Tro iFokus

Tro

Etikettfader-gud
Läst 1646 ggr
[Kathja]1
2014-12-14 20:31
1

Teodicéproblemet

Vad säger ni om resonemanget? Det ligger ju ofta till grund för att människor INTE tror på Gud… 🤔

Teodicéproblemet
"Antingen vill Gud utplåna det onda, men kan det inte. Eller så kan han det, men vill inte. Eller så varken kan eller vill han. Om han vill men inte kan är han maktlös, vilket går emot hans natur. Om han kan men inte vill är han ond, vilket också går emot hans natur. Om han varken vill eller kan är han både ond och svag och är alltså inte Gud. Men om han vill och kan, vilket är det enda som stämmer överens med vad han är, varifrån kommer då det onda och varför gör han inte slut på det?" (källa)

ollivoll
2014-12-14 21:03
1

Om jag hade sett Gud som kristna gör skulle jag inte tro på "Honom" just pga av ondskan som finns i världen och varför gör Han ingenting åt det. Men jag är inte kristen och Gud Är Kärlek så svaret måste väl ligga i hur människan väljer att använda sin fria vilja antingen till att göra gott eller göra ont.

szirius
2014-12-15 00:49
1

# 0 Jo, det är ofta vad icke troende tar upp. "Om nu Gud är god varför fixar han inte allt lidande?" Men där kommer ju människans fria vilja in. Gud är ingen tyrann som styr och ställer, vi människor har givits ett eget ansvar att välja.

#1 Fast är det inte så även kristna ser det? Att Gud  är kärlek , men gav oss vår fria vilja, och det är utifrån den fria viljan som vi människor skapar både gott och ont, inte bara rent fysiskt, men också vår föreställning om vad ont och gott är, medan Gud ser allt "ovanifrån" … Jag upplever att jag kan mötas i den tron med mina kristna vänner, även om jag själv inte är bibeltroende.

Att svält existerar har inget med Guds brist på kärlek  eller godhet att göra, det finns överflöd av mat och tillgångar på jorden, om vi människor skulle leva mer jämlikt.

Om man ser på Gud som source och vi är en del av source, så är det när vi inte känner oss som en del av source/Gud som vi upplever lidande.  Så de som inte tror, dvs de som inte upplever denna del av närvaro,tillhörighet, tillit, ser på skeenden på ett annat sätt…och även lidande.

[Kathja]1
2014-12-15 02:12
0

Jag läste någonstans att just för att Gud är kärlek så kan hen inte ta bort ondskan. För det går inte att ta bort ondskan utan att ta bort människan. Att det vi kallar ondska, som egentligen bara är en brist och inget i sig, är en del av oss.

ollivoll
2014-12-15 08:39
0

Min erfarenhet med kristna människor är att dom kommit fram till mig och sagt: Gud älskar dig. Och sen strax efteråt efter att jag lagt upp mitt perspektiv om att Gud ger inte kärlek , Gud är kärlek sagt att min tro på Gud kommer leda mig till helvetet. Då har jag kontrat att då kan ju inte (kristnas tro på)Gud älska mig. För man kan inte älska någon för att sedan skickas till helvetet om sen Kristnas Gud även säger sig förlåta allt och alla. Men bara om man ansluter sig till den kristna tron. Allt annat är hädelse. Så njae inte alla kristna ser Gud som kärlek, utan Gud ger kärlek

[Juel70]
2014-12-15 17:11
4

Gud ska ju utplåna det onda för gott. Det blir ju på domens dag när Jesus återvänder.

retep
2014-12-15 21:47
4

Jesus har aldrig lämnat oss…det är vi som lämnat Jesus! Gud kan inte utplåna det onda utan att samtidigt utplåna sig! Gud är Gud, ond och god. Valet är vårt!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
2014-12-15 23:13
1

Precis retep! Juel - Det där håller jag absolut med om, fast vi ser nog på innebörden av det lite olika… Jesus återkomst innebär att varje människa implementerar Jesus i sitt jag. Med andra ord att vi genom frälsningen börjar leva med Gud, just som Jesus visade oss. Och där i kommer ondskan att försvinna. Det går nämligen inte att ha ett rent hjärta, vilket är resultatet av att gå med Gud, och vara ond på en gång. Med andra ord så innebär "Jesus återkomst " inte att han rent fysiskt ska återvända. Det är i alla fall vad jag tror.

