Tro iFokus

Tro

Etikettcitat
Läst 1256 ggr
[Alder]
0

Känner du dig själv

Överge sökandet efter Gud och skapelsen, leta efter han som är du själv.
Lär dig vem som är inom dig och som gör allting till sitt eget och säg; min Gud, mitt medvetande, min själ, min kropp.
Lär dig varifrån sorger kommer, glädjen, hatet, kärleken.
Om du noggrant undersöker dessa saker, kommer du att finna Gud i dig själv.

Gnostikern Monoimus.

Det finns ett djup i denna text,  om att lära känna sig själv.

[Kathja]1
0

Vackert Alder! Tänk så skönt det är att leva i full förvissning om att vi alla är ett med Gud, så mycket enklare det blir när vi kan "söka" både här och där och var vi än tittar så ser vi Gud.

[Alder]
0

Ja och när vi gör två blir ett, en enhet som Jesus talade om så är man i Guds rike.

ollivoll
1

Perfekt beskrivet:) vilken känsla det ändå är när man inser hur värdefulla vi är:)

[Alder]
1

Visst är det så ollivoll.🙂

Tycker att följande text beskriver hur den andliga vägen är. 

Sök vägarna. Dock, lärjunge, må ditt hjärta vara rent innan du börjar din vandring. Innan du tar ditt första steg må du lära dig urskilja det verkliga från det overkliga, det alltid växlande från det alltid bestående. Lär dig framför allt att skilja huvudets vetande från själens visdom, "ögats" lära från "hjärtats".

Citerat ur de två vägarna

Det buddhistiska lärosystemets två skolor, den esoteriska och den exoteriska, kallas respektive "Hjärtats lära" och "Ögats lära". Den förra har fått sitt namn av att den utgått från Gautama Buddhas hjärta, medan "Ögats lära" var ett verk av hans huvud eller hjärna. Den förra kallas också "sanningens insegel" eller "det rätta inseglet" - en symbol som återfinns på nästan alla esoteriska verk.

ollivoll
1

Helt sant:) välbefinnande, ett ord jag börjar tycka mer och mera om. Känn mer i själ och hjärta och styrs inte av illusioner. Man möts dagligen av utmaningar som testar en.