Att Tro eller Våga Lyda?
Bästa medlemmar på sajten, hjälp mig att ventilera ett dilemma som egentligen vi alla har hamnat i. Vi är ju vana att tänka på Jesus som den korsfäste Kristus, den som tog våra synder på sig för att försona oss med Gud och möjliggöra vår utveckling fast vi var upptagna med att arbeta för vårt uppehälle i fattigdom och oförmåga att älska våra medmänniskor. Vi är ju väldigt vana med det. Men för den som hänger med i utvecklingen och erkänner att Jesus Kristus tog skapelsen till en ny nivå i Nordamerika på 1800-talet och lät det Melchisedekska prästadöme som var kärnan i den kyrka som då skapades, Jesu Kristi Kyrka, ärva Guds Rike….blir det lättare att acceptera och förstå att Jesus idag inte vill kalla sig Kristus utan något annat, ett namn han har lämnat i de kanaliseringarna som publicerats på Webben, namnet Lord Sananda. Med det namnet vill han också låta sig förstås som Morgondagens Gud, fortfarande Livets Gud, fortfarande skaparen av himmel och jord. Men okroppslig och utan krav. Altruistisk och full av välvillig kärlek till alla människor. Hur lätt är det att ta till sig detta och acceptera att tiden har gått vidare och vi måste tänka större, djupare och bredare om Gud och oss själva? Går det att göra det? Kommer vi någonsin att lämna Bibelversionen av Marias son, apostlagängets Mästare?
Utan krav skriver du!!!
Jag har svårt att acceptera en Gud som inte ställer krav.
Jag ställer krav på mina medmänniskor att de ska vara hyggliga med ord och handling (inte nödvändigtvis perfekta) så att de inte misshandlar mig eller andra personer fysiskt eller verbalt.
Människor får inte bete sig hur som helst mot varandra, så varför ska Gud vara mjäkig och acceptera allt utan att ställa krav?
#1 Jag tror inte att Gud ställer krav, däremot har han gjort skapelsen som sådan att när vi är "goda människor" så får vi gott, och tvärt om. Men det handlar inte om att Gud ställer "godhets krav" på oss, eller ens att hen bryr sig. Hen skapade oss till individer med en fri vilja, vi väljer om vi ska gå med Gud eller utan. Hen kan inte först ge oss en fri vilja för att sedan straffa oss för att vi utnyttjar den. 🤪
#0 Jag tror att Jesus inkarneras både här och där, 😎Jesus är Gud, precis som både du och jag är. Vi alla är ett i Gud. Sedan har vi olika uppgifter under våra liv, Jesus uppgift då det begav sig var att visa oss alla vad VI ÄR.
Och jag tror absolut att vi är på väg att överge Bibelns traditionella tolkning av Gud, skapelsen, Jesus och hela härligheten. 😃
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På temat så lägger jag in en video med Abraham, en kanalisering av Ester Hicks, som just beskriver vad Jesus är.
Abrahams vishetsord är att vi ska se oss själva i Jesus på den Jesusnivå vi kan se oss själva. Jesus föddes ju som en liten pojke bland halm och sot och var tvungen att gå en lång väg hand i hand med Gudomliga Källan för att förkunna sanningen om Guds Rike inom. Han var utvald att bli den störste av Guds Söner men var inte det med en gång därför att han genom att gå ner i Döden för oss skulle dra med oss alla i sitt eget uppstigande till Gudomliga Källan. Abraham rekommenderar att vi ser Jesus som vår partner i skapande och söker att erhålla samma ljusvibrationer som han har!
Vad svarar du själv på din fråga Hukanson, tror du att det går? 🤔
Är det inte så att "Gud" tar formen av något som vi i just den tiden/läget kan förstå och ta emot? (även om inte alla kan ta emot och acceptera budskapen och råden) De apostlar eller vad man nu vill kalla de själar som förkroppsligat sig borde ju vara "smarta" nog att ta en form och framföra sitt budskap så att människorna i den tiden lyssnar och tar emot budskapet?
Nu har vi ju förhoppningsvis "vuxit till" oss lite och är beredda på att lyssna på ett litet öppnare sätt.
Sen finns det säker de människor som inte är så öppna för att gå framåt och är redo för fortsättningskursen 😉.
Medarbetare, Law Of Attraction iFokus
#2 av: Kathja: "Jag tror inte att Gud ställer krav, däremot har han gjort skapelsen som sådan att när vi är "goda människor" så får vi gott, och tvärt om. Men det handlar inte om att Gud ställer "godhets krav" på oss, eller ens att hen bryr sig. Hen skapade oss till individer med en fri vilja, vi väljer om vi ska gå med Gud eller utan. Hen kan inte först ge oss en fri vilja för att sedan straffa oss för att vi utnyttjar den. "
Jo, Gud gav människan fri vilja men det innebär inta att alla fria val är goda. Varför skulle Gud tycka att alla fria val är ok?
Jag växte upp i en familj där min styvfar använde sitt fria val till att misshandla mig och min mor. Det var hemskt att leva med. Frågorna från grannarna eller blickarna på bussen var jobbiga när mamma hade blåtiror.
Men du menar alltså att min styvfars misshandel var ok för det var hans fria val som han fått av Gud? Förstår jag dig rätt när du skriver att Gud "inte bryr sig", att du menar att Gud inte bryr sig om någon bankar skiten ur kvinnor och barn?
Har du aldrig träffat någon som utsatts för våldtäkt, utsatt för att den som våldtar använder sin gudagivna fria vilja? Ställer inte Gud krav på att man ska låta bli att våldta? Eller menar du allvar med att Gud inte bryr sig?
