Tro iFokus

Tro

Etikettallmänt
Läst 544 ggr
[Hukanson]
0

Leva tro i sekt?

Jag har hittat en intressant sajt som vill beskriva och redogöra för våra svenska trossamfund och sekter. Definitionerna på detta är omstridda. Sajten ger en beskrivning av de rörelser och samfund som är aktiva idag i Sverige. Som de själva skriver på sajten sektliv.se ; Jag vet att det är mångas önskemål att få en slutlig ”sektförteckning”, för att man ska få veta exakt vilka de är, de där sekterna… Tyvärr måste jag här göra läsaren besviken. Som jag skrivit på undersidan "Vad är en sekt?" är det omöjligt att en gång för alla bestämma vilken mänsklig sammanslutning som är en sekt och vilken som inte är det. Så uppräkningen av grupper här nedan är inte ett utpekande av dem som varandes en sekt, och det är definitivt inte en lista på alla och de enda grupperna som skulle ha sekteristiska tendenser. För det första kan det finnas sekteristiska tendenser i så gott som alla sammanhang: inom militären, näringslivet, kyrkan, filantropisk verksamhet, idrottsrörelsen och andra ideella föreningar. Det är alltid en fråga om gradskillnader. Psykolgiforskaren Arthur J Deikman råder oss att titta på fyra särdrag som i någon mån finns i alla grupper: Hur mycket måste man samtycka med gruppen? Hur beroende är medlemmarna av ledaren? Hur stark är tendensen att nedvärdera dem som står utanför gruppen? Hur mycket försöker medlemmarna att undvika avvikelse från gruppnormen? För det andra förändras grupper ständigt. Ledare och medlemmar byts ut. Atmosfären skiftar. Sekterismen är ofta en fas i en grupps historia, snarare än en stämpel som man kan sätta på gruppen för evigt. En del organisationer tynar bort eller upplöses. Dessutom har historien visat att alltid finns grupper som aldrig kommer med i de försök till förteckningar som görs. De jobbar i det tysta, har en hemlig agenda, eller förändras plötsligt, tills de en dag hamnar i mediernas fokus då något hemskt eller skandalartat inträffar. Det går aldrig att göra en förteckning fullständig. Samtidigt är det ju så att den mycket allmäna beskrivningen på en sekt är en religiös, politisk eller på andra sätt ideologisk grupp som starkt avviker från huvudfåran av den sociokulturella omgivningen. Ofta leds sådana grupper av en mer eller mindre karismatisk ledare, det finns en styrande lära och en tät sammanhållning. Chansen, eller snarare risken, för att sekteristiskt tänkande och beteende ska uppstå i sådana grupper är större än på andra håll. Här har jag valt att från olika källor hämta lite uppgifter om rörelser som har en stark, och i mångas ögon avvikande, ideologisk karaktär, främst religiösa sådana, men även politiska och psykologiska (som håller på med helande och personlig utveckling). Grunden för det följande är hämtat från den ”Katalog över kyrkor, samfund och rörelser i Sverige”, som Margareta Skog vid dåvarande Svenska Kyrkans forskningsrådsnämnd sammanställde i samband med regeringens utredning om sekteristiska rörelser (I God Tro, 1998). Jag har i möjligaste mån uppdaterat informationen, men följer Skogs upplägg. Dess främsta syfte är att redogöra för olika samfunds och rörelsers utbredning i form av antal församlingar eller motsvarande samt antal medlemmar eller motsvarande. http://www.sektliv.se/index.php?p=1_8_Sekter-i-Sverige-I