Alla religioners Universala Budskap?
Hej Alla!
Idag slog en tanke mig när jag gick förbi en nyligen bortgången, ung grannes föräldrar i vårt trapphus.
När vi i trapphuset fick reda på vad som hänt denna unga grannen satte jag en vacker liten vit blomma i en vas framför hans dörr med ett meddelande om att de skulle finna tröst i kärleken bland sina vänner och kära och ära hans minne med glädje.
Jag skrev något ickereligiöst då jag är osäker på deras tro, men är man troende förstår man nog mellan raderna att jag bett till Gud att lindra deras sorg och smärta och finna ro med hjälp av kärleken som omger dem oh försöka se en ljus framtid.
Så funderade jag på att alla religioner måste ha både ett samband med varandra och ett likvärdigt budskap om man bortser från allt som heter Gudanamn, regler, traditioner mm.
Jag har funnit 1 gigantisk röd tråd som löper genom i princip alla religioner jag studerat: KÄRLEK!
Hjälp mig att hitta fler gemensamma nämnare i religionerna runt omkring oss, så att fler förstår att de egentligen inte är så olika och att det inte finns anledning till ilska och våld!!
Väldigt fin gest av dig Silverräv69
Tyvärr har jag ingen kommentar på frågan,,,då jag anser att religon enbart trasar sönder kärlek o förståelsen hos människor 🤐
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Visst är det så att det finns något liknande den gyllene regeln inom de flesta religioner? I min egen har vi "om det ingen skadar, gör det du vill". Jag tror att tanken om att inte göra sådant mot folk man inte skulle vilja gjordes mot en själv finns på flera ställen. :) För min del innebär det, om inte kärlek, så i alla fall respekt.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
När man tänker på vad Gud är så kan man inte annat än tänka på Guds Egenskaper och en av de bästa beskrivningarna av det är Kärleken. Men eftersom allt är Gud så är även beskrivningar av hat, våld och krig en beskrivning av Gud om man erkänner att Gud Är Allt Som Existerar…Lever I Ett Energifält Som Är Guds Medvetenhet.
Det hindrar ju inte att han kan ge människorna en gudomlig storebror som vill hjälpa alla människor till det som är utveckling av tänkandet och förmågorna att bygga en materiell avancerad värld, dvs att utveckla den ljusa sidan av tillvaron. Bli Ljusets Riddare du också!
Snygg kommentar, Retep. Kanske de flesta har gjort en ansträngning i den riktningen. Faktiskt är många barn spontant upptagna med att fundera över detta. Jag tror (vet utan att kunna bevisa) att Gud är Verkligheten, dess Egenskaper. Sanningen kan vara beskrivningen av viktiga egenskaper. Att forska i Gud är att forska i Livet=Verkligheten och för varje år som går blir mänskligheten mer kapabel att göra detta. Vi kommer att växa i kunskap om Gud och vi kan redan nu veta att den Källan är outtömlig.
Religion är en modifierad version av Gud…en tillfällig förening av Himmel och Jord. Religion är aldrig påhittad av jordens människor…då är den inte en religion. Den måste Givas uppifrån av Änglar eller Budbärare för att vara en religion som tjänar Guds Vilja att förädla människan, befria henne från våld och mörker. Men religionens berättigande är över…vi har inte samma behov av religion idag. Mänskligheten har blivit vuxen nog att ta hand om sig själv genom politik, vetenskap och varumarknadsekonomi. Därmed blir det ju implicit att sanningen måste bli var mans egendom! Det är sant att himmelen finns, våra förfäder finns där, änglar finns där och gudar finns där. Om vi kan acceptera det som en vetenskaplig sanning så kan vårt samhälle bli kraftfullt och starkt som en hel och ren samhällskropp om uttrycket tillåts.