Kristendomen.
Hej jag ska berätta om kristendomen.
Vad gjorde Jesus på jorden?
Jesus var här på jorden för att visa alla att Gud ska man ej va emot. Alla var judar och Jesus också men Jesus sade att man skall be till Gud och det ni ber om måste komma från hjärtat för Gud lyssnar bara på dom som ber av sitt hjärta. Det ni ber om det skall ni få. Gud har en plan för er alla människor som bara ni kan utföra, ingen annan. Jesus sa att han var Guds son och att han är sanningen och livet.
Jesus
Johannesevangeliet 3:16 i NT: "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv."
Johannesevangeliet 14:6: "Jesus sade till honom: 'Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig'."
Vad menade Jesus med att ingen kommer till Fadern utan Jesus? Jo Jesus menade såhär att den som ej är frälst eller tror på Jesus kan ej se Guds rike.
Guds rike
Dom som ej är frälst eller tror på Jesus kan ej se Guds rike. (himlen) Hur ser man Guds rike? Jo du måste tro på Jesus. Jesus sade " När du kommer till riket så kommer du se mig sitta på Guds högra tron " Dom som ej tror på Jesus eller Gud… Ja dom straffas evigt. Jesus, Gud & anden är ett. Jesus sade " I Guds rike finns det inget krig, sorg, smärta, sjukdomar.. Ni får evigt liv om ni tror på mig.
Jorden är svårt.
Ja det finns och var krig, sjukdomar, sorg, smärta.. När Jesus var här i jorden så var det många personer som svek han.. Ändå älskar han dom.. För vi alla är syndare och Jesus kan ta bort synder som Gud. Petrus var nära till Jesus men han svek Jesus framför alla.. Jesus förlät honom. Jesus sade " En dag skall jag torka bort dina tårar " Jesus hade det svårt i jorden men han besegrade världen. Jesus hör inte hemma i jorden han hör hemma i riket.. Exakt som oss.. Jesus kommer belöna dom som har lidit mest.
" Låt alla barn komma till mig, stoppa dom inte "
Gud
Gud ser, hör, vet allt. Han är kärlek men han har sina regler. Han är vår Fader och vi är hans barn. Han älskar alla oavsett vad ni gör. Till och med alla dina hårstrån är räknade. Gud har en bok i boken står det om dina dagar. Han vet vad du skall säga eller be om innan ens du vet själv. Folk säger Gud är död men om jag visar er Satan..? Gud kan inte dö, han bryr sig om er och ger er svar vid Bön men känner ni igen hans röst?
Satan
Vem är Satan? Hans riktiga namn är Lucifer. Lucifer var den bästa ängeln i riket och Lucifer älskade Gud mest av alla. När Gud sade att ni skall älska människorna så ville Lucifer inte det och han föll. Men Jesus besegrade Lucifer. Jesus sade "Jag ger er styrkan att trampa på ormar, skorpioner och allt ond. " Lyssna Satan kan skrämmas med hans demoner MEN Han kan EJ ta upp sitt finger utan Guds tillstånd. Gud och Jesus skyddar sina barn. Oroa er inte, bry dig inte om han.. Fokusera på kärlek. Han kan ej skada dig.
Änglar
Änglar är Guds soldater. Vi har skyddsänglar för Gud sände dom. Han sade " Jag skall sända er änglar som skall vaka er och beskydda er " Men man skall ej be till Änglar det är en synd. Guds budord är 1. Du skall inga andra gudar hava vid sidan av mig. Änglar vill inte ha era böner, dom tjänar bara Gud och lyssnar endast på Gud! Änglar är vackra.
Pröva alla andar.
Alla röster, andar kommer inte från Gud. Det är bäst att följa vägen med Jesus för det är svårt att känna igen Guds röst och flesta kommer motsatsen och är ej från Gud. Därför skall man pröva alla andar.
New Age
New Age är absolut inte med i kristendomen och jag har varit i New Age och det är synd. Jag har hört röster och trodde dom var från Gud men rösten kommer från Satan och hans arme. Vägen är Jesus, Sanningen är Jesus.
Är du intresserad att bli kristen eller veta mer? Kika in i Jesus iFokus eller skicka ett PM.
10 Budorden:
1. Du skall inga andra gudar hava vid sidan av mig
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad som missbrukar hans namn.
3. Tänk på vilodagen så att du helgar den.
4. Hedra din fader och din moder för att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land.
5. Du skall inte dräpa.
6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
7. Du skall inte stjäla.
8. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.
9. Du skall inte ha begärelse till din nästas hus.
10. Du skall inte ha begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänarinna, ej heller till något annat som tillhör din nästa.
