsskador. Dödligt är ju då tex livmodern brister. Andra stora blödningar efter tex placenta rester. Det är ingen ofarlig resa man gör.
Mvh/WL🌺