Fullmåne idag 6/12
Idag är det fullmåne igen (tiden går fort när man har roligt). Månen går in i tvillingarna med allt vad det innebär av pratighet och innehåll. Det är en fullmåne som förmedlar kraft och inspiration. Passa på att rena dina stenar och kristaller men även dig själv. Meditera med månen, eller varför inte utföra en ritual där du lämnar över eventuella problem du har till månen att ta med sig när den går vidare? 🌛
Här finns en enkel meditation du kan prova som renar och laddar dig inför morgondagen.
Ja detta är ju del av wicca-tro.
Eller en del av Guds skapelse. 😉 Gör det om det passar, eller låt bli. 👍
Om man är kristen utför man ej ritualer.. Det är häxeri. 😐
You can not judge me unless you know me.
Men detta är inte JESUS i fokus, detta är TRO i fokus och här kan vi prata om fullmånen med, utan att bli dissade för det. 😉
Du/ni får tycka vad ni vill, men passar inte tipsen eller upplägget, är det ju bara att låta bli att läsa. 😎
Du sa ju att du var kristen tyvärr är detta en synd. Japp månen är vacker speciellt fullmånen men ändå. 😕
Ja men Kathja, du säger att du har Jesus i ditt liv, det går inte ihop! Förstår du inte det? Nu ska jag inte förmana dig mer, men jag ber för dig. ❤️
Att "Synda" är att missa målet, och målet är att följa Jesus. Inte svårare än så. Men vill du gå runt och vara rädd för saker så är det upp till dig, jag lever mitt liv och du ditt. Inte mer med det. Eller?
Jag är personligen het övertygad om att Gud inte bryr sig det minsta om på vilket sätt jag ser till att leva i kärlek till mig själv, till Gud och till mina medmänniskor.
Men Gud bryr sig om ifall jag gör det och ifall jag sätter mig till doms över andra och hur de lever sina liv. DET är det viktiga för MIG. 👍
Nej det har jag förstått. Det jag INTE förstår är varför du/ni tar er friheten och klampar in här på TRO i fokus och påtalar att det vi talar om här är fel? Vi borde få skriva vad vi vill tycker jag. 🤓
Vi har inte mycket REGLER här inne, det enda är att det SKA vara högt i tak och TILLÅTANDE atmosfär. Det innebär att man bör undvika att dissa någons tro oavsett vad personen ifråga nu än råkar tro på.
Här inne råder Kärleksbudskapet fullt ut. Ingen har rätt att döma någon och vi ska älska vår nästa såsom oss själva och Gud. 🤓
Gud bryr sig såklart jag ber för dig också för detta är absolut fel.. Häxeri och Jesus på samma gång… Nej det hänger inte ihop som Juel sa Jesus har bara en Far. Vad exakt menar du rädd för saker? Till exempel vad? Jag har inget att vara rädd för Jesus har gett mig styrkan att trampa på allt ond. Jag har gett er myndighet att trampa på ormar och skorpioner, och över hela fiendens makt, och ingenting skall kunna skada er. Luk. 10:19
#9 Det är för att du säger dig representera Jesus men blandar in irrläror och det är ju inte ett gott exempel för sökare som vill hitta Jesus, så det är anledningen. Som syskon ska man ju förmana och tillrättavisa varandra. Inget illa menat, men det är ju både fel och allvarligt att leda fel. Det är ju "Vår" Gud och "vår" bibel som du blandar in.
Denna fullmåne har starka energier känner jag.
Självklart så ska var och få uttrycka sin åsikt. men att diskutera ens personliga tro kan även jag tycka är väl så magstarkt.
Det är inte så underligt att det blir prat av denna sorten idag av alla dagar. Som sagt, det är fullmåne i tvillingarna. 😃
Men nog med angrepp på personlig tro nu! 🤓 Det bryter mot den enda regel vi har här inne och nu har ni båda två blivit tillsagda av både Sajtvärd och Medarbetare.
Girafftunga och Juel ni är alltid välkomna att diskutera tro, men inte genom angrepp på någons personliga tro.
Syftet med denna sida är att uppmana var och en skapar en personlig relation med Gud. Inte att berätta hur, eller tala om att någons vägval är fel på något sätt. Vänligen respektera detta!
Jag respekterar din tro men du gör allt fel jag oroar mig och jag ber för dig men ja alla får tro som dom vill men detta verkar bara allvarligt. Ha de bra. 😐
Jag uppskattar din oro, men detta är inte platsen att dryfta den. Lika lite som att jag går in på någon annan sajt och talar om att de har "fel". Uttrycka din åsikt - jajamensan inga problem, men att hacka på någon annan är en annan sak.
"Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det mätas upp åt er. Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga. " (Matteus 7:1-5) 🤓
Åter till fullmånen, så här säger astrologen Jeff Jawer om fullmånen 6 dec.
Månen i Tvillingarna är som en fjäril som flyger från blomma till blomma medan Solen i motsatta Skytten är en långdistansresande med ett högre mål i sikte. Båda tecknen är intellektuellt stimulerande men med väldigt olika avsikter. Den förra samlar fakta och den senare söker mening.
Det är lätt att bli förvirrad av överdoser med information och triviala förströelser medan vi lär oss att skifta uppmärksamhet från aktuella frågor till framtida angelägheter och tillbaka igen. Vi har nytta av att kombinera flexibilitet med sanningssökande för att minska självrättfärdighet och bjuda in till öppenhet för nya idéer.
# 13 & #15 Kathja;
"Men nog med angrepp på personlig tro nu!
Det bryter mot den enda regel vi har här inne och nu har ni båda två blivit tillsagda av både Sajtvärd och Medarbetare.
Girafftunga och Juel ni är alltid välkomna att diskutera tro, men inte genom angrepp på någons personliga tro."
"Jag uppskattar din oro, men detta är inte platsen att dryfta den. Lika lite som att jag går in på någon annan sajt och talar om att de har "fel". Uttrycka din åsikt - jajamensan inga problem, men att hacka på någon annan är en annan sak."
Du går titt som tätt SJÄLV in på t ex JesusiFokus och anklagar oss andra för att "sätta oss på höga hästar", att vi är "rädda för att göra fel" att vi har "blockeringar" som gör att vi inte fattar hur det ligger till med saker och ting, etc.!
Varför?
