Guds Oföränderliga Tro
En världsreligion som bara har tusen medlemmar i Sverige…kan det vara någon sanning i den? och Finns det någon Gud om ingen tror på Gud?
Bahai är en religion som har en dramatisk tillkomst och en snabb expansion från slutet av 1800-talet. Bahai har sitt centrum i Haifa, Israel, men delegerar till varje nation att själva sköta sina angelägenheter i samarbete med centrum. Religionens kännetecken är att den tror att Gud är En och allting annat därför talar för Gud dvs alla religioner är blott tillfälliga sociala manifestationer av Guds Kärlek. Även Bahai är en historisk kärleksgåva till mänskligheten att skapa enhet i världen, att förena allt till ett, en global civilisation, ett mänsklighetens hem på Jorden. ”Jorden är endast ett land och mänskligheten dess medborgare” alla, oavsett bakgrund, ålder och utbildning, har potential att vara med och bygga och förbättra samhället. Vår vision är en enad värld. Kraften och inspirationen för att föra civilisationen framåt har alltid varit andlig till sin natur. Bahá'u'lláh frklarar att alla världsreligioner springer ur samma källa och att "detta är Guds oföränderliga tro, evig i det förflutna, evig i framtiden".
Bahai anser att den grundas på en profet, en gudsmanifestation, att den har ett budskap som är Guds vilja för Världen och att familjen är värd att vårda och bevara. Den är verksam genom lokala råd som betonar vikten av en korrekt livsstil. Kärleken till vår Himmelska Fader är grunden för allt och det som möjliggör ett gott liv.
Tack för att du delade med dig om detta! Jag personligen har aldrig hört talas om Bahai förut, så jag ska genast titta in på sidan och läsa på. 👍
Är du själv Bahai anhängare? Jag tyckte först att det lät väldigt intressant, men efter att ha läst lite tycker jag mig urskilja samma tankar kring rätt och fel som de flesta andra religioner. 🤔
Vad söker du Kathja? En välvillig Moder Gud som älskar alla döttrar av Jordens Överflöd och Sensuella Lycka ?…en Gudinna som bara älskar och välsignar alla barnen..? Jag vet ingen av Himmelen given religion som verkar så…Religioner av himmelen ger människorna på jorden förstärkning av den manliga aspekten, den samhälls och civilisations-skapande aspekten. Det är avsikten att ställa krav på först och främst mannen men också familjen/kvinnan. Vår historia har stärkts i sin utveckling av religioner, har hållt ordning på individ, familj och samhälle. Så visst måste det till en tydlig kod av rätt och fel i den avsikten. Men har något hänt? Är koden avlägsnad? Finns inte längre något rätt och fel…är vi helt i händerna på mänskliga kunskapsgiganter som får vara ersättare för religioner…akademiker och kanske indiska vishetslärare som har kunskap om kroppen och dess förmågor? Jag läser en del kanaliseringar som sägs vara av Himmelska budbärare och de talar aldrig om att överge religioner till förmån för mänskliga gurusar. De talar om vårt individuella ansvar att leva kärlek att komma samman och samtala om sanning och tro, att växa själva på den grund som lagts av religioner. Själv tror jag att Bahai är en revolutionerande religion given av Herren till det återställda Israel och hela det förlovade landet, en religion ämnad att förena judar, de kristna och islam. En fredens och förståndets kärleksbudskap. Men så har det ju ännu inte blivit. Nästan alla människor har tagit till sig andan i Bahai men väldigt få vill ära källan till välsignelserna med dagliga böner och deltagande i organiserad verksamhet. De är alla, liksom du, rädda för moralen om rätt och fel som ingår i ett av fri vilja självpåtagen disciplin.
Jag söker inget speciellt för jag har redan hittat min väg. Jag frågade bara eftersom jag på ett annat ställe om dem stod att de är mot homosexualitet och enbart för sex inom heterosexuella äktenskap. Det gjorde mig lite fundersam och därför ville jag veta mer.
Acceptera att religion är ett sätt att leva för de som av fri vilja väljer att leva så, det kanske är den enklaste lösningen på ditt problem.
Jag har inget problem och jag accepterar absolut människors val! Något annat tror jag inte att jag har vare sig sagt eller antytt. 🤓 Du får vara emot homosexualitet, eller vad det nu är du är emot (eller för), hur mycket du (eller någon annan) vill. Jag bryr mig föga om det.
Men det innebär inte att jag inte kan tycka att det är trist att så många religioner proklamerar "rätt och fel", "inkluderade och exkluderade"! Varför kan Gud inte älska alla oavsett vilket så snart man ska skapa en religion kring Gud?
Jag är på inget sätt rädd för "rätt och fel" då de kommer till Gud och tro (och inte annars heller) - men det handlar enligt mig om ett personligt "rätt och fel". Vad som i detta nu är bra för mig, eller mindre bra. Vad som för mig, i detta nu, är att leva med Gud. Det handlar om Gud och om Tro. Inte om att äta rätt, tänka rätt, knulla rätt, läsa rätt eller annat rätt. Det handlar om att ha en relation som är "rätt" - rätt som i bra för mig i detta nu.