[Alder]
2014-12-16 09:03
1

Vad är då ondska, ens motsats till det goda men hur ska man förklara vad ondska är i grunden.behövs det en dualitet för att det goda ska existera, olika förklarings modeller finns ju som sagt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_ondas_problem

[Kathja]1
2014-12-16 09:11
1

Sant Alder, och även det en otroligt intressant sak att dryfta (tror visst att vi har en tråd om det… HÄR var den!)

retep
2014-12-16 09:41
3

Ondska kan tyckas komplicerat och svårt att övervinna och komma tillrätta med. Men då är också kunskap, medkänsla, vänlighet, förståelse, solidaritet, ödmjukhet, hjärtlighet…Andlighet, svårt att uppbringa och leva med

[Juel70]
2014-12-16 10:18
4

Retep- "Gud kan inte utplåna det onda utan att samtidigt utplåna sig! "

Om du tror så, så har ju faktiskt Gud offrat sin egen son, sig själv. Han hade ingen ondska eller synd i sig. Ändå offrade han sig för oss medan vi ännu var syndare. Han övervann ondskan och Döden. (Döden är ju en del av ondskan, synd föder död, Jesus födde liv.)

Det finns ingen ondska i Gud.

[Kathja]1
2014-12-16 10:41
0

Kan du utveckla det där lite Juel? (Så får retep svara för sig själv)

När Gud offrade Jesus, så offrade han inte sig själv, han offrade på sin höjd en del av sig själv. en fysisk kropp. Och kan man kalla det att "offra" när man bara gör det man har sagt att man ska göra och när det man på sin höjd ger upp  en fysisk kropp vars enda syfte var att användas till att kommunicera med människan på ett för oss tydligare sätt än Gud hade gjort fram tills dess? Jesus lever ju kvar trots att han korsfästes, precis som att han levde innan sitt jordeliv. Och jag vet vad det står i skriften och hur den vanligtvis tolkas, men hur kan man se det som att Gud i detta "offer" övervann ondskan när det är tydligt att den/det finns kvar bland oss människor? Tror man så på att det är satan som står för ondskan i världen så vann Gud väl på inget sätt över honom i och med offret av Jesus? 🤔

retep
2014-12-16 10:59
2

Om du tror Gud är den allsmäktige skaparen, vem annars skulle i så fall vara mer allsmäktig och skapare av ondskan. Vi kan ju inte tro att det finns två skapare…en ond och en god…eller? Liv är evigt, så Döden är enbart fysisk och den är inte en del av ondskan

[Juel70]
2014-12-16 12:33
3

#12 Ordet blev kött. Ordet är Gud… Det är inte bara … Han gav inte bara upp en fysisk kropp (det tål att studeras kring) Gud i mänsklig gestalt tog världens alla synder, ondska och sjukdomar i sin kropp för att rädda oss från undergången som väntar den onde.  Från den stunden Jesus dog, hade han makten över det onda och Döden och kunde därmed också återuppstå från de döda.

Det finns mycket vi heller inte har svar på. Saker som endast Gud vet. Saker som endast angår skaparen. Men en dag ska vi förstå allt.

[Juel70]
2014-12-16 12:39
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13  Lucifer drabbades av högmod  (Stolthet går före undergång, och högmod går före fall. ord 16:18)  för att han var så högt ställd hos Gud, så pass att han ville vara Gud själv, han ville ha Guds ära, därav föll han, blev utkastad från himmeriket och nedkastad på jorden. 