Jag varnade bara henne att Jesus gillar inte häxeri och att Kathja är lite mer i New Age än Jesus. Det hänger inte ihop. 💣
Det där är du välkommen att ta i ett PM om du vill diskutera det med mig. Tänker inte befatta mig med anklagelser tagna ur sitt sammanhang. Jag har absolut inte för vana att anklaga andra för att tycka "fel" däremot uppskattar jag ärliga diskussioner kring tro - jag uppskattar när människor kan FÖRKLARA varför de tror som de tro och inte enbart slänger sig med Bibelcitat, eftersom de inte säger ett dyft om VAD man TROR, eller HUR man har kommit fram till det. Och det är en helt annat sak! 🤓
Jag kan inte låta bli att kommentera att jag finner det otroligt intressant att tre (3) av er som är mest aktiva inne på Jesus iFokus just idag av alla dagar har bestämt er för att titta in här. Men nog om detta! Ta det i ett PM. 🤓
Som Alder sa - åter till FULLMÅNEN!
Sista meningen du skrev var ju spot on hur denna dagen har sett ut här inne! 👍
"Vi har nytta av att kombinera flexibilitet med sanningssökande för att minska självrättfärdighet och bjuda in till öppenhet för nya idéer."
Låter som rädsla när man läser kommentarer som skrivs. Att visa uppskattning av moder jord och meditera för att visa uppskattning till fantastiska ting som vi har runt oss skulle förolämpa Jesus eller för den delen Gud, hmm har jag väldigt svårt och tro. Varför skulle då världen skapas över huvud taget. Det är väl tvärtom, man visar respekt för något högre. Nåja, jag älskar naturen, och mediterar mer än gärna
Där tror vi lika Olli! Jag är också helt övertygad om att vi ska älska och uppskatta allt i skapelsen, oavsett om det är människor, månen eller naturen. Älska och utnyttja så som den går att utnyttja till vår fördel, varför skulle Gud annars ha skapat allt detta på det sätt som det är skapat? 🤔
Jag tror att alla dessa bibelställen som det gärna hänvisas till då det talas om "new age" handlar om helt andra saker, det handlar om att se Gud i allt som är, att inte sätta detta eller annat FÖRE Gud. Att inte tro att detta är något ANNAT än Gud.
# 19 Kathja, jag har varit hemifrån ett tag och då inte haft tillgång till nätet, egen dator har jag inte heller för den delen.
Jag läste din kommentar # 19 där och jag undrar bara; vem och vilka riktar du dig till?
Är osäker på om jag är inräknad eller inte. Har ju skrivit i denna tråd själv.
Ja det där var till dig med, missade att skriva inläggs numret i all hast. Men det var du som tog saker ur sitt sammanhang i #17.
Jaha. Förstår inte hur du menar med "taget ur sitt sammanhang". Min fråga gällde regler, att följa regler och att ta till sig upprepade varningar på respektive sajter 🤔. Tyckte att det hörde till sammanhanget…..
Har inte sett att du har nån regel om att man inte får fråga om sånt här!
Tycker du att jag är för dålig på att förklara om min tro alltså? Jag tycker att jag har skrivit en hel del ang. det på iFocus under mina år här! Gör så gott jag kan.
Kan endast komma på att jag har slängt mig med 2 st. bibelcitat -någonsin, jag är nämligen väldigt dålig på Bibeln och blev inte kristen genom att läsa i den utan det skedde live.
Inte heller hör jag till de 3 mest aktiva på Jesus. Skrivit idag . Inte varit där på länge 😕
Nu var det uppenbarligen inte enbart till dig och jag kan omöjligt ha koll på vem som är mest aktiv där inne, så mycket har jag inte varit där. Så jag får ju utgå ifrån min upplevelse av vilka jag har mött där, och i denna tråden är ni tre som jag har mött där inne som plötsligt dök upp här. Då det kommer till regelbrytande så har jag gjort vad jag har kunnat för att följa dem där inne vilket inte är helt enkelt så medis och värd uppmanar till olika saker och jag allt eftersom fick till mig regler som skulle gälla bara mig, jag gjorde så gott jag kunde. Men detta hör inte till tråden som handlar om fullmånen så pma mig gärna om du vill diskutera saken mer. Eller skapa en tråd om mig om du vill fortsätta att diskutera mig offentligt.
hihi 😉..tass ut
Medarbetare, Law Of Attraction iFokus
Puss på dig Otroulig.
# 25 Kathja,
"… regler som skulle gälla bara mig…" -Det har jag inte kunnat hitta något om!??
Nej, jag vill inte diskutera regler eller regelbrytande via pm. Sånt tycker jag borde vara av intresse i det offentliga rummet. Speciellt då på denna sajt, som säjs vara både kärleksfull och särskilt öppen!
" Eller skapa en tråd om mig om du vill fortsätta att diskutera mig offentligt."
-Nej, jag är inte det minsta intresserad av att diskutera dig offentligt, Kathja! Min fråga gällde precis som jag sa hur hårt man håller på att följa regler på olika sajter och ingenting annat. Jag har som sagt var, själv blivit offentligt diskuterad och analyserad helt oombedd flera gånger -så jag vet nog hur kränkande det är!
Jag skulle heller aldrig någonsin komma på idén att på en sajt prata s**t om en annan och dess värd, Medarbetare och medlemmar. Och sen i nästa stund utmåla mig själv som djupt kärleksfull!
Nu om Månen; jag älskar att titta på Månen och tycker särskilt mycket om månsken 🙂! Däremot så har Månen ingen som helst makt eller inverkan på mig. Jag är så glad att det är vinter nu så vi kan få chans att se planeter och stjärnor! Och Månen med gloria 😍!
Pussar och kramar har delats ut redan i stor mängd här, så här kommer nåt annat;
ett stjärnfall till alla från mej ✨✨✨✨✨ / Stjärnan
Väldigt bra och fint skrivet Lilla Stjärna :)
# 28 Månen påverkar oss alla, det är bara att titta på tidvattnet hur det rör sig i förhållande till månen så kan vi tom SE det. Vatten som vatten. Och har du någon gång jobbat som ordningsvakt så VET du att det alltid är mer att göra när det är fullmåne.😮
Forskarna tvistar förvisso fortfarande om saken i fråga, men vissa belägg finns det allt, lite att läsa om det finns här (inga vetenskapliga studier utan nyheter jag länkar till, studierna får ni leta upp själva 😉) : http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fullmanen-paverkar-oss-kanske
http://faktoider.blogspot.se/2013/07/hur-vi-paverkas-av-manen.html
http://www.expressen.se/nyheter/sover-du-daligt-det-kan-vara-manens-fel/
Men självklart kan du vara undantaget som bekräftar regeln som man brukar säga.
