Jag tycker att religion är jätteintressant, sett från en människohistoriskt synvinkel. 👍
Visst är det! Tänk vilken stor påverkan religion har haft på mänskligheten, och har fortfarande. Det är så saker som människor över lag "tycker" (alltså som i att ha åsikter om) så mycket om. Tror aldrig att jag har träffat någon som är neutral i förhållande till tro och/eller religion. 🤔
Nä. Jag tror ju inte på vattenpromenaden, typ.
Jag tror på de jordnära faktiska evidensen.
Tror att jag och Jesus skullit ha kommit överrens rätt bra.
"Gör mot andra…" kan jag ju knappast tycka emot. 🙂
Du ser - vi har tagit ställning då det gäller "tro". 😉
Och den där vattenpromenaden är inte så viktig😉- det viktiga skulle i så fall vara att förstå budskapet och innebörden. Att vi kan allt om vi bara tror att vi kan. 😃
#4 Hmm. Det där fick du ihop rätt snyggt. 🤓
Jag tror att huvudsaken är att man vill väl. 👍
Det finns så många människor som säger hur man är, trots att man inte är sån,. Därför har jag slutat att tro på vad andra säger om mig. Jag tror hellre på migsjälv. Det är ju trots allt jag, som är närmast mig! ❤️
Visst fick jag! Tror faktiskt att det är vad den biten i Bibeln handlar om, det är oväsentligt huruvida han gick på vattnet eller ej - det viktiga är att han med hjälp av sin tro övervann sina svårigheter.
Jag tycker att det är förståndigt av dig att inte bry dig om av andra tror eller tycker - din åsikt ska alltid vara viktigast i ditt liv, oavsett vad det handlar om.
Eftersom ingen vet allt, måste alla tro, inte nödvändigtvis på en Gud, men dock, tro måste man. En liknande företeelse kan man se när det gäller exempelvis medicin och andra så kallade probiotiska medel. Det är vetenskapligt belagt att placeboeffekten alltid är omkring 30%.
Det är därför det går att sälja exempelvis Activia hälsoyoghurt. Om alla använde fakta istället, skulle de inse att har man en enda gång ätit yoghurt (oavsett sort) så finns den sortens bakterier redan i tarmen och det händer ingenting hälsobefrämjande av att man fortsätter att äta produkten.
Detta är jag övertygad om, kan överföras rakt av på frågeställningen i #0, så jag svarar ja, jag tror att det är riktigt påstående, men inte att det nödvändigtvis är en gudstro.
Sedan undrar jag lite som icke gudstroende, om det inte är lite lindrigare psykologiskt att vara troende jämfört med att inte vara det. Jag menar att den mentala stressen blir större om jag som icke troende känner att jag måste klara av saker själv som den troende lämnar därhän åt sin Gud att ta hand om.
Det tror jag absolut - att tron i sig gör livet lättare och att det är därför vi lever längre. Inte för att Gud "gör" något med de troende så att de därför lever längre.
Visst är det intressant detta med vetenskap och tro! Just som du säger, placeboeffekten gör en stor del av jobbet, med andra ord vår TRO, men trots det så vill vi gärna lyfta det vetenskapliga i än det ena och än det andra. Vi har helt enkelt ett väldigt stort behov av att göra saker ta bara och konkreta.
Vilket är intressant om man ser det som att Gud har skapat oss (om man nu tror det) och då har Gud som är andlig gjort människor som har en drivkraft att förstå och konkretisera, att göra ta bart för att kunna förstå. Hur i hela friden tänkte Gud där? Ska det gå ihop så borde det ligga en stor nytta med att vi gör så, att vi behöver ta "omvägen" via vetenskap och o-tro för att hitta tro. 🤔