Islam
Har ett par frågor gällande islam. Kan komma på fler frågor allteftersom och då skriver jag de i kommentarer :)
Vad gäller stening, är det bara för äktenskapsbrott? Och är det bara kvinnor som stenas? Vad händer med de män som falskt anklagar en kvinna för äktenskapsbrott?
En annan fråga gällande stening jag har är om orsaken till det, görs det och personen kommer ändå till helvetet eller är det ett straff för att personen ska komma till paradiset?
En till fråga, man hör mycket om att de kvinnor som ansluter sig till IS blir våldtagna osv osv, samtidigt hör man oxå om de som är med och krigar. Om man reser dit hur vet man vilken "grupp" man kommer tillhöra? och hur lätt är de för de som reser och ångrar sig att ta sig tillbaka till sverige? (inte jag som har dessa tankar)
Stening är främst en kristen och judisk bestraffningsmetod, även om den motsvarande religiösa tillämpningen har upphört. Lagen om stening finns i Gamla Testamentet.
.
Dom grövsta synderna i Islam är al-Kabirah. Har du begått al-Kabirah finns i allmänhet ingen återvändo. Det blir troligen enkel biljett till Jahannam för den som begår al-Kabirah:
1. Falsk anklagelse mot kysk kvinna.
2. Begå äktenskapsbrott (Zina).
3. Spela på Stryktipset.
4. Reta dina föräldrar.
5. Dricka alkohol.
6. Häxkonst.
7. Onanera.
8. Oralsex.
9. (osv)
Stening verkar idag främst tillämpas för äktenskapsbrott. Och, ja, även män kan stenas till döds då straffet med stening i Islamsk Sunna är kopierad från lagen om stening i judisk Torah (Gamla Testamentet).
Stening kan även traditionellt användas mot andra brott; t ex homosexualitet, hysa en ande-i-flaskan, oärligt låtsas vara oskuld vid giftermål, bryta sabbaten osv, men är mer ovanligt idag.
#1 Islamiska Staten (NATO-IS) är en NATO-organisation som är planerad, organiserad, utbildad, övad, utrustad, beväpnad, avlönad och finansierad från Pentagon. Hela NATO-IS, hela organisationen har tränats upp och rekryterats av NATO-instruktörer från NATO-Frankrike, NATO-Storbritannien, NATO-Turkiet, NATO-USA, Jordanien och Saudiarabien under åren 2010 - 2013, på militärbaser i Turkiet och Jordanien.
Dom som deltar i NATO-IS är legosoldater och vet oftast inte vem som styr i toppen i Bryssel och Washington.
Det existerar inte en enda intervju med någon ledare för NATO-IS och därför vet ingen vad NATO-IS egentligen är för organisation. Det är som om NATO-IS är helt utan ledare.
Ändå har NATO-IS lagt under sej ett område i Syrien och Irak, lika stort som Storbritannien, samt erövrat områden i Afghanistan och Libyen.
Tack, men de besvarar inte riktigt mina frågor :)
Om #2, ganska anmärkningsvärt att hänvisa stening är en "kristen" bestraffningsmetod. Men det har blivit vanligare främst av politiska skäl att försöka relativisera islam genom att beskylla kristendom eftersom det är så få numera som känner till om kristendom.
I NT upphävs de "lagar" som var i GT. I NT tas avstånd mot det. Jesus som enligt bibeln var fri från synd räddar en kvinna från skriftlärda och fariséer i Joh 8:3-11 och säger sen att han inte dömer henne.
Gustav Vasas bibel, nt 1526_
"När Jesus reeste sigh vp, och sågh ingen vthan quinnona, sadhe han til henne, Quinna, hwar äro tine åklaghare? Haffuer ingen dömt tigh? Sadhe hon, Herre, ingen. Sadhe Jesus, Jcke dömer heller iagh tigh. Gack bortt, och synda icke här effter_."
Jesus var alltigenom kärleksfull och skulle aldrig gjort annat än befria människor från synd, död och sjukdom. Människor som prioriterar den skrivna lagen, dvs tänkandet, framför den andliga kärleken och medkänslans välvilja är i stånd att göra vad som helst…även trycka på Knappen. Religionen kommer från Jerusalem. Judar och kristna fanns långt före det fanns mohammedaner/islam.
#5 Upphävt lagen i NT? Det är inget jag känner till. Lagen står i GT och är nedtecknad en gång för alla. Tror du att Gud gör misstag? NT handlar mest om Jesus som dom spikade upp på ett kors och om Apokalypsen. Det finns ingen ny lag i NT.
Lagen är den samma sedan tusentals år.
Den är skriven i sten.
Ingen som har svar på mina frågor?
#1,8, stening står det om i hadither. Det verkar som att många muslimer tycker att straff är bra och det är det dom är indoktrinerade att tycka. Det kopplar även till klankultur och just "heder", där samhällssociala skyddsnät inte finns. Ofta står det på islamsajter att islams straff är bra i att det åstadkommer ordning, något som de flesta vet inte stämmer.