Nu säger du förvisso "Nej, jag är inte det minsta intresserad av att diskutera dig offentligt, Kathja!" - men det går inte riktigt ihop eftersom du fortsätter att diskutera just mig, offentligt. Och jag har per se inget emot att prata om mig i det offentliga rummet,😇 det är bara det att jag anser att det hade varit trevligt för alla som inte är intresserad av ämnet att slippa hitta "snack om mig" i var och varannan tråd. 😎
Men vi kör väl på lite om mig en stund till eftersom jag tycks vara ett populärt ämne att diskutera, jag känner mig hedrad och utvald. 😎(Men sedan får det allt räcka om tråden inte heter "Om Kathja"🤓)
Då det gäller regler som var bara för mig så blev jag ombedd att varje gång jag skrev i en ny tråd så skulle jag tala om att jag inte tror på Jesus Kristus som vår frälsare på samma sätt som sajtvärden. Jag fick inte heller diskutera min tolkning av texten (Bibeln) utan att bli utpekad som icke Kristen. Det anser jag vara regler som gäller bara mig, speciellt det första.
Och till slut vill jag säga att det ju är väldigt bra att du "aldrig någonsin komma på idén att på en sajt prata s**t om en annan och dess värd, Medarbetare och medlemmar. Och sen i nästa stund utmåla mig själv som djupt kärleksfull!" - Då är vi två!
Skitsnack är inte min grej och jag nog aldrig utgett mig för att vara speciellt kärleksfull. 🤔
Så du tror inte på Jesus men sagt att du har släppt in han i ditt liv? Det finns inga kristna som ej tror på Jesus så du vet..
#31 Vad fick du det ifrån?!? Jag säger ju att jag tro på Jesus Kristus som vår frälsare, att jag är kristen. 🤪
Med detta hänvisar jag sedan till #30 och speciellt till ~ (Men sedan får det allt räcka om tråden inte heter "Om Kathja"
)

Jesus är en viktig läromästare i mitt liv. Jag anser att det funnits många mästare på jorden, Buddha var en annan. Jag kallar mig ju inte för kristen iofs , så då kanske folk inte blir så irriterad på min "tro"🤔. Men varför inte välja att fokusera på det vi delar: kärleken till Gud, Jesus, det medmänskliga, ett sant hjärta , att vilja gott, istället för att dra upp att ritualer är häxeri och en hädelse…det kan ju lika gärna vara ni som säger så, som skrämmer bort människor från att vilja närma sig Jesus, eftersom de känner sig dömda av er, snarare än att "leda folk rätt" som är er egentliga önskan…
Det känns som om ni vill ta er rätten att vara de enda som får tro på Jesus…en nyfiken fråga tll er kristna som skriver här, vill ni hellre att människor som gör ritualer ska sluta be till Jesus och Gud, eftersom de enligt er HÄDAR? Är det liksom bättre, anser ni, att de "håller sigborta" än att de värnar om den kontakten DE känner med Jesus, även om de inte gör det "enligt boken"?
Eller handlar det framförallt om ifall man kallar sig kristen eller inte? Är det ok för mig att ha den tron jag har, men inte Kathja, eftersom hon kallar sig kristen? Jag försöker bara förstå er.
# 30, Jo det är nog mycket möjligt att vi påverkas mer eller mindre fysiskt. Kollade dina länkar och kom på att jag själv läste om en studie som gjordes ganska nyligen. Den visade också det här med insomningstid och sömnlängden vi fullmåne. Jag känner några som hävdar att de har hemska sömnproblem.
När jag skrev ; " Däremot så har Månen ingen som helst makt eller inverkan på mig." så tänkte jag mest på den tiden när jag var som en slav under månfaserna. Att det är så skönt att ha släppt månmagin (och en väldig massa annat) som jag ansåg så viktigt då för mitt välmående.
Jag hade stora böcker som jag skickade efter från England (Dyrt!) som innehöll omfattande visdom kring månfaserna; när man skulle eller inte skulle utföra vissa sysslor, rena kristallerna, åkalla mångudinnan och hålla koll på fullmånar och blåmånar………..
För flera år sedan berättade jag för en väninna att en av mina döttrar skulle genomgå 2 st. kirurgiska ingrepp med 3 månaders mellanrum. Det fanns risker att nerver skulle komma att skadas så hon riskerade känselbortfall för alltid. Min väninna höll på att tuppa av när hon hörde vilka datum operationerna skulle utföras och skrek att vi skulle boka om, det skulle vara fullmåne vid båda. Hon var inne på min gamla tro om att man aldrig skulle opereras då om det inte var akut, att alla olyckor inträffar vid fullmåne osv. När jag sa att Månen inte har den minsta makt över oss med sånt så tittade hon på mej som om hon bara ville skaka om mig.
Båda operationerna blev fantastiskt lyckade! Jag visste då att det enda jag skulle göra var att be Gud från hjärtat om att allt skulle gå bra.
Inget krångel, inga kostsamma inköp av trolleriredskap, ingen tid avsatt för meditationer eller ritualer och det bästa av allt -helt GRATIS dessutom!!! 🙂
# 29, 🙂 hoppas du fångade en stjärna i famnen!
#33 "Men varför inte välja att fokusera på det vi delar: kärleken till Gud, Jesus, det medmänskliga, ett sant hjärta , att vilja gott, istället för att dra upp att ritualer är häxeri och en hädelse…"
Kärleksfull medmänsklighet är aldrig fel. Men för att behaga Gud; om man säger att man älskar honom är att lyda hans bud. Man kan fråga sig i det man gör, om man gör det för att behaga Gud eller människor eller sin egen lust.
1Var och en som tror att Jesus är Kristus, han är född av Gud, och den som älskar fadern älskar också hans barn. 2Att vi älskar Guds barn ser vi därav att vi älskar Gud och håller hans bud.3Ty detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Hans bud är inte tunga, 4eftersom alla som är födda av Gud besegrar världen, och detta är den seger som har besegrat världen: vår tro. 5Vem kan besegra världen utom den som tror att Jesus är Guds son? 1 joh 5
Första budet, Du skall inga andra gudar hava jämte mig. Man får som kristen regelbundet rannsaka sig själv också så att man inte gör någon/något till en Gud och låter det ha kontroll över en.
