ACIM - lektion 38
Det finns ingenting min helighet inte kan göra.
Din helighet vänder upp och ner på världens alla lagar. Den är bortom varje inskränkning i tid, rum, avstånd och begränsningar av varje slag. Din helighet är totalt obegränsad i sin makt eftersom den gör dig till Guds Son, ett med sin Skapares Sinne.
Genom din helighet manifesteras Guds makt. Genom din helighet blir Guds makt tillgänglig. Och det finns ingenting som Guds makt inte kan göra. Din helighet kan således ta bort all smärta, göra slut på all sorg och lösa alla problem. Den kan göra det för dig eller för någon annan. Den har samma makt att hjälpa alla eftersom den har samma makt att frälsa alla.
Om du är helig är allt Gud skapade heligt. Du är helig eftersom alla ting Han skapade är heliga. Och alla ting Han skapade är heliga eftersom du är det. Under dagens övningar kommer vi att tillämpa makten i din helighet på alla problem, svårigheter eller lidande i vilken form du än råkar tänka på dem, hos dig själv eller hos någon annan. Vi kommer inte att göra några åtskillnader eftersom det inte finns några åtskillnader.
Upprepa dagens tankegång under de fyra längre övningsstunderna, var och en på helst fem hela minuter, slut ögonen och sök sedan i ditt sinne efter varje känsla av förlust eller bedrövelse av något slag så som du ser det. Försök att göra så lite åtskillnad som möjligt mellan en situation som är svår för dig, och en som är svår för någon annan. Ange situationen specifikt, och namnge också personen i fråga. Använd den här formen när du tillämpar dagens tankegång:
I situationen som handlar om ________ i vilken jag ser mig själv, finns det ingenting som min helighet inte kan göra. I situationen som handlar om ________ i vilken ________ ser sig själv, finns det ingenting som min helighet inte kan göra.
Då och då vill du kanske variera det här tillvägagångssättet och lägga till några egna tankar som hör hit. Du skulle kanske till exempel vilja inkludera tankar som:
Det finns ingenting som min helighet inte kan göra eftersom Guds makt ligger i den.
Ta med alla variationer som tilltalar dig, men håll övningarna fokuserade på temat “Det finns ingenting som min helighet intekan göra“.
Syftet med dagens övningar är att börja inge dig en känsla av att du råder över alla ting på grund av vad du är.
Tillämpa tankegången i sin ursprungliga form under de kortare, ofta förekommande övningarna, såvida inte ett specifikt problem som har med dig eller med någon annan att göra dyker upp, eller som du kommer att tänka på. Använd i så fall den mer specifika formen när du tillämpar tankegången på det.
Vi fortsätter att utforska vår helighet, eller vår gudomlighet. ♡