Tro iFokus

Tro

Etikettacim
Läst 479 ggr
[Kathja]1
1

ACIM - lektion 51 (repetition 1)

Repetitionen i dag omfattar följande tankegångar:

1. (1) Ingenting jag ser betyder någonting. 

Anledningen till att det är så är att jag ingenting ser, och ingenting har ingen mening. Det är nödvändigt att jag inser detta, så att jag kan lära mig att se. Det jag tror att jag ser nu intar det sanna seendets plats. Jag måste släppa det genom att inse att det inte har någon mening, så att det sanna seendet kan inta dess plats.

2. (2) Jag har givit det jag ser all den mening som det har för mig.

Jag har dömt allt jag ser på, och det är detta och endast detta som jag ser. Detta är inte sant seende. Det är bara en illusion av verkligheten, eftersom mitt dömande har gjorts helt bortsett från verkligheten. Jag är villig att erkänna bristen på giltighet i mitt dömande, eftersom jag vill se. Mitt dömande har skadat mig, och jag vill inte se i enlighet med det.

3. (3) Jag förstår ingenting av det jag ser.

Hur skulle jag kunna förstå det jag ser när jag har dömt det helt felaktigt? Det jag ser är projektionen av mina egna tankefel. Jag förstår inte det jag ser eftersom det inte går att förstå. Det är ingen mening med att försöka förstå det. Men det finns all anledning att släppa det, och lämna plats åt det som kan ses och förstås och älskas. Jag kan byta ut det jag nu ser mot detta enbart genom att vara villig att göra det. 8Är inte detta ett bättre val än det jag tidigare gjorde?

4. (4) Dessa tankar betyder ingenting.

De tankar jag är medveten om betyder ingenting eftersom jag försöker tänka utan Gud. Det jag kallar “mina“ tankar är inte mina verkliga tankar. Mina verkliga tankar är de tankar jag tänker med Gud. Jag är inte medveten om dem eftersom jag har gjort mina tankar för att ersätta dem.  Jag är villig att erkänna att mina tankar inte betyder någonting, och att släppa dem. Jag väljer att låta dem ersättas av det som de skulle ersätta.  Mina tankar är meningslösa, men hela skapelsen ligger i de tankar jag tänker med Gud.

5. (5) Jag är aldrig upprörd av den anledning jag tror.

Jag är aldrig upprörd av den anledning jag tror eftersom jag ständigt försöker rättfärdiga mina tankar. Jag försöker ständigt göra dem sanna.  Jag gör alla ting till mina fiender, så att min vrede är rättfärdigad och mina attacker berättigade.  Jag har inte insett hur mycket jag har missbrukat allt jag ser genom att ge det denna roll. Jag har gjort detta för att försvara ett tankesystem som har skadat mig, och som jag inte längre vill ha.  Jag är villig att släppa det.

[Alder]
0

Ett ord som kom till mig är "vakenhet",att ständigt vara här och nu.Tankar kommer som blixtens hastighet är ju bekant. 

I sanningens evangelium tas detta upp.
Okunskap om Gud gav en allmän oro och fruktan. Vilket blev som en förtätad dimma, då ingen kunde se. Illusionen tog makt istället för sanningen. Den bearbetades i det tomma utan att känna sanningen.

[Kathja]1
0

Absolut! Att be och sedan vara öppen för vad vi får till oss. Vara i våra hjärtan och lyssna på vårt gudomliga jag.