Man får inte förglömma att Gud tillrättavisar sina barn också, och det gör Han av kärlek. Det kan göra ont att bli tillrättavisad eller förmanad. Jag har själv varit med om det, men det är något som är bra/nyttigt. Först gör det ont, sedan ger det dubbel glädje! 🙂
#33 Du känner ju mig, för mig är det viktigt att använda ord som "Gud" och " kristen " - för att belysa att det är samma sak vi talar om, oavsett om vi kallar oss "kristna", "new agare", "buddister" eller annat. Och jag vet att det stör tex "new agare" när jag snackar Gud. Men det tar jag gärna. #34 Det får mig att tänka på hur lätt det är att ens tro blir "för mycket " - alltså att man går så upp i det man tror på så att man tappar bort sig själv. Sedan spelar det ingen roll vad man gör. Att gå upp i något så att det styr ens liv är aldrig bra. Inte ens när det är Gud som får styra. Vi är trots allt satta på jorden för att leva våra liv, inte någon annans.
Nä att tro för mycke på något så att det nästan tar över ens tillvaro helt är nog inte helt bra för ens välmående. Gör bara saker som får en att må bra inte för att man tror att man måste. Viljan är fri😊
# 36 Kathja & # 37 ollivoll, det nyandliga upptog en stor del av min tillvaro (och min plånbok!) på den tiden. Ingen enda människa sa till mig att jag trodde för mycket då. Sedan jag gick över till att sätta 100 % av min tro och fullständiga tillit till Gud, får jag då och då höra att jag tror för mycket, precis så som ni säjer.
Hur bär man sig då åt för att inte tro för mycket?
Ollivoll, visst är viljan fri, det tror jag också! Men när det begav sig för min del, så trodde jag att jag hade hittat det rätta, ljuset och sanningen. I min makalösa iver ville jag lära mig allt detta nya och nygamla. Det kändes som att min utveckling gick med ljusets hastighet, det var faktiskt skrämmande. Fick för mig att jag hade så mycket viktigt att upplysa andra här i världen om. Det var väldigt många som flockades runt mig. Hade ingen broms helt enkelt!
Det är intressant det där du berättar - hur det (oftast ) är mer okej att uppslukas av tex new age eller kanske träning än av Gud. Men det är kanske inte så underligt när vi bor i ett land där Gud inte har någon större plats. Oavsett vilken väg man väljer så gäller det att gå sin väg. Inte lyssna på andra utan följa sitt hjärta. Vår ande, högre jag, vet alltid vad vi behöver och berättar det alltid för oss, vi måste bara lyssna.
Lilla stjärna tack för din berättelse😊 jag håller med, när vet man att det blivit för mycke. Det gör man ( som du med har gjort) när man lärt sig höra sin kropp och sitt inres ( högre jag) signaler som talar om för en att man inte mår bra av detta. Och därmed gör förändringar till ens eget bästa och inte för andras bästa. Till slut kommer ens välmående även gynna andra runt om bättre.
Att hitta sin väg är ju en process där vi genom att prova oss fram hittar vårt jag och det som är vår väg att vandra. I detta testande går vi gärna till ytterligheter för att vara riktigt säker. Men som de där dockorna med en tyngd i rumpan så slutar vi tillslut att vicka från kant till kant och stannar stabilt i det som är vår grundbult. Hela den processen är ju själva livet. 😄
# 39, Det håller jag verkligen med dig om; att Gud inte har någon större plats i folks liv. Det borde istället vara så att Gud kom på första plats!
"Vår ande, högre jag, vet alltid vad vi behöver och berättar det alltid för oss, vi måste bara lyssna."
Jag fick lära mig den ytterst hårda vägen att det är helt tvärt om. Jag fick uppleva Guds totala motsats och motståndare under en tid. Under mitt frälsningsögonblick blev jag visad bl a nyandlighetens röda tråd och kärna: "Lyssna inåt till ditt högre jag -där har du sanningen kring precis allt!" - "Sök kontakt med dina andliga "guider" och döda släktingars "andar" - " kanalisera"! - "Tro inte på allt som Gud säjer, tolka om!"
Allt detta hade bara ett enda syfte, att få oss att vända blicken bort från Gud! Servera oss frestande och oemotståndliga alternativ helt enkelt.
Guds helige Ande upplyste mig om att vi människor inte alls kan avgöra det rätta eller förstå vårt eget bästa av oss själva. Precis som Gud / Jesus redan för länge sen har sagt till oss, så finns den Helige Anden hos oss till hjälp och vägledning i varje ögonblick av vårt liv. Det är så Skaparen vill ha det med sina "barn"
Så, det var absolut inte jag eller mitt överjag som insåg att jag var ute på livsfarliga vägar, utan Anden som lyfte upp och visade mig. Inte en enda kristen människa hade skrämt mig och jag hade inte läst i Bibeln på år och dar!
Skillnaden i min tillvaro är mer än himmelsvid…..
# 40, Ollivoll, tack så mycket själv för dina tankar, det är alltid intressant att få ta del av andras 🙂!
Men som jag beskriver i min kommentar # 42 så kom det inga varningsklockor från mitt eget inre, utan jag trodde att jag färdades i warpfart mot sanningens ljus och bara ångade på! Men nu när jag ser tillbaka så kan jag ju se hur otroligt utbränd och slutkörd jag var……och aggressiv, så jag ofta fick magkatarr och sprängande huvudvärk 😕.
" Till slut kommer ens välmående även gynna andra runt om bättre."
- Exakt 👍! Höjdarkommentar 🙂 ! Om du bara visste hur överlyckliga och lättade mina barn ja, hela min familj blev när jag hoppade av NA-karusellen! De tyckte att de fick tillbaka sin mor och alla pratar fortfarande om hur lättade de är!
Lycka till på din väg, Ollivoll!
