Kopter visar vägen
"Några av era läsare kanske inte kan förstå det, men som kristen, och som kristen ledare, så har jag ett ansvar att vägleda människor i förlåtelsens väg. Vi kommer inte att glömma det som hänt, för handlingen är avskyvärd. Men vi förlåter mördarna från djupet av vårt hjärta. Annars skulle vi förgås av ilska och hat, svarar Angaelos."
Samtidigt som den koptisk ortodoxa kyrkan utnämner de 21 halshuggna männen till martyrer uttalar man en förlåtelse över gärningsmännen. Det kristna kärleksbudskapet står här i stark kontrast till ondskan i den värsta formen av islamism. Men man bör heller inte missa den sista meningen: "Annars skulle vi förgås av ilska och hat." Det är många gånger lätt att glömma det, men förlåtelsen är inte sällan viktigare för den som förlåter.
Läs mer i Dagen.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
Visa ord! Visst behöver vi förlåta andra för vad de gör, just som vi bör förlåta oss själva. Det är inte vår uppgift att döma, vår uppgift är att tillåta och förlåta - att skapa kärlek, inte hat.
#0: bra att du skriver "värsta formen av islamism". Men som stämningen är i väst, inklusive Sverige, räcker det kanske inte. Man måste påminna aktivt om att det här inte är representativt för islam. Jag gissar att biskop Angaelos skulle hålla med mig, annars finns det historiska belägg på att islam precis som kristendomen kan rymma hela spektret från ondska till godhet och att det finns troende som skapar eller vill skapa stater också på god grund.
Vet man inte om det – som de flesta i väst inte gör, eftersom våra medier inte meddelar sådant – kan man inte heller uppmuntra det. I den länkade artikeln får man en antydan:
"/…/ muslimer har öppet visat sympati med den kristna minoriteten."
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#2 Det bör också påpekas, att det är skillnad mellan islamism och islam.
Profeten Muhammed hade själv en kristen hustru, och enligt traditionen besökte han Katarinaklostret i Sinai och garanterade där tryggheten för klostret.
Islam har väl sitt ursprung i kristendomen om jag inte minns fel. 🤔
Det är som du säger KPD viktigt att se skillnaden, men kanske ännu mer viktigt att se skillnaden på en religion och vissa utövares personliga tolkningar av denne. Extremister handlar aldrig om religion, eller Gud - det handlar alltid om vissa individers personliga tro.
#4 Detta skulle man kunna skriva mycket om. Enligt islam har judar och kristna haft den sanna uppenbarelsen men förlorat den. Därför behövde Gud genom ängeln Gabriel uppenbara Koranen för Muhammed.
Tittar man på det akademiskt och bortser från respektive religions självuppfattning, kan man utgå från att Muhammed har påverkats av bland annat nestorianska kristna.
Jag nöjer mig med en aspekt. Det är lätt att jämföra Bibeln med Koranen och Jesus med Muhammed, men i stället bör man jämföra Jesus med Koranen, om man rätt ska förstå förhållandet mellan kristendom och islam.
Johannesevangeliets prolog lyder (i 1917 års översättning):
- "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud." I islam finns tanken på Guds ord mycket konkret som Koranen.
- Ärkeängeln Gabriel uppenbarar för Jungfru Maria, att hon ska bli havande. I islam är det ängeln Gabriel som uppenbarar Koranen för profeten Muhammed.
- Det centrala i kristendomen är liturgin. I fornkyrkan ansågs den som inte hade deltagit på tre söndagar ha utträtt ur kyrkan (jag saknar källhänvisning för att kunna påstå detta vetenskapligt, har endast hört en föreläsare säga det). I islam är det koranrecitationen som närmast har sakramental karaktär.
Man bör vara medveten om denna brist på symmetri, när man försöker förstå förhållandet mellan kristendom och islam. Den kan också förklara varför fundamentalism och bokstavstrohet lättare får stöd inom islam än i traditionell kristendom.