Djup tro utan religiös tillhörighet?!
Hej Alla!
Jag har under de senaste åren varit övertygad om att tro och religion både kan höra samman och vara 2 separata ting.
Under mitt senaste år har jag fördjupat min kunskap och fått en djupare tro..men detta utan att tillhöra någon religion. Har förr varit i kontakt med olika religioner, tillhört Jehovas Vittnen under mina tidiga tonår, men där bara mött begränsningar och byggde upp en fruktan för Gud och "förmänskligat" honom, detta väckte skepsis hos mig och jag vände mig bort från religion i många år med ett andligt sökande gnagandes i hjärtat.
Så nu anser jag mig djupt troende, med tron om att vartenda religion baserat på kärlek, ljus och en stark Gudskraft är en del av religionernas kolossala spektrum (alla religioner är olika sidor av en universal "religion"), ett som vår mänskliga hjärna inte kan greppa, men som vår själ är en del av. Jag tror också att många moderna religioner är berörda av den mänskliga faktorn och tolkningsfrågor, så de är inte i sina renaste former av kärlek, samhörighet och förståelse längre, religion har länge varit verktyg för att styra människor, skapa makt, rädsla för bestraffning och att skilja på människogrupper, för att bla rättfärdiga krig i Guds namn eller förskingra de sanna orden i skrifterna.
Jag känner ingen tillhörighet till någon religion, En religion är inte tillräcklig för att sammanfatta all min kunskap och det jag känner i hjärtat, hade behövts flera eller sådana som ej uppfunnits ännu, men då tror jag man hade ansetts som förvirrad, tvivlande eller fortfarande sökande. =)
Har någon av er en liknande uppfattning eller en heeelt annan?! Skulle vara spännande att läsa!