Tro iFokus

Tro

Etikettinspiration
Läst 1141 ggr
[Kathja]1
2014-06-27 10:02
1

Välsigna livet!

Välsignelse är något vanligt förekommande inom kyrkan och religioner. Den Bibliska betydelsen av välsignelse är - 

"Det svenska ordet "välsigna" kommer av orden "väl" (dvs "bra", "gott" etc) och " signa" (av latinska signere, som betyder "märka", "teckna" etc). Ordagrant betyder det följaktligen att man "tecknar välgång" eller önskar, uttalar, beslutar eller åstadkommer att det går väl för någon. En välsignelse är alltså en välgångsönskan, en välgångsbön eller ett löfte om  välgång - ett uttryck för uppskattning, välvilja, omtanke och kärlek. _Det hebreiska ordet för "välsignelse" (det ord som används i Gamla testamentet) är barakah och det har samma betydelse som vårt "välsignelse".Det grekiska ordet för "välsignelse" (det ord som de grekisktalande judarna 
_använde då de översatte GT till grekiska, och det ord som NT:s författare använder) är eulogia, som kommer av ett ord som betyder "lovorda", "prisa", "tala väl om" ." (Källa)

Använder du  dig av välsignelser? Jag vet en kvinna som berättade om en man som kom till deras hus då hon var liten, han sa alltid "Guds frid" då han klev in och hon minns fortfarande hur hon kände att energin ändrades i rummet. Själv använder jag mig ganska ofta av att "välsigna" saker   -  speciellt de som inte känns helt bra. Senast välsignade jag min PMS och både humöret och värken lättade nästan direkt. Jag brukar välsigna mina transaktioner, jag välsignar min kropp, mitt hus, mina man… ja det mesta faktiskt. Och det blir en skillnad!

Så Guds frid till dig och välsigne dig.❤️

[Kathja]1
2014-06-29 12:12
0

Jag jobbar dygn på ett behandlingshem, och denna helgen var det segt att åka hit. Men efter att ha välsignat mitt arbete och hittat tankar kring varför jag gillar det har jag haft en kanon soft helg med allt av det jag uppskattar med mitt arbete. Frihet ♡