Tro iFokus

Tro

Etikett: andliga-artiklar-religionstexter
Läst 647 ggr
[Kathja]1
1

När Guds rike och Människosonen kommer

"Tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma svarade han: ”Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.”

Till lärjungarna sade han: ”Det skall komma en tid då ni längtar efter att få uppleva en enda av Människosonens dagar men inte får det. Man skall säga till er: Där är han, eller: Här är han. Spring inte dit de pekar, rusa inte efter dem. Ty liksom blixten flammar till och lyser upp hela himlen från horisont till horisont, så skall Människosonen visa sig på sin dag. Men först måste han lida mycket och förkastas av detta släkte.

Som det var i Noas dagar, så skall det bli under Människosonens dagar. Folk åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken och floden kom över dem och gjorde slut på dem alla. Eller som på Lots tid: folk åt och drack, köpte och sålde, planterade och byggde, men den dag då Lot lämnade Sodom regnade eld och svavel från himlen och gjorde slut på dem alla. Likadant blir det den dag då Människosonen uppenbaras. (Lukas 17:20-30)

Huruvida vi är i de yttersta dagarna eller ej tvistar de lärde, men mycket talar ändå för att det man i bibeln talar om som Jesu återkomst på jorden är nära eller till och med här. 

Hur ser du på saken? Vad tror du att detta innebär? Hur kommer vi att märka av det? Eller märks det redan? Kanske tycker du att det bara är skitsnack…

[Alder]
0

Intressant ämne Kathja. det går nog att skriva omfattande inlägg om detta.
Ska uppehålla mig vid en sak som man inte kan låtas bli att beröras vid av.
Nämligen om en väckelse rörelse som under 1930 talet, då talar jag om Korpela rörelsen och silverarken. som fick anhängarna att sälja bort all sin egendom i väntan på himlafärden.  än idag så rör det upp känslor som man helst inte vill tala om.

Mer kan läsas här om rörelsen.
http://www.lars-son.se/default.aspx?id=1235&ptid=1201
http://sv.wikipedia.org/wiki/Korpelar%C3%B6relsen

[Kathja]1
0

Intressant! Dem har jag aldrig hört talas om. Däremot så känner vi några Vittnen och de väntade också där i början av 1900-talet på att det skulle "mullra till" på jorden och sedan skulle Jesu knalla runt här på jorden igen.  De väntar nu igen. 🤔Fast jag tror inte riktigt att det är vad som menas…