Tro iFokus

Tro

Etikettbok-och-länk-tips
Läst 2193 ggr
[Kathja]1
2

Kristendomens historia - svt

Ett litet tips, just nu går det en brittisk dokumentär på svt och Kristendomens historia. De har kommit till del 2, men alla avsnitt finns på svt-play.

Diarmaid MacCulloch, religionshistoriker tar oss med på resan. Första delen handlar om de första kristna.

Uppstod verkligen kristendomen i och med att aposteln Paulus reste till Rom från Jerusalem för att förkunna Jesu lära?

I första avsnittet berättas att kristendomens ursprung snarare låg mycket längre österut och att dess högsäte kan ha funnits i Bagdad i stället för i Rom. (Sänds 7 april 18.00 SVT2)

Del 2: Katolicismen. Rom är centrum för över en miljard människor som är katoliker och det är mer än hälften av jordens kristna. Men hur kunde en liten judisk grupp från Palestina som predikade ödmjukhet och enkelhet på 100-talet blir en så mäktig och inflytelserik världsreligion? (Sänds 8 april 18.00 SVT2)

Del 3: Ortodoxi. Man brukar tala om två grenar av kristendomen: protestantismen och katolicismen. Men den ortodoxa kyrkan blomstrar i både Ryssland och på Balkan med över 150 miljoner medlemmar i världen och skiljer sig från den protestantiska och katolska tron. Den dubbelhövdade örnen är den ortodoxa kyrkans symbol och finns överallt. Vad betyder den? (Sänds 9 april 18.00 SVT2)

Del 4: Reformationen. De första protestanterna ansågs mycket farliga och radikala som slet den katolska kyrkan i två stycken. Kristendomen delades i två grenar: En baserad på auktoritet och lydnad och den andra på individens eget samvete. Vilka var de första att protestera mot kyrkans överhet och som rev ned statyer av helgon och som tillät präster att gifta sig? (Sänds 10 april 18.00 SVT2)

Del 5: Evangelikalismen. Den evangeliska protestantismen har spritt sig över världen med snabb hastighet. Den evangeliska explosionen har drivits av ett sökande av direkt känslomässigt förhållande till Gud och är en protestantisk riktning som förenar bibeltroende med väckelsefromhet och betoning av helgelse. (Sänds 11 april 18.00 SVT2)

Del 6: Tvivlet på Gud. Skepticism har förändrat den västliga världen och förändrat kristendomen. Var har det religiösa tvivlet kommit ifrån? Beror bristande tro på vetenskapens framsteg eller på kyrkans inblandning i skandaler och konflikter? Men trots det har kyrkan tvingats inse sanningar om sig själv, som kanske kan leda till en förnyelse. (Sänds 14 april 18.00 SVT2)

[Alder]
0

Tur att man kan se avsnitten i repris på svt play.
Tack Kathja för påminnelsen.🙂

Jane-Lyzell
0

såg ett av avsnitten idag och man blir ju endast deprimerad över hur kyrkan styr den lilla människan och det sloss över vem som förmedlar guds ord - hua

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Kathja]1
0

Så kan man se det, eller så får man en förståelse för hur kyrkan och våra religioner har formats. Och en förståelse för att "tro på Gud" inte behöver vara synonymt med vad kyrkan predikar.

Jane-Lyzell
0

Ja vet inte det ja - såg mer en guda dyrkan i ikoner och annat gull lull- inget fel på gudstro men dyrkan!?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Kathja]1
0

Just som jag sa så visar det på en historisk förklaring på varför bilden har blivit som den har blivit, hur kristendomen har formats. Det är inte det samma som att det är Guds, eller Jesus ursprungstanke.

[Rumpstek]
2

#2 Det är samma sak med alla trosåskådningar, någon sitter i toppen och styr hur resten ska tänka.

[Kathja]1
0

Inom väldigt många i alla fall. Man glömmer Gud och syftet med religionen och går upp i mänskliga varande och värderingar. Därför att vi är människor. Och det tycker jag är viktigt att ha i beaktning när man snackar om vilken tro som är rätt, eller hur man ska tro.

[Kathja]1
0

Puffar tråden lite eftersom serien började sändas igen i förrgår.