Det är intressant hur man tolkar olika - mitt högre jag ÄR Gud. Där finns min kontakt med det Gudomliga. I Bibeln står att vi ska leta i vårt inre och det är för att där vet vi vägen. Det vidhåller jag åh det bestämdaste. MEN det gäller att vi är äkta och sanna, inte fördunklade av vårat Ego. Och det är inte alltid helt lätt. Vi behöver vara rena i våra hjärtan. "Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadigt sinne." (Psalm 51:12) Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. (Hes 36:26) Men det är inte helt lätt alla gånger att veta hur det står till där inne i hjärtat. MEN då är det så finurligt skapat av Gud att vi kan se det i vårt yttre. Det vårt hjärta skickar ut skapas i vårt yttre. Så om vi där möter kärlek, omtänksamhet, respekt och harmoni, om vi ler mot livet och det ler mot oss så kan vi vara ganska säkra på att hjärtat är rent och vi gör saker av rätt anledning. "En god människa bär fram det som är gott ur sitt hjärtas goda förråd, och en ond människa bär fram det som är ont ur sitt hjärtas onda förråd. Ty vad hjärtat är fullt av, det talar munnen." (Luk 6:45)
# 44 "Det är intressant hur man tolkar olika…"
Det var ingen personlig tolkning jag gjorde då, händelsen har ingenting med tolkning att göra!
Jag syftade på detta med att bli vägledd av sitt hjärta. Jag uppfattade det som att du menade på att vi inte ska lyssna på den inre rösten, att den inte vill oss väl. Men så är inte fallet, den äkta kärleksfulla rösten som finns där inne är Gud. Men "tolka " var kanske ett dumt ordval, skulle nog valt "uppfattar" istället. 😲
# 46, : " Jag uppfattade det som att du menade på att vi inte ska lyssna på den inre rösten, …….."
Ja, där förstod du mig rätt. Men det jag menar är att vårt inre, människosinnet, "hjärtat"- "högre jag" etc., kan oerhört lätt kapas och styras helt och hållet av många ondskefulla väsen. Det var just det som hade hänt mig. Jag trodde fullt och fast att det var Gud som talade till mig. "…,den äkta kärleksfulla rösten som finns där inne är Gud." Det var det inte.
Jag blev istället upplyst om att Gud inte alls fanns inom mig, men att han kunde tala till mitt och alla andras sinne. Problemet är att andra väsen också har den förmågan + att de kan imitera vad och vem som helst. Jag blev i ett och samma ögonblick visad dessa guiders och jesusars rätta skepnader -och det har inte varit några trevliga syner -den otäckaste skräckfilm känns för mig som ett barnprogram numera.
Jag gick alltså inte omkring ensam därhemma och läste och tolkade bibelverser. Min enda bibel jag då ägde stod dammig i en hylla. Helst ville jag slänga ut den, jag hade ju "fått till mig" att det mesta var lögn, så vad skulle jag ha den till?
Hoppas jag kan förklara……
Inte att tro på Gud kan bli för mycket, det tror jag inte någon påstår här😊 men man bör hitta en balans för vad som passar var och en till ett hälsosamt plan utan att känna tvång till olika metoder som ska hjälpa en att finna Gud. Man gör det som funkar. jag plockar gärna till mig knep lite hit och dit men ser ändå till att inte gå för långt till ett beroende. Då mår man inte bra.
Självklart ska vi lyssna till Gud, men vår kontakt med Gud sker via våra hjärtan.(se #44).
Vårt inre, människosinnet, "hjärtat"- "högre jag" - skriver du, men det är som jag ser det olika saker, just som jag förklarade det i #44. Människosinnet, eller Egot, är det som leder oss på avvägar allt som ofta - där bor våra rädslor och våra inlärda tankemönster och tankefel - ur detta kommer våra "demoner". Som btw inte är något annat än våra egna rädslor, inte något som anfaller eller befaller utifrån. 🤓
Och nej vi kan inte "tro på Gud för mycket", men vi kan tappa bort oss själva och gå så upp i Gud att vi slutar att vara sanna mot oss själva, och där blir det för mycket. Så vi kan inte TRO för mycket, men vår tro kan bli FÖR MYCKET. 🤓Gud vill inte att vi ska leva som viljelösa fä som följer det vi tro är Guds vilja i allt, utan att reflektera över vad Gud och hens budskap innebär för just mig just nu. Det är därför vi kanske inte ska anamma ett färdigt "Gud och tro koncept" utan hitta vårt eget personliga förhållningssätt till Gud. Skapa egen relation med Gud.
Så ser jag på saken. 😎
Jag har också hört av människor att man inte ska "tro för mycket".. det är lite lustigt samtidigt, för jag tror att det är dom som på något sätt är rädda om jag räcker upp mina händer och innerligt ropar Halleluja. Det kanske är något som Guds ande väcker inom dom, en rädsla eller att vilja fly på nåt sätt. Jag vet att jag också har känt så, när jag inte "stod rätt" med Gud. Men när man står rätt med Gud, då får man frimodigt komma inför Gud och räcka upp sina händer och Gud svarar genom att sända den helige andes beröring och en helt otrolig frid och glädje som man känner inombords. Det finns inget tvång i något av det, men däremot kan man som kristen ibland hamna i en rutinmässig "religiositet" där man tappar både ork och glädje och då får man på nytt förnya sin relation med Jesus och fyllas av helige andes frid och glädje.
Det finns säkert många som tycker att man inte ska tro för mycket, inte glömma vad vi är och veta vår plats. Men det gäller nog det mesta tror jag. Många har nog över lag svårt för människor som är MYCKET av något, oavsett vad det är. Men allt man gör med kärlek tror jag bara är bra för en. Det var fint det där du skrev på slutet Juel, vikten av att vi förnyar vår relation med Jesus. Det var lite det jag var inne på tidigare - att vi ska ledad av vårat hjärta och vara äkta i mötet. Det är vi inte när det blir rutin av vår tro.
# 50, Jag slog upp det första av dina bibelcitat i # 44 eftersom de var "tagna ur sitt sammanhang" och läste lite runt omkring:
Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadigt sinne. (Psalm 51:12)
Där kan jag inte se några bevis på att Guds vägledning skulle sitta i våra hjärtan eller att Gud skulle finnas i våra hjärtan (i vårt inre) -tvärt om. Och skulle Gud finnas i våra hjärtan, så skulle de vara rena och heliga redan från början -och vi skulle inte behöva Gud överhuvudtaget, till att be om hjälp t ex.
Dessutom skriver ju skribenten i vers 7 & 8;
I skuld är jag född
i synd blev jag till i min moders liv.
8 Du som älskar ett uppriktigt hjärta,
ge mig vishet i mitt innersta.
Jag ser det som att skribenten ber om att få bli godhjärtad, få ett gott sinnelag (mänskligt, jordiskt) mot Gud. Inte be Gud flytta in i hans hjärta. Vers 6:
6Mot dig, bara mot dig har jag syndat,
jag har gjort det som är ont i dina ögon.
