Bibeln för dig
Bibeln, även Den Heliga Skrift, är en samling skrifter, böcker, som utgör judendomens och kristendomens heliga skrift. Namnet kommer från grekiskans τα βιβλία vilket ungefär betyder böckerna via latiniseringen Bíblia. Antalet skrifter varierar något mellan olika inriktningars val av skrifter och deras uppdelning, så kallad bibelkanon. Bibelns skrifter har tillkommit från cirka 900 f.Kr. och framåt och den betraktas allmänt som den mest sålda boken genom tiderna. Moderna översättningar har uppemot 1200 kapitel. (Källa)
Men vad är Bibeln för dig? Har du någon relation till den över huvud taget?
Jag läser Bibeln i perioder och tycker att den har mycket att ge oss alla som ett verk med vägledning i hur det är att vara människa, för det är vad jag ser den som. Bibeln för mig är inget som ska följas slaviskt utan en textsamling som hjälper oss genom livet. Det finns en röd tråd i den och det är att meningen med livet är att må bra, att känna, vara och ge kärlek. Kärleken vill jag påstå är allt som egentligen spelar någon roll. Allt vi har att göra är att fråga oss själva när vi ställs inför val "vad hade kärlek gjort?".
I Bibeln hittar vi vägledning till allt som är. Ta bara berättelsen om Adam och Eva som enligt mig inte handlar om de första människorna utan om människan. Var och en av oss har fötts som rena små människor, helt och fullt i kärlek - just som Adam och Eva. Sedan börjar vi vårt liv som människor och är lär vi oss skilja mellan "ont" och "gott", och där tappar de flesta bort kärleken i livet och därmed även Gud. Just som Adam och Eva. Men fortsätter vi att läsa så kan vi se att Gud alltid finns för oss, det är bara att be om hjälp och att inse att vi alla bär Gud och vår gudomliga kraft inom oss. Så ser jag på Bibeln.
Det gör att hela boken inte kan tilltala mig just i detta nu, utan under vissa perioder behöver jag den ena texten och i andra en annan. Prova bara att tänk kring din fråga eller ditt problem,be Gud om vägledning och öppna Bibeln på måfå - 8 gånger av 10 hamnar du spot on. De andra två gångerna får du klura lite innan du kan ta till dig budskapet och vägledningen.
Jag tycker som du att bibeln ger vägledning. Ju mer man läser desto mer känner man hur man vill vara och hur man vill leva. Tycker jag.
Just eftersom det blir enkelt när man använder den på det sättet så tror jag att det är vad tanken var från början. Jag menar varför skapa ett dokument som mest skapar rädsla och konflikter, så som det i mångt och mycket har varit i alla tider? Jag tror absolut att Gud bara vill oss gott. Hen vill att vi ska uppleva livet till fullo och i kärlek. Inte i rädsla.
Har också läst i Bibeln,men inte (bokstavstroget). nu är jag mer inne på att fördjupa mig i gnosticism, som jag tycker är intressant.Thomas evangeliet är mig varmt om hjärtat,som är ett gnostiskt evangelium.
Håller med dig Kathja om kärleksbudskapet i texterna,annars har man missat någonting.❤️
Det finns så mycket att ta till sig som är intressant.