Mest drastiskt är väll mord. OK?
Jag menar att Gud inte bryr sig på så sätt hen går in och styr vad människan gör, eller att Gud på något sätt lider när människan gör ont. Vi är skapade för att uppleva allt man nu kan uppleva i ett liv, genom att vi upplever så upplever även Gud. Jag tror att det är därför som vi finns, som en förlängning till Gud så att hen kan uppleva sin skapelse.
Sedan är det som så att när vi gör gott så får vi gott, på så sätt ger Gud oss en motivation att göra gott. Att leva med Gud. Men om Gud först skulle ge oss en fri vilja, valet att gå med Gud eller utan, för att sedan gå in och styra i våra val så hade det inneburit att Gud ändrar sig och det gör hen inte. Det står i texten.
Hade det inte varit värre om Gud kunde styra och ändra, men lät din pappa göra det han gjorde? 🤔Nu kan hen inte för hen har sagt att hen inte ska.
Så på så sätt är det okej att misshandla, eller även att mörda - vi kan alla välja. Men ur etisk, moraliskt, medmänskligt perspektiv är det självklart INTE det. Och eftersom Gud uppmanar oss att leva i kärlek så är det självklart vad Gud vill att vi ska få uppleva. Kärlek är vad vi är. Det är vår kärna, vårt högra jag. Men som människor så tappar vi bort det allt för ofta, vårt Ego, det mänskliga jaget får styra och det styr oss ofta bort från kärlek, och Gud. Tyvärr.
Blev det tydligare så vad jag menade? 🤔
Lite tydligare från din sida, men jag tror nog inte som du.
Det är helt okej. 😉 Hur tänker du?
#0 Tack för dina ord och funderingar Hukanson. Tack!❤️Dina ord hjälpte mig mycket.
"Hur lätt är det att ta till sig detta och acceptera att tiden har gått vidare och vi måste tänka större, djupare och bredare om Gud och oss själva?"
Väldigt lätt IDAG.
När jag fortfarande sökte svaren utan för mig själv i andra människor, så var det rädslan som regerade och den efterlängtade Kärleken var endast en "föreställning" i min inre tanke värld. Ouppnåelig ständigt utom räckhåll, eftersom jag jagade en föreställning som inte överensstämde med det jag fått till mig idag.
Men det är ju bara jag. Hur andra hittar dit är ju en annan femma och deras väg. Så jag tror nog att Bibelns ord och tolkningarna utav den kommer att hänga kvar under lång tid.
Det tror jag med rore, jag tror att Bibeln är tidlös, men inte på så sätt att en tolkning gäller i alla tider, utan att vi alltid kan hitta tröst och vägledning där i, och att den alltid går att applicera i vårt Nu.
#7 Niklas Tyreso! Ser att din fråga är riktad till Kathja, Men tar mig friheten att svara.
Dina ord som jag finstilar med mina egna tankar runt detta.
" Gud gav människan fri vilja men det innebär inta att alla fria val är goda. Varför skulle Gud tycka att alla fria val är ok? Människans enskilda fria val är inte alltid GODA. Människans fria val ger konsekvenser för oss själva och för andra!
Jag växte upp i en familj där min styvfar använde sitt fria val till att misshandla mig och min mor. Det var hemskt att leva med. Frågorna från grannarna eller blickarna på bussen var jobbiga när mamma hade blåtiror. Att växa upp i ett dysfunktionellt hem sätter sina spår. Det är lätt att fastna i offer rollen. Varför fick just jag detta? Man kan älta tills död dagar. Vad vill Gud med detta? Finns hen? Som liten växer ovärdighets känslan fram. Det finns inga synliga skydd. "Man" överger sig själv och börjar bygga på alla inre murar och alla inre försvar.
Men du menar alltså att min styvfars misshandel var ok för det var hans fria val som han fått av Gud? Förstår jag dig rätt när du skriver att Gud "inte bryr sig", att du menar att Gud inte bryr sig om någon bankar skiten ur kvinnor och barn?
Det var din styvfars fria val att misshandla. Jag känner nu för tiden att Gud är neutral Hen handlägger inte våra rätt eller fel på det sätt som vi "vill". Gud vill att vi ska hitta hem till oss själva. Bakom all sorg smärta missriktad vreda. You name it. För mig handlar det om HUR jag bemöter mig själv, mina inre sår. När jag började söka var detta med Gud väldigt svårt för mig att ta till mig, eftersom jag trodde att Gud var dömande. För även om jag inte hade en religiös uppväxt så hade jag mina funderingar runt Gud.
Har du aldrig träffat någon som utsatts för våldtäkt, utsatt för att den som våldtar använder sin gudagivna fria vilja? Ställer inte Gud krav på att man ska låta bli att våldta? Eller menar du allvar med att Gud inte bryr sig?
Jo! Jag är en utav dem som varit utsatt på olika vis. Jag har hållit i hårt i min anklagelse. Den var min livlina under många år. Men hatet, föraktet och framför allt självföraktet. Blev för tungt att bära. Jag hade blandat i hop Gud med den auktoritära dysfunktionen i min familj. Rätt/fel antingen / eller svart /vitt.
Gud Är mycket större än vårt mänskliga förstånd.
Amen!
Rore💜
Rore💜
Tack Ollivoll❤️
Rore ❤️..Kedjor som tynger blir till länkar som bär 🌈
Medarbetare, Law Of Attraction iFokus
Yes. Otroulig..precis så. Kram.♡