Du har rätt när du ställer mig till svars,
den dom du fäller är rättvis.
I annat fall har han ju vänt Gud mot sig själv 🤔
# 50…….." där bor våra rädslor och våra inlärda tankemönster och tankefel - ur detta kommer våra "demoner". Som btw inte är något annat än våra egna rädslor, inte något som anfaller eller befaller utifrån.
"
Jag förstår att du inte tror mig. Jag har trott och lärt ut precis som du. Hade inte i min allra fantasi kunnat föreställa mig att de finns och är precis lika verkliga som du och jag! Jag och övriga i min familj har t o m fått "oväntat besök" av dem hemma!
# 49 "Inte att tro på Gud kan bli för mycket, det tror jag inte någon påstår här😊"
Jag tänkte på det som står skrivet i # 36:
" Att gå upp i något så att det styr ens liv är aldrig bra. Inte ens när det är Gud som får styra. "
Jag blev ju styrd så långt bort från Gud som man kan komma…….innan jag blev tillbakaryckt.
Visst ska var och en leta upp vägen till Gud själva, det kan / ska ingen annan göra. Var och en har ansvar för sig! Inte har vi någon som helst rätt att döma andra för deras vägval.
Det tragiska är att vi kristna ofta anklagas för att sakna egen vilja, vara totalt styrda av Gud, fördömer de som inte är kristna, otroliga hån om bl a att vi är "fyrkantiga" och att vara skrämda till vår tro 😢 Men så är det över hela Jorden, både den fysiska och psykiska förföljelsen av kristna är kopiös. Här uppe i Norden är det väl mest på det mentala planet vi attackeras……..men han sa ju det Jesus, att vi skulle ha det svårt en tid!
Lilla stjärna, du har rätt att i att inte döma andras vägval och jag passar på att be om ursäkt för mina ibland ganska grova utlägg angående kristnas tro eller rättare sagt dom kristnas Gud. Jag vill inte döma någon men inser att jag gör det fast helt ärligt omedvetet. Ska försöka bättra mig där😊
#53 Nu sa jag inget som inte går ihop med det du skriver förvisso… 😎 Så nej, Gud ska inte flytta in i våra hjärtan, Gud finns redan där som jag ser det - precis som Gud finns över allt annars. Men vi känner med våra hjärtan. Precis som att vi tänker med våra hjärnor. Och när vi tänker går det inte att komma ifrån att alla våra tankar är färgade av vad vi är och var vi är i livet. Men när vi känner med ett rent hjärta så ÄR vi så nära Gud det bara kan, så fria ifrån mänskliga föreställningar som det bara går. Vi är så äkta vi kan vara. Vi är vårt andliga, högre jag.
Men känner vi med ett "orent hjärta" är de känslorna lika färgade av vad vi är och var vi är som våra tankar. Så helt lätt är det inte! 🤔
#55 Det är just där missförståndet ofta finns! Vi kan inte bli styrda. Vi kan bli inspirerade, förvirrade, lurade osv osv - men styr gör vi alltid i alla lägen själv. 🤓Vi väljer vad vi ska välja. Vi väljer vår väg, vårt förhållningssätt, vår tro. Kanske allt för ofta på ett omedvetet plan, men även då har vi valt att inte välja. Vi är inte skapade till "viljelösa fån" (inget ont i det, bara ett uttryck för för en person som valt att lämna bort styret i sitt liv till någon/något annat). utan till Guds avbild, en avbild med en fri vilja. Sedan väljer vissa av oss att välja bort att välja och blir då dessa till synes "viljelösa fån" trots allt.
Då det kommer till "andras" syn på "kristna" så är det ju faktiskt som så att många ÄR fyrkantiga (fyrkantig för mig är när man står fast vid sin linje och inte ens klarar av att ta in något annat, inte kan se att man kan titta på en och samma sak på olika sätt) - men det tror jag inte har med tron att göra utan mer att en del människor behöver fyrkantigheten för att klara av att leva. Det blir för mycket oro om man ska flyta med och vara öppen för annat. Man behöver tryggheten som fyrkanten ge en.
Precis som att många ÄR "viljelösa fån" på så sätt att man väljer att bli ledd, och kanske då inte alltid av Gud utan av andra troende som talar om för en vad Gud säger. Istället för att man skapar sin egen bild och relation. Men även där är världen full av människor som lever sina liv på det sättet utan att vara troende.
Så det är mänskliga drag som egentligen inte har med personens tro att göra. 🤓
#56, Jag blev djupt, djupt rörd av dina ord! Bästa kommentaren jag läst någonsin 🌺
Du har insett att du själv agerar exakt så, som du fördömer andra att göra. Du har väl blivit berörd av Gud och fått bjälken i ditt öga urplockad…..på riktigt alltså.
Sånt är det största man kan få uppleva i livet, tycker jag. Jag har själv fått vara med om detta mirakel! Först när man blir medveten om sina misstag så kan det göra grymt ont ett litet tag. Men sedan, när man bett om förlåtelse, sänker sig en frid över en som man inte har kunnat föreställt sig!
Det är det här som är sann kärlek till Gud och sina medmänniskor!!! Inte att skapa kilometerlånga puss & kram-trådar med inbördes beundran och hyllningsrop.
Du gjorde en helomvändning. Hoppas att så många kristna som möjligt läser din kommentar 🙂!
Praise the Lord! Guds frid!
Eh njaä, inte omvänd. Jag tror fortfarande inte på den kristnas syn på Gud, jag tolkar inte Bibeln bokstavligt, jag tror inte på något helvete och därmed inte heller på djävulen. Jag tror på att Jesus var en fantastisk profet med underbart budskap som jag hoppas alla människor en vacker dag får upplysning om i sig själva, inte att Jesus själv kommer att återfödas. Jag kommer att ifrågasätta förmodligen många gånger den kristnas uppfattning men ska försöka att göra det utan att Låta dömande. Det var det jag menande i mitt föregående svar.
Att man ej tror på fader för mycket är mycket allvarligt men att tro på fadern för mycket är helt okej
# 59! Oj, nej, det var inte så jag menade; att jag hade lyckats locka in dig i min tro och att du blivit omvänd till kristen! Ser ju nu att jag skrev ett tokigt ord 😞. Vad bra att du gjorde mig uppmärksam på det! Blev visst helt sprallig över det du skrev 👋.