You can not judge me unless you know me.
Tack för inlägget! Jag förstår dock inte varför man ska behöva gå in på Jesus iFokus för att tala Kristendom, det kan man lika gärna göra här. 🤔Men självklart gör man som man vill, här inne är vi kanske inte lika duktiga på att leverera den konservativa bokstavstrogna kristna synen på tro. Vill någon "prata" privat med dig är det upp till dem, men ju mer diskussion vi har i det öppna forumet desto fler når vi ut till. Eller hur?
Lite personliga reflektioner på det du skrev i # 0
Menade Jesus verkligen att allt vi behövde göra var att TRO på honom, ska vi inte FÖLJA det han predikar? Leva efter hans ord och sträva efter att vandra i hans fotspår av tillit, kärlek och tro? 🤔 Det är ju ganska mycket mer än att bara tro. 😉
Guds rike är enligt mig självklart ett paradis därför att när vi lever enligt det hen förespråkar och Jesus visade vägen till så är ALLT kärlek. Gud straffar ingen, men när vi väljer bort att leva med Gud blir vi giriga, hatiska, egocentriska och negativa - vilket är att anses som ett straff då det får oss bor fån Gud. Eller tror du att Gud tittar på dig, konstaterar att "nu gjorde du fel" och skickar ebola på dig?
Satan är enligt mig igen egen person, det är enbart en beskrivning av vad som sker med oss då vi vänder Gud ryggen. Det handlar inte om något i vårt yttre liv som dra och pockar på vår uppmärksamhet, som vill förleda oss, det beskriver enbart vår egen inre kamp med mellan Egot och Anden.
Änglar är Guds hjälpare och självklart kan du be dem om hjälp, de finns för att hjälpa Gud att hjälpa människan. Att "tillbe" eller be till dem är inte att ha andra Gudar, då skulle du inte kunna be en medmänniska om hjälp heller utan att det var att ha en annan Gud.
Och till sist - självklart ska vi vara kritiska i vad vi lyssnar på, oavsett om det är en inre eller yttre röst. Allt vi hör är inte till vårt högsta bästa, och allt vi hör är inte för våra öron att höra. Livet går ut på att vi ska lära känna oss själva och detta är ett led i det. När vi hittar vår röst och vår väg hitta vi även oss själva. Både andligt och egot.
Kära Kathja Jesus säger att han är sanningen och ljuset.. Jesus vill att alla ska tro på Gud och Jesus är Messiah, Guds son jo Gud straffar dom som ej tror inte med ebola då men t.ex. Jag tror inte på Gud då skickas jag till helvetet i evigt död. Jesus har öppnat mina ögon och hjärta och jag har evigt liv med Jesus. Satan vet vem som blir frälst, Jag blev frälst för en månad sen och han försökte förstöra allt för han var arg för jag är frälst. anderiket existerar men ja.. Man skall följa budorden och ej bryta dem. Jesus menade att man ska be och gå i kyrkan osv. Be är som att äta och gå i kyrkan är som att andas. Han dog för oss, vi alla är syndare. Jag är jätte nära Jesus och jag vet hur det kändes för han här på jorden för jag känner mig exakt som han. Gud är allvarlig och har sina order, inte en människa kan ändra hans vilja.
Gud ger en människa svårt liv och svåra stunder för dom som är hans starkaste soldater.
Jag har svårt liv och mår sjukt dåligt av detta men jag är stark genom tro, anden är villig köttet är svagt och jag är Guds soldat och barn samma gång och jag säger sanningen för att försöka hjälpa alla här. Paradiset.. Man kan inte bryta sig in utan Jesus. Det är som det är ett hus med väggar tak och mark gjord av nått himmelsk som gör som man inte kan bryta sig in utan man måste ta dörren, dörren är Jesus. Är man frälst och tror på Jesus, varsågod in i paradiset.
Juste, Livet på jorden är ett test.
Nu svarade du inte på mina frågor, men det är helt okej.
Självklart är det varsågod in i paradiset om man tro på Jesus, ifall att tro på Jesus innebär att man lever efter det han förespråkar. Men tror du och sedan går runt och är en mindre trevlig människa mot dig själv eller andra hamnar du då inte i paradiset. Paradiset är en beskrivning av att leva i kärlek och harmoni med allt som är, så självklart så skapar du det om du går i Jesus fotspår.
Det är tråkigt att höra att du mår dåligt! Att vara frälst innebär att livet sluta att vara svårt, man ser kärleken i allt som är, vilar i tillit och harmoni - det slutar att vara en konflikt mellan anden och egot.
Nej man straffas inte om man är mindre trevlig man straffas om man inte tror på Gud.