Han tog med sig en tredjedel av Guds änglar står det också.  Han är inte längre en del av Guds rike. Han har skapat sig sitt eget rike, men hans tid är kort här på jorden. Det står att Jesus ska utplåna honom med sin andedräkt när han snart återvänder.

retep
2014-12-16 12:53
0

Det kan så vara, men Lucifer och ondskan är fortfarande Guds skapelse! Är en kort tid här på Jorden 2000 år eller allt sedan Adam och Eva, eller redan innan dess, då Gud först skapade människan…

[Juel70]
2014-12-16 13:10
3

#16 Ingen vet tiden för Jesu återkomst.  Inte ens änglarna. Bara Fadern.  

Men vi kan se av tidens tecken att det närmar sig. Ingen ska kunna veta när Jesus återkommer, för Jesus själv sade att han kommer som en tjuv om natten. Om någon visste att en tjuv skulle göra inbrott en natt i ens  hus, då skulle man inte gå lägga sig och sova, utan vara vaken och alert och beredd.

• Men ni, bröder, lever inte i mörker, så att den dagen kan överraska er som en tjuv.
    • För den som tror på Jesus så kommer Jesus återkomst vara som en befrielse, men för de som inte tror på Jesus kommer hans återkomst vara som en tjuv om natten.
    • Även om vi inte vet exakt vilken dag Jesus kommer tillbaka så går det att ana att det snart är dags. Lärjungarna frågade Jesus om hur den sista tiden kommer att vara (Matt 24:3-14) och fick ett svar som man punktvis kan sammanfatta så här:
      • Många kommer att hävda att de är Messias, men vi ska inte tro på dem. När Jesus kommer tillbaka så kommer det definitivt att märkas över hela jorden.
      • Det kommer att vara många krig här och där.
      • Det kommer att bli hungersnöd.
      • Det kommer att bli jordbävningar på den ena platsen efter den andra.
      • Kristna kommer att avfalla från sin tro och börja hata varandra.
      • Många kristna kommer att hatas, plågas och dödas.
      • Många falska profeter kommer att framträda och tyvärr kommer många att lyssna på dessa.
      • Laglösheten kommer att tillta.
      • Laglösheten själv ska ta sin plats i guds tempel och påstå att han är Gud.
ollivoll
2014-12-16 13:42
1

Vänta lite nu?? Kan någon förklara för mig en sak jag inte fattar. Om nu Jesus ( Gud i kroppslig gestalt?) plågades och sen dog på korset och på så sett tog med sig alla världens synder, ondska och sjukdomar i sin kropp. Varför har världen fortfarande synder, ondska och sjukdomar. Varför har inget förändrats? I så fall plågades den stackaren för nothing.

[Kathja]1
2014-12-16 14:30
0

#18 Precis Olli, det var en av mina frågor i #12

#14 Juel, jag menade inte "bara" som att det inte är något att Gud tog mänsklig gestalt och sedan dog på korset. Utan "bara" att allt som Jesus offrade (som i blev av med) var ju sin mänskliga kropp. Bara den mänskliga kroppen! Annars är Jesus samma som han var innan han steg ner på jorden. Därav "bara".

Och åter igen - hur kan Jesus ha vunnit över det onda när ondska uppenbarligen finns kvar?

Eller innebär " Från den stunden Jesus dog, hade han makten över det onda och Döden och kunde därmed också återuppstå från de döda." att Jesus har makten i sitt liv som Jesus? Men inte då det gäller resten av mänskligheten och skapelsen? För OM Jesus besitter makten över det onda och Döden kan man ju tycka en massa om att det fortfarande finns ondska på jorden. Det gör ju att frågeställningen i #0 blir förståelig…. 🤪

[Juel70]
2014-12-16 14:34
3

#18 Gud har inte utplånat satan ännu och han har sitt rike här på jorden.  Vi har tillgång till Fadern redan här på jorden om vi tror på Hans son Jesus, för då får vi frimodigt få fram inför Guds tron.

Men ondska och synder finns kvar så länge vi är kvar här  i världen. Vi är alla syndare, vi har inte förtjänat den gåva om syndernas förlåtelse och evigt liv, som Jesus frivilligt vill ge till oss för att han älskar oss.  Han vill inte ge sina barn till satan, han vill inte se oss gå under tillsammans med den onde.

