Tro iFokus

Tro

Etikettreligioner
Läst 1083 ggr
Zvalas
2016-11-15 13:45
2

Muslim

Hej, har lite frågor angående muslimer och islam. 

Jag funderar starkt på att konvertera till islam, men är det ens möjligt att vara muslim när man har massa tatueringar? jag har på kroppen, ansiktet och händerna. När man ber, är det tillåtet att be på svenska? Tänkte om någon har lust att skriva upp viktiga regler för muslimer. Jag har såklart läst väldigt mkt men skulle vilja ha en sammanfattning. :)

Zvalas
2016-11-15 14:16
0

#1 Tack :)

Zvalas
2016-11-18 23:51
0

Får man be till Allah på svenska?

Loris M
2016-11-19 11:02
1

#3 Ja, det får man.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Hukanson]
2016-11-21 15:34
0

Islam är ju en väldigt strikt religion som vi så väl vet…det är ju en laddad konflikt mellan SaudiArabien och Iran om vem som tolkar läran på korrekt sätt…

Hur är det att komma ny som svensk in i en så gammal kultur av både Gudsdyrkan och socialt samhällsmönster?  Vad är svårast att anpassa sig till?

Loris M
2016-11-21 17:15
1

#5 Kristendomen är ju också en väldigt strikt religion om man väljer att tolka den så. Den synen på islam vi i västvärlden har är ofta rätt så föråldrad.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Hukanson]
2016-11-21 18:41
2

Den kristna religionen var ju från början väldigt strikt…om man läser kyrkohistorien om den katolska kyrkan som ansåg att den hade ensamrätt på att vara uttolkare av läran därför att den grundades av Peter och Paulus. Men i och med Luthers protest och bildande av den Protestantiska Kyrkan så har ju den kristna tron utvecklats till att bli väldigt tolerant och tillåtande av mångfald i enhet.

Men som sagt den Islamska tron vill inte gå den vägen utan håller hårt på att man bara får prata originalspråk och göra exakt som det står i den heliga läran. Man är fortfarande bokstavstroende och som vi kan se på youtube är man villig att praktisera straff som att hugga huvudet av avvikare…på torget i församlingens närvaro.