#7, vad är ditt syfte? Med "lag" menar du civillagar för isaeliter i gt, som i bokstavlig mening upphävs bland kristna i nt. Eller menar du t ex att kristna idag ska följa dessa drygt 600 civillagar? NT handlar om "anden", att människor med den inte står under "lagen" längre i att bara försöka göra rätt själva. Vad som är "guds bud" och moselagar är inte alltid tydligt i nt men det är uppenbart efter sammanhang.
Rom 8:1-4
_Nu blir det alltså ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus. Ty den andliga lag som gäller för livet i Kristus Jesus har gjort mig fri från syndens och dödens lag. Det som lagen inte kunde göra, eftersom den kom till korta inför vår köttsliga natur, det gjorde Gud. Då han lät sin egen son bli lik en syndfull människa och sände honom som ett syndoffer, dömde han synden i människan. Därmed kunde lagens krav på rättfärdighet uppfyllas hos oss som lever efter vår ande och inte efter vår köttsliga natur.
_
Gal 3:19-25Vad är då lagen? Jo, den blev tillagd för överträdelsernas skull och var avsedd att gälla tills avkomlingen framträdde, han som hade fått löftet. Den utfärdades genom änglar och med hjälp av en förmedlare. Och förmedlaren företräder fler än en, men Gud är en. Strider då lagen mot Guds löften? Nej, inte alls. Om vi hade fått en lag som kunde skänka liv hade rättfärdigheten verkligen berott av lagen. Men nu har skriften lagt allt under synden, och då kan löftet till dem som tror uppfyllas bara genom tron på Jesus Kristus. Innan tron kom hölls vi under uppsikt, med lagen över oss, tills tron skulle uppenbaras. Så har alltså lagen varit vår övervakare tills Kristus kom, för att vi skulle göras rättfärdiga genom tron. Men nu när tron är här har vi inte längre någon övervakare.
Buden var samtidigt otilläckliga. Den otilläckligheten upphävdes och skärptes i och med "tron".Matt 5:27.28
_Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap.
Jesus upphävde annat,
Matt 5:31-45
Det blev sagt: Den som vill skilja sig från sin hustru skall ge henne ett skilsmässobrev. Men jag säger er: den som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt, han blir orsak till att äktenskapet kan brytas genom henne, och den som gifter sig med en frånskild kvinna bryter hennes äktenskap.
Ni har också hört att det blev sagt till fäderna: Du skall inte svära falskt och: Du skall hålla vad du har svurit inför Herren. Men jag säger er: ni skall inte svära någon ed alls. Inte vid himlen, ty den är Guds tron; inte vid jorden, ty den är pallen under hans fötter; inte vid Jerusalem, ty det är den store konungens stad. Inte heller skall du svära vid ditt huvud, ty du kan inte göra ett enda hårstrå vitt eller svart. Vad ni säger skall vara ja eller nej. Allt därutöver kommer från det onda.
Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand. Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom. Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig.
Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende. Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner.
Jesus upphäver skriftlighet i "lag".Joh 8:3-11
De skriftlärda och fariseerna kom då dit med en kvinna som hade ertappats med äktenskapsbrott. De ställde henne framför honom och sade: ”Mästare, den här kvinnan togs på bar gärning när hon begick äktenskapsbrott. I lagen föreskriver Mose att sådana kvinnor skall stenas. Vad säger du?” Detta sade de för att sätta honom på prov och få något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och ritade på marken med fingret. När de envisades med sin fråga såg han upp och sade: ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.” Och han böjde sig ner igen och ritade på marken. När de hörde hans svar gick de därifrån en efter en, de äldste först, och han blev ensam kvar med kvinnan framför sig. Jesus såg upp och sade till henne: ”Kvinna, vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig?” Hon svarade: ”Nej, herre.” Jesus sade: ”Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer.”_
Rom 3:20_
Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig inför honom. Lagen kan bara ge insikt om synd._
Den skrivna lagen gavs till människorna både till familjen och världen för att ge människorna ett visst mått av sann kunskap men alltid i syfte att berika deras liv, att inspirera mer kärlek i livets leverne. Så idealet är att leva ett gott liv på jorden men den fulla sanningen är att vår sanna sanning är den lag som gäller för oss i den andliga världen. Den tid vi tillbringar här på jorden är bara en barnkammare för den kanske eviga tillvaro vi sen kommer att ha i den andliga världen. När man inser och förstår skillnaden kommer mycket på sin rätta plats och man kommer att undvika att synda mot kärleken på jorden för att undvika att få en dålig början på sitt eviga andliga liv i andevärlden.
0 ts: jag letar lite i den översättning jag har av Koranen, men hittar ingenting om stenting. Däremot om att såväl kvinnor som män skall straffas för äktenskapsbrott.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Till och med på Facebook finns videos från mellanöstern där man ser "syndaren" får gräva en grav i gruset och rädd ställa sig där medans grannarna/åklagarna samlas runt omkring…efter en stund börjar någon kasta första stenen och sedan haglar alla stora stenar…på huvudet, på kroppen…han försöker krypa ihop och skydda sig men mängden av stora stenar är för skadliga och blodiga slutet är oundvikligt…fattiga människor i trasor skipar fred eller fullgör den religösa lagen utan att ifrågasätta. Stening händer och sker ännu idag och det är fasanfullt otäckt att se.