Det är först på domens dag som den sista striden blir och den onde ska utplånas för gott. (Uppenbarelseboken) Men vi har vår förtröstan i Jesus och vad han sagt och lovat oss. (Evangelierna) 

Han ger oss styrka att leva här i världen, och för dom som tagit emot Jesus i sitt hjärta, dom vet att den kroppsliga Döden bara blir en vinning (evigt liv tillsammans med Jesus)

Som Paulus säger i Filipperbrevet 1:21 och framåt: 

21Ty för mig är livet Kristus och Döden en vinning – 22såvida inte ett fortsatt liv här på jorden ger mig en vinst genom mitt arbete (Evangeliet) , för då vet jag inte vad jag skall välja. 23Jag slits åt båda hållen: jag längtar efter att bryta upp och vara hos Kristus, det vore ju det allra bästa. 24Men för er skull är det viktigare att jag lever kvar här,25det är jag övertygad om, och jag vet att jag kommer att bli kvar och stanna hos er alla för att hjälpa er till framsteg och glädje i tron. 26Och genom mig, genom att jag kommer till er igen, skall ni bli allt stoltare över att tillhöra Kristus Jesus.

Paulus fick utstå mycket ondska och lidande för sin tros skull.

[Juel70]
2014-12-16 14:44
3

#19 Fråga: Eller innebär " Från den stunden Jesus dog, hade han makten över det onda och Döden och kunde därmed också återuppstå från de döda." att Jesus har makten i sitt liv som Jesus? Men inte då det gäller resten av mänskligheten och skapelsen? För OM Jesus besitter makten över det onda och Döden kan man ju tycka en massa om att det fortfarande finns ondska på jorden. Det gör ju att frågeställningen i #0 blir förståelig…. Galen

--------------------------------------------------

Svar: Jo det gäller alla som tackar Ja till att tillhöra Jesus. Man blir en ny skapelse i Gud. (Man tillhör inte längre den här världen och dess anda som är antikrist)  Man vänder ryggen till synden (Dopet) (Ingen är dock syndfri, men Jesu blod renar oss från all synd)  

Eftersom nu Jesus har makt över liv och död, så får han frivilligt ge liv till vem han vill eftersom han själv frivilligt gav sitt liv för oss. Vemsomhelst som tror på Jesus, att han är Guds son, dog för vår skull, uppstod får ta emot den här gåvan.

Gud kan ingripa mot ondska i den här världen om han vill. Det står på många ställen att han beskyddar och leder sina får. Men den onde fortsätter ju att försöka sluka så många själar som möjligt och mycket ondska kommer genom den onde.

Jag kan tro att den ondes "grymhets-konto" lär bli så stort på domedagen att han utplånas bara i Guds närvaro. För inget mörker kan bestå inför Gud.

Hoppas du förstår sättet jag skriver på.

[Kathja]1
2014-12-16 15:32
0

Det gör jag Juel, och jag uppskattar att du tar dig tid. När jag inte förstår då frågar jag. 😎

"Man blir en ny skapelse i Gud. (Man tillhör inte längre den här världen och dess anda som är antikrist)  Man vänder ryggen till synden (Dopet) (Ingen är dock syndfri, men Jesu blod renar oss från all synd)  " - Vad tror du att det innebär i praktiken? För det finns ju människor som har kommit tro som är "onda"…. Eller har de då inte kommit till tro på riktigt, de bara tror att de har det? 🤔

"Gud kan ingripa mot ondskai den här världen om han vill"  - Innebär det då att hen inte vill det eftersom den finns kvar? Och om JA varför tror du att hen inte vill det? 🤔

[Juel70]
2014-12-16 15:35
3

Angående Jesus så lägger jag till lite bra bibelord :

15Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, 16ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom. 

17Han finns före allting, och allting hålls samman i honom. 18Och han är huvudet för kroppen, för kyrkan, han som är begynnelsen, förstfödd från de döda till att överallt vara den främste, 19ty Gud beslöt att låta all fullhet bo i honom 20och att genom hans blod på korset stifta fred och försona allt med sig genom honom och till honom, allt på jorden och allt i himlen. Kol 1:15-20

9Ty i honom har hela den gudomliga fullheten förkroppsligats och tagit sin boning kol 2:9

I Dopet har ni också uppstått med honom genom tron på kraften hos Gud som uppväckte honom från de döda.

