Tro iFokus

Tro

Etikettlivsfrågor
Läst 4043 ggr
[Kathja]1
2014-12-06 18:19
3

Tro och Sanning

"Din värld är som den är för att du intalar dig att den är på det visetCarlos Castaneda

"Världen är inte och kan aldrig bli sann, den bara ÄR. Sanning är alltid någonting relativt till någonting annat. Den är aldrig absolut. Illusionen som vi lever i och själva har skapat är den tankebild vi har omvärlden. Den avgör i sin tur vad vi anser om världen. Varje ögonblick är i grunden nytt, medan vi redan innan bestämt oss för hur vi anser att det är. Vilket redan är något gammalt vi tidigare tänkt ut eller hör förut. Våra tankar i nuet styrs av de uppfattningar som vi redan har om nuet. Dessa tankar avgör hur vi tolkar det som händer i nuets ögonblick. Hur vi tolkar det som vi observerar, beror på vår eget speciella synsätt som vi redan vi har tillskansat oss. Det här kan tyckas konstigt när man hör det för första gången. Men om vi strävar efter att förstå varför vi tänker som vi gör, känner eller reagerar som vi gör, behöver vi förstå hur illusionerna sveper sina hindrande slöjor omkring oss. Vi vill gärna inte tro att vi ständigt går omkring och "lurar" oss själva att tro något som inte riktigt stämmer. Men det är med sanningen som allting annat, den är relativ. Vår uppfattning om huruvida det är sant eller inte beror på hur vi ser det eller hur vi väljer att se på det. Det är det som avgör om vi tolkar det som sant eller inte. Sanningen är nästan aldrig absolut. Undantagen är de lagar som styr livet på jorden. Naturliga lagar som gravitation till exempel. För oss som bor på jorden är den sann. Men för dem som befinner sig i omlopp runt om jorden är den inte sann. "(källa)

Våra tankemönster avgör hur vi ser på omvärlden, så även hur vi ser på TRO. Du uppfattar, tänker och fattar beslut med hjälp av sex olika tankecentrum. Våra tankecentra är uppdelade i två grupper: ”Omvärlden” och ”Jaget”. 

De är uppdelade i; OMVÄRLD - Intuition & Empati, Funktion & Nytta, Logik & System. JAGET - Inre jag, Yttre jag, Normativa Jag. (Källa) 

Alla dessa delar avgör hur just du uppfattar din omvärld. Vi präglas av vår omgivning, vår uppväxt och den tiden vi lever i.

Anledningen till att jag tar upp detta ämne helt kort är att jag med det vill påvisa att det inte kan finnas EN sanning! Helt enkelt för att vi alla bär med oss olika uppfattningar om sakernas tillstånd.

Det är så Gud har skapat oss! Så att på något sätt påstå att TRO ska vara en liten fyrkantig sanning är att påstå att Gud inte visst vad han gjorde när han skapade oss. ☝️

För hur kan man tro att Gud var så galen att han gjorde en människa som omöjligt kan uppfatta en och samma sanning, och samtidigt kräver av denna människa att hen ska uppfatta en sanning? Det går ju inte ihop. 🤔

Som jag ser det skapade Gud oss just som vi är för att vi skulle anstränga oss att komma till tro, vi skulle behöva vända och vrida på det vi får till oss  - inte för att vi skulle hacka på varandra. Utan för att vi var och en skulle skapa en egen personlig relation med Gud. Inte kopiera någon annans. 

Det är vad jag tror i alla fall.

[Alder]
2014-12-07 08:26
0

Bra skrivet Kathja.🌺

[Kathja]1
2014-12-07 09:05
0

Tack! Det där är något som många glömmer bort, att vi som människor omöjligt kan se och uppleva en objektiv sanning, och speciellt då det kommer till "upplevelser och tro" något som är hyggligt personligt och ofta något diffust.  ☝️

ollivoll
2014-12-20 08:33
1

Råkade på den här, puttar upp den. Verkligen bra skrivet, Kathja.

ollivoll
2014-12-20 08:43
0

påminner lite om diskutionerna som pågått härinne om angående Tro och illusionen vi lever i.

retep
2014-12-20 21:30
0

Kan jag skapa en föreställning om att alla illusioner, allt jag skapar föruttsätter att det också existerar en motpol, en Absolut sanning, likt dag och natt, ont och gott, erfara och uppleva? Har jag erfarit denna Absoluta sanning, Varandet, Källan, då lever jag med den medvetenheten, att alla skapelser, känslor, tankar är illusioner. Med och utifrån alla dessa illusionära upplevelser vänder jag åter till erfarande och sen igen till illusionernas upplevelser. Härigenom lever jag illusionen medan jag betraktar den…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Hukanson]
2014-12-20 23:40
1

ACIM lär oss att om vi inte ser världen omkring oss med vårt Kristusmedvetande kan vi inte förstå den. Vi är mångdimensionella varelser, vi lever i köttets molekylära verklighet men vår sanna identitet är av olika andlig kvaliteter…till och med gudomlig kvalitet. I vårt allra heligaste vara är vi ett med källan till vårt liv och vår sanning och den föreningen kan aldrig brytas av att det molekylära biologiska livet dör. Den verkligheten är ju helig och sann som sådan men underkastad tvånget av död och återfödelse.