Menade precis det du skrev; " Jag kommer att ifrågasätta förmodligen många gånger den kristnas uppfattning men ska försöka att göra det utan att Låta dömande. "
Att ifrågasätta är livsviktigt -det har jag lärt mig den hårda vägen!
Halleluja Lilla stjärnan är Ollivoll frälst nu? Vad glad jag blir! Halleluja praise the lord.
# 57, ".
Vi väljer vad vi ska välja. Vi väljer vår väg, vårt förhållningssätt, vår tro"
-Visst är det så!
"Då det kommer till "andras" syn på "kristna" så är det ju faktiskt som så att många ÄR fyrkantiga (fyrkantig för mig är när man står fast vid sin linje och inte ens klarar av att ta in något annat, inte kan se att man kan titta på en och samma sak på olika sätt) "
Dit hör inte jag, det kan jag lova! Ha ha, jag är det mest bohemiska person som jag själv kan komma på 🤪…har alltid hatat att följa strömmen och alltid gått min egen väg! Avskyr fyrkantighet!
Jag tänkte på att det verkar alltid vara just kristendomen och kristna som får höra att vi är rädda, fyrkantiga, inte kan öppna ögonen. Har aldrig läst samma kritik till t ex buddister eller hindus 🤔!
"…vara öppen för annat" -Det var just det som blev mitt fall!!!
Det är just de orden som är det klassiska lockropet från New Age. Det kan nog inte bli mer New Age än så. I samma ögonblick som man faller för frestelsen att öppna sig för allt detta annat än vår Skapare, då färdas man i full fart bort från Skaparen!
"Det är viktigt att vara öppen!!!" Öppna sig för hjälp och vägledning från medium, icke-fysiska väsen, öppna upp sig för att kanalisera…ja, vilka egentligen? Mixa alla religioner, vända sig till lycko"terapeuter" (materiell lycka), gå på workshops och lyssna på andra människors personliga …………😕Tillslut blev jag en vidöppen tratt för allt annat mellan himmel och jord!
Varför inte vända sig direkt till Gud -om vi vill dit??????? Vet inte Gud nåt om sig själv och sina förmågor😮???????????
Vi pratar om vägen till Gud. Jag vågar lova från djupet av min själ; det finns ingen väg att gå!!! Gud lyssnar till den som vill i varje ögonblick, det finns bara ett oändligt antal omvägar!
# 62 Nej, men Ollivoll har fått en underbar insikt 🙂
Jag tackar Gud för det, det är mycket stort, tycker jag.

Att man sällan hör kritik mot "buddister o hindus" kan kanske bero på att man inte hör dem prata om hot o straff o vedergällning ….
LillaStjärna, det är uppenbart att du haft en mkt traumatisk upplevelse iom hela din new age-sväng… men precis som du inte vill bli bedömd och kritiserad för din kristna tro, så kanske du inte ska bedöma och kritisera andras tro heller. Jag förstår att du bara vill väl ,genom att varna andra och berätta om din upplevelse…men det var DIN upplevelse, DIN väg, den ser inte likadan ut för alla.
Om du tror att alla "new age-personer" är osäkra, lättlurade och lägger ner multum med pengar på olika kurser så får du nog tänka om.
Jag tycker att det är lätt. Är du lycklig och utan agg i hjärtat, så är din tro bra för dig. Det går inte att lura sin själ att man är lycklig.
# 65 Szirius, snälla du! Jag har aldrig bedömt och kritiserat någon människas personliga tro! Jag har ju själv varit där! Jag pratar om New Age:s källa och dess inverkan på mig och ingenting annat! Inget personligt.
"……men det var DIN upplevelse, DIN väg, den ser inte likadan ut för alla. "
Ja, visst var / är det min upplevelse och väg. Jag har aldrig någonsin påstått att andras ska se likadan ut!!! 😮 Jag har fattat som att detta är ett särskilt öppet forum, där enda regeln är att man inte får göra personliga påhopp på varandra angående personlig tro!
I # 19 skriver sajtvärdinnan att hon uppmanar till och efterlyser ; "…. ärliga diskussioner kring tro - jag uppskattar när människor kan FÖRKLARA varför de tror som de tro och inte enbart slänger sig med Bibelcitat, eftersom de inte säger ett dyft om VAD man TROR, eller HUR man har kommit fram till det. Och det är en helt annat sak!
"
Jag gör så gott jag kan för att följa hennes uppmaningar. Varför duger inte mina förklaringar om varför jag tror som jag gör och hur jag har kommit fram till det etc. -i dina ögon?
"Om du tror att alla "new age-personer" är osäkra, lättlurade och lägger ner multum med pengar på olika kurser så får du nog tänka om."
Det har jag aldrig trott eller påstått!!! Allt beskriver jag från min egen upplevelse!
"Jag tycker att det är lätt. Är du lycklig och utan agg i hjärtat, så är din tro bra för dig. Det går inte att lura sin själ att man är lycklig."
-Det, däremot instämmer jag i !
#61 Tack Lilla stjärna, då förstår jag bättre😊
#65, "Att man sällan hör kritik mot "buddister o hindus" kan kanske bero på att man inte hör dem prata om hot o straff o vedergällning …."
Karmalagen då t ex, när man får sig inte bara 1 utan 3 (tre) tjockablängare tillbaka om man dummar sig -snacka om vedergällning 😮 och att leva under hot! Kaster att underkasta sig…….
#63 Jag talade rent allmänt kring "fyrkantighet" och att vara "öppen för annat". 😎 Men det du berättar uppfattar jag som typiskt för när något "blir för mycket" och man tappar bort sig själv. 🤔
Du skriver "varför inte vända sig till Gud direkt" och jag tänker att det är ju det man gör! Nu benämner många NAare inte Gud som Gud utan kanske som källan, eller source eller liknande - men oavsett namn så har man allmänt en tro som säger att ALLA är ETT. Gud ÄR allt, i ALLT. Vilket innebär att det inte spelar någon roll om jag snackar med en gran, en vän, Gud eller månen. Allt ÄR Gud. Man väljer bara olika vägar beroende på person, intresse och smak där och då.
#66 Och jag tror allt att dina förklaringar duger, även till Szirius. 😉Men det är inte alltid lätt att formulera det man vill få fram, och alla får vi nog till det så att det låter fördömande mellan varven. Jag vet ju tex vad jag tror i saker och ting och trots att jag allt är öppen och tillåtande människa så har även jag fått kritik för att "döma". Man får ta det med en nypa salt tänker jag. Och så får man göra ett nytt försök att förklara bättre. 😃
# 69; "Och jag tror allt att dina förklaringar duger, även till Szirius."
-Tror du verkligen det, Kathja?