3Ni har ju dött, och ni lever ett osynligt liv tillsammans med Kristus hos Gud. 4Men när Kristus träder fram, han som är ert liv, då skall också ni träda fram i härlighet tillsammans med honom.

Kolosserbrevet.

[Juel70]
2014-12-16 15:59
3

- Vad tror du att det innebär i praktiken? För det finns ju människor som har kommit tro som är "onda"…. Eller har de då inte kommit till tro på riktigt, de bara tror att de har det? Funderar

Svar: Man kan läsa om Liknelsen om sådden i Matteus 13.  Där en man skulle ut och så.  En del frön hamnade i god jord och gav skörd, hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt. Matt 13  

och en del föll i inte så bra jord. Läs gärna.  Man blir också frestad av djävulen såsom Jesus blev i öknen. Att vända ryggen till synd är ett aktivit val. Dagligen står vi inför val att vända synden ryggen. Att hålla det onda borta ur våra liv.

"Gud kan ingripa mot ondska i den här världen om han vill"  - Innebär det då att hen inte vill det eftersom den finns kvar? Och om JA varför tror du att hen inte vill det

Gud hjälper och ingriper dagligen världen över för att hjälpa sina barn. Nyckeln heter Bön.  

Matt 7:7-8 ”Be, och ni skall få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas. Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.”

Gud leder folk och enskilda människor. Ett exempel är när Jesus föddes väckte han Josef mitt i natten och sade att dom genast måste bege sig till Egypten för att Herodes lät döda alla barn mellan 0-2år.  Ofta måste vi också vara vakna i anden för att höra Gud tala till oss.

Men jag skrev här ovan att Gud låter den onde hållas tills domens dag, då alla hans synder, överträdelser, grymheter av alla de slag mot Guds barn har fyllt bägaren. Då ska Gud själv servera honom Guds vredes bägare. (Utplåna honom)

🌺

[Alder]
2014-12-17 10:46
1

Vad är då ondskans ursprung, tänker så här att människans själviskhet och okunningheten om sin sanna natur, vem är jag kommer inte i första hand. utan sitt egoistiska jag styr människans öde, som kan leda till alla möjliga konflikter.

Det är inte förrän människan kommer till insikt om vad som händer inom en som förändringen kan ske, en medvetenhet om sin sanna natur börjar ta form i rätt riktning.

Ja, vi har olika synsätt och tro. men det bra med olika livs åskådningar.

[Kathja]1
2014-12-17 11:05
0

Ja du Juel, det där är en av de där sakerna som jag inte för mitt liv får ihop. Men det är ju det som gör det roligt att diskutera, man fattar inte allt, ibland får man nya insikter och ibland inte. Jag anser fortfarande att din tolkning bekräftar Teodicéproblemet. 🤓😕

===

ollivoll
2014-12-17 11:05
2

Ja, just den uppfattningen har jag också. När människan bryter sig ur illusionen vi lever i och börjar lyssna mindre till egot och mer på sitt andliga jag så kommer en förändring i världen att ske. Ett uppvaknande eller jJesus uppenbarelse inom oss?

[Kathja]1
2014-12-17 11:13
0

#27 Det talas ju om den "kritiska massan" då det gäller detta med att förändra världen genom tro. Att vi en dag, vilken sägs vara nära, kommer vi att vara så många som lever i kärlek till allt som är, i och med Gud, att det kommer att smitta av sig på resten av välden just för att vi alla ÄR ETT i Gud. Det jag tänker påverkar alla andra, så tanke för tanke bidrar vi alla till att skapa ett globalt medvetandeskifte.

ollivoll
2014-12-17 11:24
0

Ja man har vid flea tillfällen hört att det ska snart ske ett medvetandeskifte, eller rättare sagt det har redan börjat.