För är det rätt för mig blir det rätt för andra - så länge som jag är rätt med Gud. DET är det viktiga enligt mig. Inte allt lullull runt omkring Gud som religioner gärna lägger till. Så även denna vad jag kan se. 🤔
Ditt problem ligger ju i att du inte kan skilja på Gud och Religion. Människor kan ju av fri vilja välja att leva på ett visst bestämt sätt som de anser är sanning , kärlek, renhet och helighet. De har då en religiös relation till Gud. Andra väljer att leva utan religion och r då helt fria att älska Gud med hela sitt hjärta på sitt eget sätt, som de själva vill. De har ingen färdig sanning utan filosoferar bara utifrån sin egen erfarenhet. Förr i tiden kallades dessa människor "gudlösa" därför att de inte hade någon religions-gud. Nuförtiden finns ju en kanalisering från Jesus där han säger att himlen inte kräver att man ska tro på Gud eller ha någon religion… så hur kan man då vara gudlös när vi alla kan förstå att Gud lever i oss alla hela tiden och är källan till vår hälsa, vår intelligens, vår sanning, vår själ, ande och kropp!
För att hålla koll på det här med referenser; boken heter "Morgondagens Gud" och är skriven av Neale Donald Walsh.
Det var väldigt vad du ska ha det till att jag har problem. Vad får dig att tro att jag har det?
Självklart kan jag skilja på Gud och Religion. Gud klarar sig fint utan religioner men religioner klarar sig inte utan Gud, men de bygger på en mänsklig TOLKNING av vad Gud är. Gud är grunden och ursprunget till allt som är, medan religion är skapat av människor.
Svårare än så är det inte. 😉
Du skriver "De har ingen färdig sanning utan filosoferar bara utifrån sin egen erfarenhet" om de som tror på Gud men inte inordnar sig i någon religion. Vad får dig att tro att man måste skapa en religion kring Gud och sin tro för att det ska vara en sanning? Och finns det i så fall EN sanning som gäller för alla människor i alla tider? 🤔
Problemet kan vara att man har svårt att tro på Gud och därmed också svårt att tro på religion. Om religion skall vara sanning måste den ha sitt ursprung i Gud dvs Sanning. Israel och israels tro är Sanning enligt sin egen tro. De har ju haft oräkneliga profeter och konungar som styrt sitt land i samtal med Gud därför att Gud ville det. Israels tro och religion är inte statisk utan har förändrats med tiden inte därför att människorna har tolkat annorlunda utan därför att Guds Vilja och visdom förändrats. Men vi har haft en lång period där kristna bildat en lång rad tolkningar och varianter kyrkor efter eget behag . Se telefonkatalogen för exempel. Troligtvis kommer inga fler kristna kyrkor att kunna bildas. Sanning kommer från himlen till en profet/ budbärare/kanaliserare/språkrör och måste respekteras som helig och trovärdig.
Så är det såklart ofta, det finns ju mängder med människor runt om i världen som inte tror på Gud.
Men det där med att "Sanning. Israel och israels tro är Sanning enligt sin egen tro" det fattar jag inte vad det innebär. Så utveckla gärna. 🤔
Jag uppfattar det som att du ser det som att den Tron, och religionen som har sitt ursprung i Israel, och då även Bibeln och kristendom (?) är den enda sanna?
Personligen tror jag absolut att fler kristna kyrkor kommer att bildas, det finns nog inget stopp på hur mycket man kan tolka texten, och varje tolkning kan ju utmynna i en egen religion.
Personligen så tror jag ju att alla religioner bara är olika beskrivningar av samma Gud, och därmed är ingen sanning mer sann än en annan. Gud är så stor så det går aldrig att stoppa in hen i en religion. Och syftet med mängden av religioner är att möta så många människor som det bara går. 😃
Just det, Gud är ju så stor att det inte går att stoppa ner Gud i en bok eller websajt. Därmed förstår man att det inte handlar om Gud utan om människan. Du som jobbar i vården vet att människan kan behöva hjälp med sig själv, sitt människotillblivande. En religion är ju att jämföra med terapeutiskt kollektiv lol om du hänger med. Olika kollektiv kan vara olika avancerade i sin terapeutiska skicklighet och människodanande. Visst kan man bli en bättre människa på egen hand, kanske meditera under ett träd tills man svälter ihjäl eller så. Gud är med alla vad de än gör.
Så då finns det ingen Sanning? Sa du inte att du trodde det? Eller du talade kanske allmänt? 🤔
Som jag sade; tro är att hålla för sant något osynligt för kroppens öga. Men sanning måste uppenbaras av Sanningen för att vara en användbar sanning. Exempelvis Moses gick upp på berget för att komma inför Herren. Då kunde hela Israel se att de omslöts av en molnstod så att de doldes för folket. Men resultatet blev att Herren gav Moses och folket en Lag att hålla sig till, Tio Guds Bud med vidhängande lagtolkningar för vardagslivet. Folket kunde vittna om att Lagen inte kom från Moses utan han fick Lagen från Herren. Det som kommer från Sanningen är sanning för människorna.
Sant. 😉Men Sanningen (Guds budskap, syfte och innehåll) finns över allt och därmed även sanningen. Inte bara i Bibelns berättelser. Men sanningen är individuell - jag har min och du har din. 😎
Du säger att Sanningen finns överallt….jag säger att Sanningen finns inom dig men att den kan dela din verklighet överallt om du tillåter det. Du kan skapa din sanning genom att spontant lyssna på ditt högre jag ditt hjärtas kärlek. Man kan inte säga att det är budskap syfte innehåll utan mer ditt helande, ditt liv, din kärlek…din gemenskap med Gud. Jag tog exempel ur Bibeln och Israels historia för att belysa storheten i att lyssna med Gud. Sanningen vill mänskligheten alltid, alla år och dagar.