Ja men det betyder inte att man är lyckligaste personen i hela världen utan att man är räddad och belöningen kommer såklart senare.
På vilket sätt tror du att Gud straffar dig om du inte tror på Gud? (Jag antar att du menar tror på Gud som i kristendomens uppfattning av Gud så det utgår jag ifrån när jag frågar ) Att vara mindre trevlig går enligt mig helt emot Jesus budskap, du kan förvisso tro på Gud och Jesus som din frälsta utan att leva efter det men det lurar inte Gud. Ditt hjärta avslöjar dig, liksom dina gärningar. Vilket borde innebära att Gud straffar den som är mindre trevlig oavsett om denne tror eller ej. Om det nu är så att Gud straffar per se. Jag är själv helt övertygad om att ifall du tror på Gud och lever efter det så är du lycklig. Du är kärlek. Du behöver inte vänta på något som ska komma sen. Du belönas i detta nu.
Hur kan det då komma sig att vi i Sverige är förskonade från dylikt Juel, här är det ju väldigt många som enligt er tro inte tror rätt? Jag tror som sagt inte alls att innebörden av texten är det.
Vem har sagt att jag inte tror på Gud? Jag tog ett exempel. 😉Man åker till helvetet om man inte tror på Gud.
Helvetet kommer också att straffa synd för dem som förnekar Jesus (Matt 13:41,50, Uppenbarelseboken 20:11-15, 21:8)
Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd. Markusevangeliet 16:16
**
Om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad.
Romarbrevet 10:9**
Jag är kristen och dom som är kristna tror på Jesus och Gud.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 Är vi verkligen förskonade tycker du? Vi har haft stormar, översvämningar och stora naturkatastrofer som branden i sala. mfl.
#8 Ingen vad jag vet. 😉Vad är "helvetet" enligt dig?
Jag vet vad Bibeln säger, men jag är mer intresserad av hur du/ni tolkar texten - eftersom även jag läser det ni läser men tolkar innebörden lite olika. Så ge mig gärna dina egna åsikter och inte bara ett citat eftersom det inte säger mig, eller andra läsare, så mycket. 🤓
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/vi-far-vanja-oss-vid-naturkatastrofer
Inget normalt blixtoväder i filmen.
#10 Helvetet är en plats för Satan och hans demoner, inklusive dom som inte har accepterat Gud i sitt hjärta eller tror på Gud alls. Vi har en chans och den är här nu att bestämma över ödet.. Acceptera Jesus som frälsare eller inte tro alls och inte få evigt liv med Jesus. Helvetet, en eld som ej kan släckas, Den enda som kan rädda syndarna är Jesus.
Hmm Jag undrar, Kathja är du kristen?
#7 Ja annars hade jag inte undrat, det där är ju inte så mycket om man jämför med övriga världen. Men visst, allt är relativt. Jag förstår din poäng, även om jag inte håller med. Det är ju inte direkt som så att människor dör i våra katastrofer, jo kanske en, eller två (skulle de då vara onda?) - det där ser jag mer som livets prövningar. 🤔
#12 Är det en specifik plats?
#13 Men det vet du väl GiraffTunga! Så mycket som det har diskuterats inne på Jesus. 🤐 Svaret är iaf "ja".
#14 Tyvärr verkar det inte så och börjar bli lite orolig genom din situation.
Gulligt av dig, men oroa dig inte för mig! Jag går inte runt och mår dåligt, jag är för det mesta väldigt lycklig och tacksam, ingen ångest här inte. 😃
Kathja tar du detta seriöst för det skulle nog inte vara så bra om man tar detta för skojs skull om du förstår.
Nu vet jag inte vad du menar med "detta" så det får du gärna utveckla. Men det gör jag, jag tar hela livet seriöst. Varför skulle jag inte det? 🤔
Jadå Kathja verkar en trevlig tjej. Men tyvärr är man inte kristen om man utför häxeri, new age. Jesus är sanningen och vägen och han ger evigt liv. Utan han ser man ej Guds rike.
#20 Och vad får dig att tro att hon gör det?
Alltså vad får dig att tro att hon sysslar med new age och häxeri?
Tack fina LeJ! Jag gör så gott jag kan. 😊
GirffTunga - Nu har du blivit uppmanad att föra dina diskussioner utan att anklaga, eller tala om att någon har fel. Och då ser du till att göra det! Annars får du skriva någon annan stans. 😡 Det går ypperligt att föra diskussioner utan det sättet att diskutera, jag lovar dig. 😃Men klarar du inte det så har jag nu, igen sagt vad som gäller.
Vi strävar efter en tillåtande atmosfär här inne, inte en exkluderade. ❤️ Det gäller även om det så dyker upp någon som hävdar att de är kristna och muslimer i samma mening, eller att de har landat med ett ufo och är en reinkarnation av Jesus! 😃 De får gärna berätta mer, men de ska inte bli utsatta för angrepp och de ska inte behöva höra att de har fel. 🤓
Men lilla du jag såg att hon skrev att hon har Jesus i sitt liv sen ser jag hon pratar och tror på ritualer, energi, meditation, sen ser jag hon fick en fråga på en tråd så säger hon olika o nu kristen???? Obs vi tror ej på energier. Detta hör absolut inte ihop. Detta är new age.
GiraffTunga - Vänligen kom inte in på Tro och klappa folk på huvudet, vänligen sluta att tala om att jag, eller någon annan tror eller gör fel. Behåll dina åsikter i frågan för sig själv! För en vettig och saklig diskussion om du vill, men utan påhopp. Lev som du lär, Jesus uppmanar oss att visa andra vägen genom att vara goda kärleksfulla individer, inte genom att peka finger mot andra. Pilla ut bjälken ur ditt eget öga innan du pekar på stickan i andras. Jag vill inte behöva blocka dig bara för att du inte har lust att följa våra regler om tillit, tolerans och kärlek.
Vill du att vi pratar energier eller om fullmånens inverkan på människor så starta en ny tråd och håll den saklig! 🤓
GiraffTunga du värkar super duper nog med jesus och veta mycket kan jag pma dig och få veta mer om jesus?
Ja jag är jätte seriös med Jesus. Ja skicka ett PM 😃
#25 - 26 Vad fint att ni hittade varandra!
😉
#23 Du följer en väldigt konservativ syn på kristendomen, och det är helt ok. Men ni som gör det har inte monopol på Gud. Tror du inte t ex att svenska kyrkan är kristen? Det är inte någon människas sak att döma vem som följer och älskar Gud, eller vem Gud älskar. Gud dömer, inte vi.
Lite nyfiken, vad menar du med "lilla du"? Vad är din poäng med det?
LeJ skicka ett PM om du stör dig jag tänker inte svara mer på denna tråd för jag och Kathja har pratat klart och denna tråden är slut för min del!
GiraffTunga du får gärna skriva, om du kan göra det utan "påhopp" och "skrämselpropaganda". Du kan mycket om kristendom och det får du självklart gärna dela med dig av. 😎
Mina tankar dansar så fort att jag har svårt att fästa dem i ord.
Guds vägar känner bara Gud. Att det bara skulle räcka att Tro på Gud och sen inte försöka följa budorden(?)
Att inbilla mig att jag som enskild individ, har rätten att rätta eller fela en annan människas Tro? 🤦♂️Det kallar jag hyckleri.
Varje människas Kyrka är dess kropp och allt den inne rymmer, och att det är upp till varje individ att söka Gud inom sig själv och i andra.
Om vi sen öppnar oss och delar med oss, utan önskan om att andra ska vilja ledas utav oss och Utan dömande av det som andra delar.
Det är för mig vägen genom hjärtat till Gud och alltet.
Religioner har jag innerligt svårt för.
För jag tror att Gud inte alls går att rama in eller ens förstå.
Jag låter mina känslor visa vägen.
Du sammanfattade det bra rore " jag tror att Gud inte alls går att rama in eller ens förstå" - det står ju även i Bibeln, att Gud är större än vad vi kan greppa om. Så att ha som mål att pressa in Gud i en religions-fyrkant är enligt mig helt absurt Det man kan pressa in där är en MÄNSKLIG TOLKNING av Gud, inte Gud själv.
#20 fast du har ju själv pysslat med sådant och pratat om diverse mindre trevliga ting. Men visst, det är nog trevligare att vända kappan efter vinden och överföra det man själv gör på andra. Sen finns det inget rätt eller fel i att tro. Det är bara rent gorm. Vill man tro så tror man. Om man sen vill göra livet svårt för sig och gå efter en massa regler så är det ju upp till den personen. Lättaste är ju att försöka vara en god medmänniska.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Aleya det var för ett halvår sen och jag hörde bara Satans röst och jag har slutat förlängesen och är frälst (räddad) så det var dåtid fokusera på nutid??
Vem är "satan" enligt dig GiraffTunga? Om du har lust att svara…
Anklagar inte, jag säger bara till sanningen.
Kathja Satan är ju Guds motståndare, kan berätta från allra början. :) Vi människor existerade inte. Satan hade ett namn, Lucifer. Han var en ängel, den vackraste av alla. Lucifer älskade Gud mer än dom andra och när Gud sade ni skall älska människorna så ville Lucifer ej det. Några änglar hållde med Lucifer och det blev strid mellan Lucifer och Mikael. Mikael vann såklart och Lucifer föll med hans fallna änglar (demonerna) Jesus såg Lucifer falla som en blixt. Sedan när Adam och Eva skapades så var Lucifer i ormen och gjorde så Eva tog en bit av äpplet som var förbjudet att äta av Gud. Nu det enda han vill är att få folk gå vilse och försöka som möjligt få folk hata Gud och sluta älska han för Lucifer vill ha bönerna. Lucifer kan komma i en dröm och visa sig som ljusets ängel men han lurar bara för han vill ha böner och äran. ( han har kommit i mina drömmar engång )
Vet du, jag tror inte alls att det är vad Satan är. Jag tror att berättelsen om Satan förklarar för oss hur det blir när vi vänder Gud ryggen, när vi väljer bort att leva i kärlek. Jag tror absolut inte att Satan är något utanför oss utan en beskrivning av den inre kamp vi ofta för mellan Egot och Anden.
Står inte att det är ärkeängeln Lucifer morgonstjärnan som är den fallna ängeln. Utan en ärkeängeln av ljuset, inte nödvändigtvis Lucifer morgonstjärnan så egentligen har han inget med satan att göra. Dessutom skrevs skrämselpropagandan om satan och helvetet och dödssynder långt efter gamla testamentet.
Jo Lucifer är en ärkeängel & morgonstjärnan men han fallde ner och han får ju namnet Djävul, Satan även om det ej var hans riktiga namn utan kanske smeknamn typ.
Svenska kyrkan beskriver det som "Kanske det bästa sättet att beskriva är att säga att himlen är en tillvaro med Gud och helvetet en tillvaro utan Gud." (källa)
Men det är ju med detta som det mesta i Bibeln, det är tolkningsbart. 🤔Jag tror att det som avgör vilken tolkning man tar till sig avgörs av vilken uppfattning man har om Gud själv. Ser man Gud som allt som är, som något gott, kan det inte existera en ondskefull "makt" som styr oss utifrån, eftersom grundtanken i att allt är Gud innefatta att det inte finns något som inte är Gud. Allt vi kan uppleva är så att säga baksidan av Gud, alltså Guds motsats, men det är fortfarande Gud.
Ser man Gud som ett "väsen/kraft" som är frånskilt människan blir det mer logiskt att det även finns en "satan" för finns det en av det ena så måste det finnas en av den andra. Det är så vi människor ser på saker och ting - dualitet. Två olika som är frånskilda från varandra.
Ser man så historiskt på det kan man se att detta med "domedagen", "skärseld", "djävulen", "himmel och helvete" och liknade är av människan skapat för som redskap för att styra andra människor. Skapade i tider där makt och dualitet låg som grund i det mesta, så även vår kristna tro.
Ollivoll Lucifer är Satan, huvudfienden inom Kristendomen. Om han har sagt att han är god till dig, Han lurar dig. Han gjorde så på mig och jag blev lurad. Han är inget av " god " Han är lögnare.
Ni ska vi inte skrämmas. 😉 Satan är vad jag vet inget utanför dig själv, det är dina egna "inre demoner" inget annat. Alltså den kamp vårt Ego har med vår Ande. Vårt inre jag med vårt yttre. Vi "mår dåligt" när vi är i obalans, när vi tänker och gör saker som vårt inre, vår själ den som vet vad vi behöver för att leva och vara kärlek, vet att vi inte borde göra om vi vill må bra. Och allt vi vill är att må bra.
Denna "kamp" är det som beskrivs i Bibeln, inte någon annan som kommer och förleder oss. Förvisso tar vi hela tiden till oss vad som sker i det yttre och processar det, men vi har alltid den fria viljan att välja om vi kan gå med eller ej. Där i ligger kampen och det som får oss att må dåligt.
Och ja, jag vet att det stå i Bibeln att det är i Satans plan att förleda oss att tro att han inte finns, men det handlar fortfarande om en inneboende kamp - inte om en snubbe som kallas Satan. 😃
Det är i alla fall vad jag (och ganska många andra) tror. 😎

#6 Ursäkta om jag missförstår dig, men försöker du säga att förintelsen var guds verk? 😮
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#6 stopp stopp. Jesus var ju jude. Och du sitter och säger att dom är ogudaktiga. Det är ju nästan samma koncept judar, kristna och muslimer. En Gud. Kan ju säga att judar ser det inte som att dom straffas. Dom utsätts för prövningar och så var det inget mer med det. Så tycker ditt antagande är fånigt. Och håller med #47 i hans fråga.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Nä skrämd blir jag då inte. Skrämselpropaganda tar jag inte till mig. Jag håller med Kathja om den frågan. Satan handlar om människans saknad av tro. Jag tror inte pånågon djävul eller helvete. Och det är jag tacksam för:)
Kathja, du har sammanfattat det bra. har egentligen inte så mycket mer att tillägga.
En personlig del av mitt liv, när jag mådde som sämst. hörde röster som jag blev skrämd av, det blev en verklighetsflykt. en rädsla som förföljde mig,
Till jag tog tag i mig själv och insåg att rösterna var självskapande.det var ingen annan som ville mig ont utan det var mina egna illusioner ( demoner).
Man kan inte springa ifrån sin egen skugga eller hur!
Skrämd ska man inte vara, onödigt.
Visst är det onödigt girafftunga, men trots det är rädsla en av våra starkaste drivkrafter. Det är rädsla eller kärleken som driver oss. Och att tala om Satan är att skrämmas, och det för något vi inte behöver vara rädda för. Därför att om vi hittar till kärlek i det som är så försvinner rädslan. Kärlek är vägen till Frälsning.
Aleya och Jonas, Om du läser bibeln så kan du läsa om hur Gud straffat/sänt prövningar till judarna för att dom vänt Gud ryggen. Dom tror bland annat inte på att Jesus är Guds son, messias. Det står att Gud ska rädda en liten skara av judarna, de judar som tar emot Jesus. Ang. förintelsen så står det i bibeln att judarna skulle föras bort från sitt land, tillfångatas, dödas och pinas. Men vi ska välsigna Israel, Guds utvalda folk. Endast Gud vet i slutändan vad som händer med judarna.
Du kan googla på fakta och bibelord också om du vill veta mer.
Juel - det borde då innebära att alla judar som blev förintade hade vänt Gud ryggen, jag undrar om de håller med dig… Att vi "prövas" är en annan sak, det handlar ju om att vi på något sätt behöver utmanas för att växa och komma vidare. Vissa kanske lite tuffare än andra. Men vi har ju alla våra vägar att vandra. Fast det är något helt annat än att Gud skulle sitta och peka på människorna och hojta "rätt " - "fel ".
#53 jag vet mycket väl vad som står i bibeln. Men jag menar att det känns befängt från din sida att sitta och mena att Gud straffar ex judar för att dom inte tror som kristna gör. Måste säga att vi människor är bra på att skjuta oss i foten utan att någon Gud ska sitta och fixa det. Och vi fick ju också fri vilja om vi nu ska dra upp saker ur bibeln. Så dom enda som skapar skit är människan. Och inte vilken tro man har. Det är vår egna intolerans emot andra.

Memento mori

Medarbetare för Julen

#53 Så om nazisterna gjorde guds arbete, vad gör det Hitler till? Profet? 🤢
Ni kan läsa lite om det här. Finns säkert fler sidor.

#57 Från länken: "Bibeln stöder alltså förföljelser av judarna som grupp. En rättrogen kristen har inte annat att göra än att böja sig för detta påbud."
😮
Vilken vedervärdig smörja!

Jag tror för övrigt den länken räknas som hets mot folkgrupp, och således är olaglig (de uppmanar på fullt allvar till folkmord på judar).
#60 Men, Juel, är inte vitsen med en Gud att den ska vara kärleksfull? Om vederbörande gör så hemska saker, är den då verkligen värd all denna tillbedjan?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#60 Alltså, det står ju tydligt i de första raderna att budordet om att inte dräpa bara är en riktlinje som man ofta kan bortse ifrån. Så här skriver de:
"Vi som har läst Bibeln lite mer noga vet dock att detta bara är en grundregel som det finns många undantag från."
Så vem är det som läser fel?
#62 Du får ursäkta, men det låter inget vidare. Full av kärlek mot de som dyrkar honom men utplånar andra?
Är det ideal att se upp till?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#63 Nu tänkte jag inte starta ett bibelstudium, men gamla testamentets tillhör gamla förbundet. Det var mycket våld på gammaltestamentliga tiden. Jesus gav oss dubbla kärleksbudet, och ett nytt förbund. Man lever inte idag som på GT:s tid heller. Men bästa är om du studerar själv om du vill veta mer.
Nä Gud är rättvis, Ja det finns barn som har cancer och dör men Gud och Jesus tar hand om dem där vi hör hemma. Om vi bad till annat skulle Gud bli arg och svartsjuk. Gud kan inte vara för snäll. Jo han är vår Herre, Fader men han måste vara stark. Jag är glad att Gud är lite sträng för det visas att han sätter regler för han bryr sig om oss. Men han kan ändå göra vad han vill.
Aleya nej vadå kristna nog? Denna värld är inte man ska njuta för. Det kommer när man har dött. Det är mening att det ska finnas sjukdomar, krig osv. Detta är ett test.
#69 för det lät som att du stämde in i din frände juel70. Och ni förespråkar ju att allt elände är guds val. Och att okristna får straff. Så då kan man ju undra om ni anser att man varit okristen eller dålig kristen för att man får sjukdomar. Så då vet jag vad du anser.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Det står i bibeln att här i världen får vi lida mycket, men Jesus är vår förlossning och vårt hopp.
Ja dom okristna kommer få straff. Gud har plan för oss alla och han vet även vilka val jag väljer innan jag ens vet vad jag ska välja. Allt är planerat.
Oj vad ni har hunnit skriva mycket!
Det är i alla fall tydligt och klart att man kan tolka Guds ord på väldigt olika sätt. 😎 Nu tror vi olika, och vissa tror inte alls, och det spelar mindre roll i sak. Så länge alla är nöjda och glada. Vi kanske inte förstår hur den ena eller andra kan tro det som de tror, men det spelar ju när allt kommer till kritan inte någon roll i mitt liv vad min granne tror. OM jag inte väljer att bry mig. 😉
Men det är alltid kontroversiellt att ha åsikter som står i ytterkant om ni förstår vad jag menar. Och den där sidan du länkade till Juel är minst sagt en extrem tolkning av Bibeln, något annat kan man inte få det till. Lite som att om Svenska kyrkans tolkning är Socialdemokraterna så står de som ligger bakom den där sidan för SD. Ja ni fattar nog. Och även om jag personligen har svårt att förstå varför man fastnar för en så pass extrem tolkning av Guds ord utgår jag ifrån att det fyller sin funktion för de som gör det. Precis som min tolkning fyller sin funktion för mig.
Men det blir svårt att argumentera för en tro som utgår ifrån en text som å ena sidan säger sig vara kristen, med andra ord säger sig följa det Jesus förespråkar och, och å andra sidan hänga upp sin tro på GT. Eftersom GT i och med Jesus död och uppståndelse blev obsolet. 🤓

#65 Du ger väldigt dubbla budskap nu.
Först länkar du till en text där författaren klart och tydligt skriver att det är kristnas plikt att döda judar (jag är fortfarande chockerad över att du gjorde det!).
Men sedan säger du att det är fel att döda (och jag antar att du menar även judar?).
Så vilket är det som gäller?
Den här tråden är ju helt snurrig. Jonas har verkligen fog för sin oro och frågor. Fattar inte hur kristna som följer Jesus kärleksbudskap kan vara så hatiska??? Och intoleranta mot andras tro/tolkningar och åsikter. För övrigt verkar Jesus i Fokus driva någon sorts hatkampanj mot Kathja och nu klampar ni även in här och sprider trist stämning. Jag kan säga att jag håller med om allt Kathja skriver här i tråden och tänker inte upprepa det. Nu får ju ni vända andra kinden till! Själv går jag och lägger mig. God natt! Sänder först kärlek in i tråden samt de förmörkade hjärtan som behöver och fortfarande är mottagliga för den.
Eh? " hat kampanj " haha så du vet hur vi tänker eller? Vi har ingen " hat kampanj " hon har klampat in hos oss i åratal. Vi menar inte och bråka utan vi säger SANNINGEN.
Aha så vi har förmörkade hjärtan eller? Verkar som du fokuserar på oss? Vem är det som har " hat kampanj " nu?
Girafftunga Endast de med förmörkade hjärtan behöver ta åt sig. Är du en sån? Oavsett sänder jag kärlek och ljus över din dag! Du kan välja att ta emot eller inte. Jag älskar alla aspekter av skapelsen och därmed även dig. Allt är ett. Gud är störst. Vi är alla Gud. Jesus leder oss rätt om vi så väljer att lyssna.
#77 "klampat och "oss"??? Ursäkta mig som i mitt enfald trodde att JIF var en offentlig sida där tanken var att man skulle diktera Jesus och tro utifrån kristendomen. Men detta "vi och ni" är precis vad Jesus talar om! Vi ska inte exkludera vi ska inkludera, vi ska inte döma vi ska öppna våra hjärtan. Vi ska förlåta och försöka att förstå, inte se på omgivningen med stenhjärtan. Vi ska lysa vägen för de som går där det är mörkt, vi ska öppna våra dörrar för alla som knackar på. Vi ska vara kärlek, just som vi alla är skapade till.
#71 #72 Måste säga att ni ger mig obehagliga rysningar när ni skriver som ni gör. Jag hör av vi fortfarande inte tror på samma Gud. Den Gud som jag tror och vänder mig till dömer inte mig eller någon annan. Och straff är nog jag och andra så bra att dela ut själv. Men vill ni ha er mörka och dystra tro så ha det. Men det lär ju inte bli lätt om något händer er och ni menar att Gud vänder ryggen till er.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Läs gärna artikeln "Två ord" inne på JIF.
Vill man leva sitt liv i skuggan av en dömande Gud så gör man, eller så vandrar man med en kärleksfull Gud, eller helt utan någon tro alls. Och det är ju det som är så bra! Att vi alla faktiskt får välja själva!!! Det finns ingen (läs Gud) som styr in oss på den ena eller andra vägen. Vi får väja själv! 👍
Vi har inte bara den fria viljan att välja om vi ska tro eller ej, utan även vad vi ska tro på. 🥳
Inlägg #6 Var bland det obehagligaste jag läst.
/Maria
#87 Enkelt. Läs om judarna historia och om judarna, Guds folk, i bibeln. Det är klart du inte förstår om du inte läser om det.
#86 Vad har du för anledning att be mig läsa Bibeln? Du har knappast någon aning om mina kunskaper om ämnet eller hur?
/Maria
#89 Det verkar ju som om du inte förstår judarnas position ur Guds perspektiv? Det var därför jag sade att studera bibeln är det bästa sättet att förstå. Det är ju ett sämre sätt att anklaga mig/oss kristna som ansvariga för judarnas situation. Det jag säger står i bibeln redan. Men jag tycker att man börjar snöa in sig på just detta och vi kanske kommer ifrån TS inlägg. Jag själv är heller ingen expert på området, så därför råder jag att man själv studerar det som står om judarna i bibeln.
#88 Har läst på om judendomen och anser att det du säger juel70 är bara trams. Du får väl förfölja judar bäst du vill eller avsky dom. Men att du sitter och uppmuntrar andra till att följa din åsikt är vedervärdigt. Särskilt minderåriga. Det är hemskt.

Memento mori

Medarbetare för Julen
#90 Har jag anklagat kristna för judarnas situation?
/Maria
#91 Nu säger du att JAG förföljer judar? Det är väl en anklagelse om något? Vem har sagt att jag avskyr judar? Tvärtom, jag ber för dom. Jag välsignar dom. Återigen så poängterar jag: Detta står i bibeln. Läs den. Det är bibel fakta.
Jag får en enorm lust att lägga in ett hjärtligt barnskratt i denna debatt. Bara för att lätta upp stämningen😮🤦♂️Nej!,Men också för att min barnsliga sida reagerar med ett härligt och befriande jubel fnitter🤗😛.
Barnskrattet kommer inifrån mig själv. Härligt lycklig över att inte sitta fast i rädslan över religionens dystra "verklighet?" (som den ibland gestaltar sig)
Jag känner vilken frihet jag har inombords och att den friheten uppdagades genom att läsa denna tråd.
Tack så mycket alla som bidragit till min insikt.
Och Kathja! Tack för ditt engagemang, ditt hopp och ditt mod. Värmande tanke kramar i massor till Dig❤️
#91 du började skriva det och har även påpekat vad bibelstudier skrivit. Och eftersom du inte har sagt emot när vi har skrivit om detta med judar så kan man ju börja fundera. Sen är det som står i bibeln inte fakta. Fakta är något som kan bevisas. Jag har då aldrig sett att bibeln är bevisad och därför inte heller en faktabok.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Men herregud anklaga inte Juel? Hon får väl tro vad hon vill?? Nu är ju ni emot henne? Usch
Om alla inblandade kunde stanna upp lite och skåda sitt eget inre och sitt eget agerande. Andas och hitta syftet med att delta i denna diskussion - är det att hacka på andra, eller är det att förklara sin ståndpunkt?
Det är inte alltid enkelt att förstå varför människor gör eller tycker som de gör - men vem är jag att döma?! Ingen av oss kan veta vad som är "rätt eller fel" vi kan bara veta vad som är bäst för oss själv i detta NU. Inte ens vad som kan vara bäst i morgon, eller om fem minuter.
OM det hade varit som så att tanken var att vi alla skulle tro samma, så hade vi gjort det, Gud gör inga misstag! Gud finner inget nöje i att människor träter, eller att människor gör sig själva, eller andra, illa - men Gud vill att vi ska uppleva, växa och vara så mycket av allt som är som det bara går. Och för att vi ska kunna det behövs det att vi alla gör våra val, tänker våra tankar, tror det vi tror och upplever det vi upplever. Där finner vi meningen med allt som är, oavsett vad det är och hur det uppfattas.
Och rore - tack! 😍❤️🌺