Tro iFokus

Tro

Etikettandliga-artiklar-religionstexter
Läst 679 ggr
[Kathja]1
2014-06-27 22:58
1

Döm inte (Matt 7:1)

"Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med, skall ni bli dömda…" (Matt 7:1)

Hur kan det komma sig att jag blir dömd om jag dömer andra? Som jag ser det så beror det på att vi alla är ett. När du så dömer någon så dömer du dig själv. Var därför noga med hur du tänker och talar om (och till) andra. Vi är alla ett.

[Alder]
2014-06-28 08:30
1

Hur lätt är det att inte dömma  andra. orsaken och verkan är hårfin, och det gäller även i tankestadiet.

Ingen är förmer än någon annan, ung som gammal. grön eller erfaren, vi är alla ett från ursprunget.

[Kathja]1
2014-06-28 08:44
3

Det är hur lätt som helst! Och det behöver inte vara i form av "du är sämre än mig"-termer. De lurigaste, och enligt mig, de farligaste är de där när man anser att man själv är bättre. Eller när man anser att man besitter någon form av allmängiltig sanning. För i och med det säger jag att du har FEL och att du är sämre än mig. Det är tvärt emot vägen av kärlek, tolerans och medmänsklighet.

portera
2014-06-30 11:40
1

Det är så lätt att döma när man själv blivit (be)dömd. Född eller utvecklad perfektionist, ser man minsta fel hos sig själv och andra. Det är en konst att bortse från det inperfekta och lyfta fram det positiva hos sig själv och andra.. Att ge beröm från hjärtat - ärligt och äkta är då en väg. Men även beröm bygger på ett dömande - att något är eller var bra. Kärleken dömer inte när den väl skickats ut, så låt oss skicka villkorslös kärlek..

[Kathja]1
2014-06-30 12:53
0

Jag lärde mig en gång att vi människor inte kan låta bli att katalogisera. Det är en egenskap Gud ansåg fyllde en funktion när han skapade oss kan jag tro. Vi bedömer utifrån oss själva - och motsatser. Du är inte som mig som är lång då är du kort. När vi är små skapar vi uppfattningen om vilka vi är genom att spegla oss i andra. Det är även som så att vi i hela livet "bollar" vårt inre mot andra människor. I allt det kan det vara svårt att inte halka iväg tankarna från jag är lång då är du kort till - jag gillar att vara lång då är det bra så eftersom du är kort måste det vara dåligt. Men om vi alla påminner oss om att vi alla är ett, att vi alla har rätt att vara dem vi är som vi är så kan vi fortsätta att vara olika men vi ser på det med kärlek. ♡

Älvan
2014-06-30 18:25
1

När vi värderar (dömer) andra gör vi samtidigt det av oss själva. De egenskaper vi inte gillar/skäms över/bekämpar ser vi hos andra och då är det egentligen oss själva vi värderar. Det kan också vara en metod att använda för att flytta fokus mot någon annan från sig själv. Exv kan den mest manipulerande/lögnaktiga personen förakta sådana egenskaper hos andra och inför andra och sig själv göra sig bättre. Personer som helatiden värderar andra personer, situationer, saker osv är mindre lyckliga. Denna metodik gör att man också är väldigt sträng mot sig själv och får svårt att njuta av livet. Man är aldrig nöjd med sig själv och andra. Tråkigt. Jag tror det är detta som avses. Inte att en extern Gud ska döma människor.

portera
2014-06-30 19:21
0

#5 Antar att det är mig du riktar dig till, känner mig träffad i alla fall :) . Ja att jag mindre nöjd med livet, lycklig om du så vill, än många andra kan jag skriva under på. Att se det imperfekta är lite av en förbannelse, jag ser dock det vackra också. Jag försöker att inte leta fel, men efter att ha blivit mobbad i 10+ år så är det lätt att se dem.

Nä men kan väll säga att det inte finns någon större glädje i att leta fel - eller leta förresten, jag ser dem. Att se bristerna förtar ibland det goda sidorna hos något/någon vilket naturligtvis inte är positivt. Jag har börjat rota i detta och det blir troligen mindre med dömande ju mer jag kommer till insikt om mig själv. För visst dömer jag mig själv - de är det perfektionister gör till förbannelse.

Älvan
2014-06-30 19:39
0

Portera Den jag i första hand riktar mig till är alltid mig själv. :) Det vackra finns i allt.tyvärr är det ibland lättare att se motsatsen. Ju mer jag älskar ock accepterar mig själv desto mindre brister ser jag hos mig och andra/annat.