Tro iFokus

Tro

Etikettinspiration
Läst 2287 ggr
[Kathja]1
1

Neal Donald Walsch

Nu är det ju några år sedan Neal's första bok "Samtal med Gud", del ett i en trilogi kom 2001. Alla Neals böcker bygger på just samtal som han säger sig ha haft med Gud, samtal som hjälper oss att förstå livet.

Allt började med att han arg och frustrerad satte sig ner och skrev ett argt brev till Gud. Fram tills dess hade Neals liv inte helt och fullt varit en dans på rosor, han hade under ett år levt som hemlös och varit tvungen att bo i ett tält, tills slut lyckas han få ett jobb och livet ser lite ljusare ut, då går företaget i fråga i konkurs. 

Historian säger att han samma dag går hem, skriver detta brev med arga frågor och sedan somnar han på soffan. Klockan fem på morgonen blir han väckt av en röst som frågar honom om han verkligen vill ha svar på sina frågor och så var samtalen igång. 

Här finns en artikel om honom om du vill läsa mer. 

Samtal med Gud trilogin är just vad de säger att de är, Neals samtal med Gud om stort och smått. Eller som det står på baksidan av boken Samtal med Gud  -en ovanlig dialog - "Tänk om du kunde fråga Gud om livets alla gåtfulla frågor  - frågor om kärlek, trohet, liv och död, gott och ont. Tänk om Gud kunde ge dig enkla och lättförståeliga svar."

r mig var just denna bok en viktig AHA-upplevelse, den gav mig or för det jag trodde på sedan innan, jag kunde se att det fanns fler än jag själv som var inne på samma spår. Gud är allt, och allt Gud är är kärlek.

szirius
1

Jag tyckte också att det var en viktig bok för mig, lite att få bekräftelse på saker jag själv funderat över och ifrågasatt med kristendomen eller synen på Gud öht…

Så öppen dialog, varm och humoristisk många gånger. Rekommenderas!

Sen vill man ju läsa vidare både tvåan o trean när man läst första😛

Håbe
3

Det här är kanske den viktigaste boken för mig någonsin. I tidiga tonåren var jag inne på att bli präst. Jag gick ofta till kyrkan på söndagarna. Men det var något som fattades för mig. Jag var inte bekväm i det. Sen började jag mer ta avstånd ifrån det. Kyrkan har representerat så mycket ondska och förtryck genom tiderna. Ofta har de religiösa varit (och är) de första att föskjuta människor som bryter mot normen. I Guds namn. Ta homosexuella till exempel.

Så jag släppte på något vis min tro och började söka efter MIN sanning. Fast jag har alldrig släppt övertygelsen om Gud. Bara det att han/hon måste vara något mer. Något jag inte riktigt fick grepp om. Jag började hitta "trådar" i hur jag tänkte och saker och ting började falla på plats.

Så hittade jag den här boken, köpte den och sen blev den liggande oläst. Tills min pappa blev sjuk, döende, i cancer och jag mer frenetiskt sökte något att hålla mig i. Då läste jag boken och plötsligt föll allt på plats. Det var ju precis det här jag försökt formulera i mina tankar. Det var precis det här jag menade och var ute efter. För mig var den här boken en vändpunkt. Den gjorde att jag hittade tillbaks till att kunna säga "jag tror på Gud".

Otroulig
0

❤️ Håbe.

För mig är det också en väldigt viktig bok. Det fick mig att få allt att hänga ihop. Vissa tankegångar fick mig helt lyrisk!!

Gillar verkligen Neale.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
0

För mig har det varit mycket av en bekräftelse -  även om jag hittat min sanning så får den ett lyft av att någon annan har en sanning som liknar min. Jag är inte mycket för att läsa böcker inom ämnen som tro, Andlighet, LoA osv men Neals böcker kommer jag gärna tillbaka till och då i huvudsak den första i trilogon "Samtal med Gud" och boken "Morgondagens Gud". ❤️

Jane-Lyzell
0

Detta är en bok jag har med i mina utbildningar på vår kursgård- men kan endast rekommendera den första- där känns det äkta - i de 2 andra är för mycket Neal i- Bara älskar filmen- den ger förståelse för boken - den ger boken en annan dimension.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Kathja]1
0

Jag kan hålla med dig, första boken är speciell. Och så gillar jag Morgondagens Gud också.

szirius
0

# 5 Va, finns det en film? 😇

Jane-Lyzell
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

[rore]
0

Tack för länken Jane ❤️🌺

szirius
0

# 8 TACK☀️🎁🎂

Jane-Lyzell
1

Varsego😉

Otroulig
0

Tass, måste kolla videon 🙂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Astell
0

Ja det var sååå spännande när de kom ut en efter en. Tog fram Morgondagens Gud för lite sen..ska titta igenom den igen…gör ju alltid mkt understrykningar i mina böcker 🙂

[Kathja]1
1

Det gör jag med Astell   -   det går lätt att se vilka böcker jag gillar, desto mer skrivet och understruket desto bättre. 😃

Både Samtal med Gud och Morgondagens Gud för för mig underbara bekräftelser. Att hitta böcker där det stod det jag själv hade klurat ut kring Gud och livet var bara WOW! en underbar känsla. Bekräftelse är alltid trevligt. 😉

[Kathja]1
0

Puffar denna lite för er som har missat Neals böcker… 

Funkar det att läsa på engelska så finns det en hel del av hans verk att tillgå som pdf. Här har du tex boken "Part of the change" och "Home with God"