Nya vindar inom kyrkan?
Vad tror du, blåser det nya vindar i våra kyrkor och religioner?
Hörde på radion idag att påve Franciskus hade uttalat att förutom ”andlig alzheimers” och ”existentiell shizofreni” lider kurian bland annat av känslor av ”odödlighet och immunitet” och av att ha blivit ”spirituellt och mentalt härdad”. Det är ju hyggligt hårda, om än enligt mig välbehövliga, ord.
Han har ju hela tiden sagt att han är för att reformera den katolska kyrkan och det tycks bli allt tydligare att han faktiskt står vid sitt ord. 👍
Även om man tittar på Svenska kyrkan så har de, enligt mig, i mångt och mycket tagit mer än ett steg mot en syn på en mer tillåtande och kärleksfull Gud.
Jag tycker att det är intressant att se hur religionerna allt mer blir lika varandra, även om det självklart finns skillnader fortfarande. Men allt har sin tid. 😉
Som sagt allt har sin mognad. Fann en artikel om påven Francikus som tydliggör vad han menar med "bokstavstrogen inflexibilitet" – det vill säga att stänga in sig själv ihop med enbart det skrivna ordet, och inte låta sig påverkas av Guds överraskningar.
Källa http://www.rikareliv.info/Frestelsen.htm
"Att låta sig påverkas av Guds överraskningar" det var fint och talande formulerat!