Kyrkan av idag
I Sverige har vi tillhört det Lutheranska världssamfundet sedan 1536 och ända fram till 2000 då kyrkan separerade från svenska staten. Svenska kyrkan har strax över 6,4 miljoner medlemmar (2013) och är det största trossamfundet i Sverige.
Svenska kyrkans, och därmed de kristnas, grunder är: En tro på en Gud som av kärlek har gett dig och världen liv. Genom Jesus visade han sin kärlek ytterligare, genom hans död visade Gud oss att livet är starkare än Döden. Gud ger ständigt människor kraft och hopp genom sin Ande. Det är evangeliet och centrum i Svenska kyrkan.
I Svenska kyrkan ser man människan som jämlikar inför Gud. Och man vilar sin tro på den Apostoliska och den nicenska trosbekännelsen. Svenska kyrkan sammanfattar (dock) livet i kristen tro som något gott. Vilket jag tycker jag känns helt rätt.
Man anser att bibelns texter måste tolkas, vi får inte glömma deras kontext, och bibelns budskap blir till mellan mötet av tradition och vår erfarenhet. Med andra ord varje människa få sin tolkning. Guds budskap är dock evigt så det han gav till människan då gäller även oss idag men vi måste vara öppna för vad texten säger oss då den möter vårt nu. Men vi måste även vara öppna för med vilka ögon vi läser texten. Olika delar av bibeln bör även läsas utifrån vad de är, att dra, skapelsemyterna - historiska krigsbeskrivningar - stora kärleksdikten - en förteckning över regler vad det judiska folket får äta och inte, över en och samma kam kan bli lite galet.
Men det finns ju långt många fler samfund som ser sig som kristna än den Svenska kyrkan! Bara på Wikipedia finns det att läsa om 31 olika kategorier av samfund i Sverige, vi kan tex läsa om 38 olika protestantiska samfund och alla har de tolkar bibeln lite olika för annars skulle de inte behövas. 😎
Martin Luther menade på att människan är till sin natur är syndfull, och synd såg han som ett tillstånd av ”inkrökthet” - att människan har en benägenhet att fastna i sig själv och sitt eget vilket leder till främlingskap för andra människor och allt levande. Personligen tror jag att denna inkrökthet som Luther talade om allt för ofta kommer i vägen för Guds sanna budskap. Vi är ju inte mer än människor. 
Denna texten med en fråga kring hur man vet att man har SANNINGEN lade jag upp på Jesus iFokus igår, ser fram emot deras svar…
Här ställer jag denna frågan - Hur tänker du kring detta med kristendom, och/eller andra religioner med för den delen, hur kommer det sig att man säger sig ha RÄTT och besitta SANNINGEN då det uppenbarligen finns så många sätt att tolka samma text på?
Går Svenska Kyrkans grunder ihop med en acceptans om att andra kristna samfund tycker lite annorlunda?
Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristendom
http://m.svenskakyrkan.se/?di=864414
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_kyrkan#cite_note-2
http://m.svenskakyrkan.se/troochandlighet/trosbekannelse
När jag läser inlägget så kan hända att man ska söka svaret kring Jesu tid.
En fråga som är återkommande för mig är; om dom som var i Jesus närmaste krets verkligen förstod Jesus intuition.
För skrifterna ger ett tudelade svar: om att söka i sitt inre eller i det yttre. ( tittar inte enbart i Bibeln utan även också i dom gnostiska texter som finns kvar).
Man hade då redan olika uppfattningar vad som var rätt eller fel. någon som kan vara till en orsak till splittringar och en rad olika trossamfund.
Vad som är sanningen är som vi vill tro att det är och ska vara så.
Även i bibeln står det om vikten av att söka i det inre. jag tror att det är och ska vara tudelat. Vi behöver det yttre som inspiration och vägledning, men mitt svar finner jag bara inom mig och mitt gudomliga jag.
Jag tror inte alls att man på Jesu tid förstod hans budskap, men man förstod nog vem han var. Det de hade till sin fördel var att de levde i den tiden, vilket vi inte gör. De hade kontexten helt naturligt, vi måste söka upp den och se budskapet genom den på ett annat sätt.
Men allt detta gör att det för mig blir väldigt tydligt att det omöjligt kan finnas en sanning, det är inte ens meningen att det ska finnas en - utan varje individ får skapa sin egen.
Inom tex Svenska alliansmissionen " följer man principen att varje medlem är fri att med den heliga Andes ledning själv tolka Bibeln"- något jag tror ligger mer i linje med syftet.