Jag har rätt till mirakel
Jag har rätt till mirakler - ACIM lektion 77
Du har rätt till mirakler på grund av det du är. Du kommer att ta emot mirakler på grund av det Gud är. Och du kommer att erbjuda mirakler på grund av att du är ett med Gud.
Vi säger igen: Så enkel frälsningen är! Den är enbart ett fastställande av din sanna Identitet. Det är detta vi skall fira i dag.
Ditt anspråk på mirakler ligger inte i dina illusioner om dig själv. Det beror inte på några magiska krafter som du har tillskrivit dig själv, inte heller på någon av de ritualer som du har hittat på. Det är inneboende i sanningen om det du är. Det är innefattat i det som Gud din Fader är. Det säkerställdes vid din skapelse, och garanterades genom Guds lagar.
I dag skall vi göra anspråk på de mirakler som är din rätt eftersom de tillhör dig. Du har blivit lovad full befrielse från den värld som du har gjort. Du har fått försäkran om att Guds Rike är inom dig och aldrig kan gå förlorat. Vi ber inte om mer än det som i sanning tillhör oss. Men i dag skall vi också se till att vi inte nöjer oss med mindre.
Börja de längre övningsstunderna med att tillitsfullt säga till dig själv att du har rätt till mirakler. Slut ögonen och påminn dig själv om att du bara ber om det som rättmätigt tillhör dig. Påminn dig också om att mirakler aldrig tas från någon och ges till någon annan, och att du genom att be om din rätt stödjer allas rätt. Mirakler lyder inte den här världens lagar. De är endast en följd av Guds lagar.
Vänta stilla efter denna korta inledning på en försäkran om att din önskan är beviljad. Du har bett om världens Frälsning, och om din egen. Du har bett att få de medel genom vilka detta kommer att fullbordas. Du kan inte undgå att få denna försäkran.Du ber bara om att Guds Vilja skall ske.
När du gör detta ber du egentligen inte om någonting. Du uttalar ett faktum som inte går att komma ifrån. Den Helige Ande kan inte göra annat än att försäkra dig om att din önskan är beviljad. Det faktum att du accepterade bekräftar det. Det finns inget utrymme för tvivel och ovisshet i dag. Vi ställer äntligen en verklig fråga. Svaret är ett enkelt konstaterande av ett enkelt faktum. Du kommer att få den försäkran du söker.
Våra kortare övningsstunder kommer att vara många, och skall också ägnas åt att påminna oss om ett enkelt faktum.
Säg ofta till dig själv i dag: Jag har rätt till mirakler.
Be om dem närhelst det uppstår en situation som kräver dem. Du kommer att känna igen dessa situationer. Och eftersom du inte förlitar dig på dig själv för att finna miraklet, är du till fullo berättigad att ta emot det närhelst du ber om det.
Kom också ihåg att inte nöja dig med mindre än det fullkomliga svaret. Var snabb med att säga till dig själv om du skulle bli frestad:Jag kommer inte att byta ut mirakler mot agg. Jag vill bara ha det som tillhör mig. Gud har fastslagit att mirakler är min rätt.
Underbart. Så skönt att vila i sanning och kärlekens bekräftelse att verkligheten bär varje dag längre in i ljuset. Kanske acim trådarna borde numreras så de skiljer sig från andra trådar?
De flesta är numrerade, men ibland får jag till mig att inte göra det. Tror att det är när någon som inte hade kollat en ACIM tråd ska läsa något. så bara att lyda.😎 De ligger i alla fall alla under en egen kategori så det är bara att gå in och läsa där.
Jag vet inte riktigt vilka delar av Bibeln de ha använt i den där texten faktiskt. Men i Joh 17:21-26 så står det bla "Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig."
Vad för mirakel avses? Vad är definitionen på ett mirakel?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
"Ett mirakel är en oväntad och uppseendeväckande händelse, ofta betraktad som övernaturlig eller ett Gudomligt ingripande." Enligt Wikipedia.
Som jag ser det är ett "mirakel" sådan som går utan för vår mänskliga fyrkant, utanför det vi lär oss. Men ett mirakel är inget underligt, utan helt naturligt, utifrån ett andligt och gudomligt perspektiv. Utifrån ett gudomligt energiperspektiv är mirakel enbart orsak och verkan. Men eftersom vi (kanske) är vana att se på saker och livet ur ett mänskligt, väldigt begränsat, perspektiv så är det lätt att tolka dessa "mirakel" som oväntade och uppseendeväckande.
#8 Vad yrar du om? "Gud är källan till vår mänsklighet"? Vi pratade om mirakel. Att du tror att Gud är en del av naturen är väl irrelevant. Det sätt som TS talade om mirakel som något helt naturligt fick mig att misstänka att denne menade något helt annat än vad man normalt skulle kalla ett mirakel. En företeelse som kan förklaras på naturliga grunder (dvs utan övernaturlighet) kan väl inte sägas vara ett mirakel. Det tycks ha gått ordentlig inflation i ordet om mirakel är något som man kan anses sig ha "rätt" till.
#7 & #9 Som jag skrev i #6 så tror jag att de menar att definitionen av mirakel som något "övernaturligt" är utifrån mänskliga ögon och med det menar jag det man kanske vanligtvis ser som vetenskapens eller naturvetarnas ögon - det vi lär oss i skolan. Att 1+1=2.
Men att skapelsen är så mycket mer än det, den är gudomlig och det går långt utanför 1+1=2, som det står i bibeln - Gud är så stor så att det kan vi inte förstå med vår mänskliga förmåga.
Men att det på inge sätt innebär att ett mirakel inte är naturligt, självklart är det så, annars hade det inte kunnat ske. Inget sker i vår värld, vårt Universum som Gud inte har skapat och då är det naturligt ur ett gudomligt perspektiv.
Så med andra ord blir svaret till synes motsägelsefullt men det beror enbart på med vilka glasögon man ser på miraklet.
Men då är vi tillbaka där vi började. Mirakel är per definition övernaturliga (om Gud är inblandad på något vis) för annars kan man ju förklara dem med de naturlagar vi har fastställt gäller, och då behövs inte Gud. Med andra ord, det skulle inte vara några mirakel.
Du verkar resonera utifrån antagandet att Gud skulle på något vis vara inkluderad i det naturliga Universum vi kan betrakta. Gud kan nog sägas vara mycket, men han är inte naturlig, dvs han är inte en del av Universum.
Kanske är bäst att du ger ett exempel på ett mirakel så kanske jag förstår vad du menar.
#11 Enligt mig finns det inga mirakel om vi utgår ifrån Wikipedias definition. Och jag anser att Gud i allra högsta grad både inkluderad och naturlig och en naturlig del av allt som är. Med andra ord är Gud även det du kallar naturlagar. Så tyvärr kan jag nog inte annat än förklara som jag redan gjort - vad det mirakel är beror på hur du ser på världen. Hur ser du själv på Gud respektive mirakel?
Nej, jag får nog hålla med dig där. Mirakel enligt den gängse definitionen har väl aldrig kunnat påvisas. Hade man gjort det skulle man ju antingen ha omkullkastat någon naturlag (och inkasserat ett styck nobelpris) eller bevisat Guds existens, vilket även det borde resultera i en icke oansenlig mängd berömmelse. 😃
Du inkluderar Gud i "allt som är", dvs skapelsen. Betyder det att Gud har skapat sig själv?