Hur kommer framtidens tro vara?
Om man kollar bakåt historiskt så har ju en massa religioner kommit och gått. Så har funderat länge hur kommer människan tro i framtiden? Kommer det vara en Gud som vi tror på? Eller kanske som asatron flera? Jag personligen tror att det kommer komma någon slags ny Messias som ställer allt på kant och kommer med nya insikter om både livet och Döden. Har haft den visionen sen jag var liten. Så vad säger ni? Jag vill påpeka att inget svar är rätt eller fel. Utan är bara nyfiken vad folk tänker själv. :)

Memento mori

Medarbetare för Julen
Jag tror att utvecklingen går mot mer monoteism. Idag tror ex de flesta Hinduer att det bara fins en Gud/Brahman men att det finns massor av olika uppenbarelser av denne ende.
Buddhismen närmar sig monoteism.
De abrahamitiska religionerna är alla mer eller mindre monoteistiska.
Globaliseringen gör att religionerna kommer att påverka varandra och utveckla mer lika värderingar. Framför allt tror jag att Islam kommer förändra sina värderingar och tolkningar av Koranen, när Muslimer möter icke Muslimers med annan syn på kvinnan, barnäktenskap och icke troende.
När det gäller en positiv kvinnosyn tror jag att vissa hedniska religioner med Gudinnor kanske kan bidra, även om hedniska religioner (som de praktiserades för 1000+ år sedan) i princip är ett avklarat kapitel.
Ateisterna kommer nog bidra med en sund argumentation för FNs mänskliga rättigheter.
Jag tror som dig NiklasTyreso, att vi går mot att inse att allt är ETT. Det finns bara en Gud, och det har aldrig funnits mer än en Gud. Vi har bara i olika tider och olika sammanhang skapat oss olika bilder, eller uppenbarelser, av denna Gud.
Jag tror att hela mänskligheten går mot att inse att allt, och alla, är ett, och det gör att vi inte kan se Gud som annat än det samma.
"I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det." (Johannes 1:1)
Gud, har aldrig varit annat än EN Gud, denna Gud är själva grunden i hela skapelsen. Från denna Gud är allt skapat.
Men självklart har vi en bit kvar tills hela mänskligheten inser att detta är vad som är, och kanske är det som du säger att en "ny" Messias kommer att förkunna detta, eller så är det många röster som höjs för att förmedla detta budskap. det återstår att se.
Oavsett vilket är det underbart, spännande tider vi lever i tycker jag!
Vad tror ni andra?
Jag tror att människor mer och mer kommer att lämna sin tro och i stället börja att direkt uppleva och mer och mer erfara Gud och allt som är/Är. Det är också på så sätt som olika religioner och motsättningar kommer att lösas up och ebba ut!
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Visst är det så Aleya, det blir tydligare och tydligare att vi alla ÄR ett och samma i anden. 🤗
…" Och inte Han (människans avbild)" Vet inte om du tänkte, menade så?…men jag tänker att det är litet så vi görnär vi utgår från oss själva…och liksom vänder på det…Gud, Människans avbild, Min avbild!
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn