religion.
Vilka religioner är alla med i här?
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Det är nog lite olika. För mig är religionen inte det viktiga för mig är det att tro på Gud. Men jag läser bibeln och tror på det som står där så jag ser mig nog allt som kristen om jag ska sätta en etikett på mig, men ur ett vidare perspektiv kanske än många andra. Fast jag skulle nog helst säga att ja är Troende bara utan att knyta an till en religion.
För samtidigt så sysslar jag med sådant som från början kom från de österländska religionerna som att meditera, lite yoga, mantran och liknade. Och jag lever enligt det jag kallar Medvetet skapande - det många kallar för Law of attraction eller attraktionslagen - något som enligt mig bara är en förklaring på hur Gud har skapat vår värld och hur vi kan använda den till att skapa vidare.
Du själv - vad tror du på? Och kul att du hittade hit!
Att tillhöra någon slags religionen är inte heller det viktigaste för mig.
Gud skapade inte någon religion, det står människan för. att ha ett brett synfält när det gäller alla dom religösa texter är viktigt inte minst ur ett filosofiskt tänkande.
Svenska kyrkan har gjort ett tappert försök att integrera zen meditation med kyrkan. Men yoga är svårare. Där måste måste man tro på existensen av energikanaler, energinivåer och chakracentras. Det är inte lätt för en svensk att tro på.
Hur tänker du där Hukanson? "Där måste måste man tro på existensen av energikanaler, energinivåer och chakracentras. Det är inte lätt för en svensk att tro på."
Min erfarenhet är att "vi svenskar" inte alls har svårt att ta till oss det utan att vi tvärt om ligger i framkant då det kommer till att integrera det i vår tro. Vi har rykte om oss att se på tro som vore det ett smörgåsbord, en religiös gourmands sätt att plocka det bästa ur det mesta och skapa något eget. 😎
Men är det ett svenskt tänkande ?
Vad skulle det annars vara? Självklart tänker inte alla lika för att de är svenskar men tillräckligt många gör för att de ska vara svenskt tycker jag.
Religiositet höll fariseerna på med. Det har inget med tro på Jesus att göra. Jag tror på Jesus. Han är den enda vägen till Gud. Jag brukar vara inne på Jesus i fokus.
Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig. Joh 14:6
Religiositet och religion är nu inte samma sak, men det var ett intressant inlägg Juel! Hur tänker du när du säger att "Religiositet" inte har med tro på Jesus att göra?
Ordet i sig sägs betyda ~ gudsfruktan, gudbarhet, fromhet, Andlighet, tro, andäktighet, kyrklighet ~ enligt sidan synonymer.se ~ ord som jag personligen anser hänger ihop även med Kristendom och därmed Jesus. 🤔
Du kan ju läsa om vad Jesus sade till och om Fariseerna.
Kan du inte förklara? 🤔 Du vet att jag föredrar dina egna ord framför bibelcitat eftersom vi kan tolka dem såååå olika. 😎
Det blir lätt galet när man använder ett ord som har en betydelse nu och hade en annan betydelse för 2000 år sedan. Jag utgår ifrån vad ordet betyder idag.
På sajten Jesus iFokus mästrar man varandra med bibelhänvisningar som man förväntas veta utan och innan. Man kan ju undra om inte det också är reliositet ungefär som fariseerna på Jesu tid. Yttre cermonier, regler och praktiska nödvändigheter är ju inte liktydigt med andeljus och bönesvar.
#11 Det är viktigt att läsa och lära Guds ord ju. Ordet ger liv. Ordet är också "brödet" som omnämns i bibeln. (Andlig föda) Vad menar du med regler och yttre ceremonier? Menar du gudstjänst?
Det är också viktigt att hålla sig till Guds ord, så man inte "flyter ut".
#11 & 12 Alla väljer vi vår väg att vandra, igen är mer rätt än den andra. 😎
Guds ord är levande och starlt men håll med om att är bättre att höra ordet i anden än att läsa det i en bok?
Bättre för vem? Som jag sa, alla har vi våra vägar att vandra. Vissa behöver fyrkantigheten i att anamma ett färdigt koncept som tex de bokstavstroende kristna, andra finner Gud genom att sitta på en sten i skogen. Men jag tror inte att någon finner Gud utan att höra orden i anden, utan dem är det bara ord inte tro.
#14 Ännu bättre är att läsa Guds ord och få det bekräftat genom Guds ande. Jesus varnade oss för och sade att vi måste pröva alla andar, för alla kommer inte från Gud. Det är extra svårt att höra Guds röst när man blandar in alternativa vägar för bakom många av dessa alternativa vägar finns andemakter som inte är från Gud. Ville bara varna för att det är så. Ha en trevlig helg på er!
Hur svårt det eventuellt är att sålla agnarna från vetet borde ju bero på vem det handlar om. Precis som att vissa människor är mer lättlurade än andra. Personligen anser jag inte det minsta svårt.
Kristendomen.
You can not judge me unless you know me.
I den bhuddistiska läran finns det två vägar att gå. hjärtats lära respektive ögats lära.. Den förra har fått sitt namn av att den utgått från Gautama Buddhas hjärta, medan "Ögats lära" var ett verk av hans huvud eller hjärna. Den förra kallas också "sanningens insegel" eller "det rätta inseglet"
Så att säga finns det många olika religioner som säger sig inneha den rätta sanningen. det finns väl bara en Gud , som är källan till allt ursprung. eller finns det flera skapelse Gudar.🤔
Det beror nog på vem du frågar Alder! Jag tror att det bara finns en Gud, men beroende på tid, plats och omständigheter så skapas det olika religioner, och därmed olika uppfattningar, om denne ende Gud. Inget mer rätt än det andra. det är ju det som är så underbart! Detta mångfald, en för alla, alla är en.
#19 Det finns en Gud.
You can not judge me unless you know me.