Jag kan inte se annat än ett klockrent personangrepp mot min tro och livsupplevelser! Jag har som sagt var gjort vad jag har kunnat för att uppfylla dina uppmaningar och krav!
" Och så får man göra ett nytt försök att förklara bättre.
"
-Nej! Ingen människa ska behöva ta emot såna anklagelser, som jag fick kastade rätt upp i ansiktet, bara för att jag inte lyckades förklara så att Szirius förstod 😕!!!
Det har snart gått två dygn sen Szirius postade kommentar # 65, riktad personligt till mig och inte en endaste tillsägelse eller varning har du delat ut till Szirius!
Tydligare än så här blir det inte; kristna är inte välkomna hit till Tro! Inte heller skyddas vi av en enda regel eller omfattas av kärleksbudskapet!
Vart tog kärleken mot er nästa vägen?
#70 Ja, annars hade jag inte sagt det. 😉Självklart är din känsla din, och den kan jag inte ta ifrån dig, och känner du dig påhoppad så gör du. Men jag har svårt att se det som att Szirius gör annat än talar om sin uppfattning av det du skriver. 🤔 Och tolka gör vi alltid, eller hur? Som sagt, jag ser inte anklagelserna men det gör du och utifrån det är det ju kanske bättre att S förklarar sig än att du, eller någon annan, TROR att det var ett påhopp?
Att få detta till att kristna inte är välkomna här inne är ju befängt! Jag vet inte hur många gånger jag ska förklarar att ALLA är välkomna, och hur många gånger jag har gett folk kred för att det skrivs och delas med sig om kristendom. 🤓
Skulle du bli påhoppad gång efter annan i en tråd så skulle jag självklart säga till eftersom samma regler gäller för alla, men det finns inte någon här inne så har fått en varning första gången man skriver något som någon uppfattar som "påhopp". Så samma regler för alla.🤓
Varför inte vänta tills Siriuz har förklarat sig istället för att utgå ifrån det värsta? Men visst det är ditt val… Bara mina personliga reflektioner. Det är ju när allt kommer omkring lätt att det blir missförstånd då man för diskussioner på forum, med människor som man inte känner.
Vad söt du är Lilla stjärna ( menar det alltså) 😊 jag läste Szirius inlägg #65 men tror inte jag förstår vad i det inlägget du kände dig attackerad på? Sen är det visst skrämseltaktik i buddisms och hinduism också absolut. Men dom ser nog mer jorden vi lever i som helvetet och vill inte återfödas tillbaka hit, och det är ju något som kan skrämma upp folk också.
Men som jag sa Olli, alla har rätt till sina känslor. Även om det inte finns någon annan som förstår så är de äkta för en trots allt och det är allt som spelar någon roll när man reagerar. Sedan ansvarar vi alla för våra känslor och reaktioner men det är en annan sak.
# 71, " Som sagt, jag ser inte anklagelserna men det gör du .."
-Ja, och i exemelvis # 19 ser du anklagelser, men inte jag
. Självklart tolkar vi olika, som man ser.
"Skulle du bli påhoppad gång efter annan i en tråd så skulle jag självklart säga till eftersom samma regler gäller för alla, men det finns inte någon här inne så har fått en varning första gången man skriver något som någon uppfattar som "påhopp". Så samma regler för alla.
"
Kommentar #17 var min allra första här inne någonsin. Och där röt du i åt mig rejält. Därför blev min uppfattning att man inte får någon extra chans……..
Hur som helst så lägger jag inte enda känsla i detta, det är enbart mina egna reflektioner! (när jag ser att det bara är vi tre kristna som blir åthutade i tråden)
#73, håller med dig där Kathja. Självklart är det var och ens känslor och sanning som känns för var och en och man måste få reagera på sitt sätt/vis.
Då kan vi ännu en gång konstatera att vi uppfattar det olika. Inte mer med det. Men åter igen, alla är självklart välkomna hit. 💜
Själv försöker jag undvika att se skrämmande på att återfödas tillbaka till denna värld men det är svårt.
# 72 Ha ha ha! Jag tror nog allt att du är ännu sötare, Ollivoll! Du verkar ha ett ursött ❤️!
" Sen är det visst skrämseltaktik i buddisms och hinduism också absolut."
-Ja, det är det minsann -och betydligt mer invecklat i de religionerna + många andra! Men jag har då aldrig någonsin läst eller hört en nyandlig person gnälla om deras fyrkantighet, blindhet, rädslor etc.
Läs och kolla på nyheterna om vad som sker med kristna runt om i världen. För inte så länge sen var det en höggravid kvinna med ett litet tvåårigt barn, som dömdes till Döden pga att hon erkände sig som kristen! Och vad gjorde de mot Kristus själv, hans lärjungar …………
Jag tycker inte att en enda person ska behöva bli hatad pga sin tro…….
# 72 & # 77;
" Men dom ser nog mer jorden vi lever i som helvetet och vill inte återfödas tillbaka hit, och det är ju något som kan skrämma upp folk också."
"Själv försöker jag undvika att se skrämmande på att återfödas tillbaka till denna värld men det är svårt."
-Ja, för 17! 🤔🤔Kom att tänka på när jag själv trodde på själavandring. Att behöva återfödas i människoform (eller nåt annat 🐶🐱🐖 ? ) gång på gång, tusentals gånger, endast för att förhoppningsvis, lära mig veta hut till slut.. Från en helt annan synvinkel tycker jag ju att det låter både långsökt och djupt skrämmande! Glömmer aldrig den ångesten och rädslan………………… urk
😓😮🤤🥶
Personligen har jag svårt att tro att vi ska återfödas som annat än människa, men vem vet. Den dagen den sorgen tänker jag. Intressant läsning om karma. Det finns även en tråd med tips om en e-bok på ämnet.
Jag trodde att vi hade en tråd här inne på ämnet karma, men det var kanske inne på JIF som jag skrev om det. 🤔 Det finns iaf många kristna som hävdar att karma finns beskrivet i Bibeln. Men det får bli en egen tråd. ☝️
Haha ja precis, " Den dagen, den sorgen" Jag har ialla fall för säkerhets skull redan bestämt hur mitt nästa liv ska se ut. Jag tänker att jag bestämmer redan nu och inte efter jag dött😊