Tro iFokus

Tro

Etikettacim
Läst 665 ggr
[Kathja]1
0

ACIM-Lektion 37

Min helighet välsignar världen.

Den här tankegången innehåller de första glimtarna av din sanna funktion i världen, eller varför du är här. Ditt syfte är att se världen genom din egen helighet. På så sätt välsignas du och världen tillsammans. Ingen förlorar; ingenting tas ifrån någon; alla vinner genom ditt heliga sanna seende. Den betyder slutet på offer eftersom den erbjuder var och en hans fulla rätt. Och han har rätt till allt, eftersom det är hans födslorätt som Guds Son. 

Det finns inget annat sätt att ta bort tankegången på offer från världens sätt att tänka. Varje annat sätt att se kommer oundvikligen att kräva betalning av någon eller någonting. Resultatet blir att den som varseblir förlorar. Inte heller kommer han att ha någon aning om varför han förlorar. Likväl återupprättas hans helighet i hans medvetenhet genom ditt sanna seende. Din helighet välsignar honom genom att inte begära någonting av honom. De som ser sig själva som hela ställer inga krav. 

Din helighet är världens Frälsning. Den låter dig lära världen att den är ett med dig, inte genom att predika för den, inte genom att tala om någonting för den, utan enbart genom din tysta insikt att i din helighet välsignas alla ting tillsammans med dig. 

Dagens fyra längre övningsstunder, av vilka varje övningsstund bör omfatta tre till fem minuters övning, börjar med en upprepning av dagens tankegång, följt av att du under ungefär en minut ser dig omkring medan du tillämpar tankegången på allt du ser:

Min helighet välsignar den här stolen.

Min helighet välsignar det där fönstret.

Min helighet välsignar den här kroppen.

Slut sedan ögonen och tillämpa tankegången på varje person du kommer att tänka på, använd hans namn och säg:

Min helighet välsignar dig [namn].

Du kan fortsätta övningsstunden med slutna ögon; du kan öppna ögonen igen och tillämpa dagens tankegång på din yttre värld om du så vill; du kan växla mellan att tillämpa tankegången på det du ser runt omkring dig och på dem som är i dina tankar; eller du kan efter eget gottfinnande använda vilken kombination som helst av dessa två tillämpningssätt. 

Övningsstunden bör avslutas med en upprepning av tankegången med slutna ögon, och därefter omedelbart följas av ytterligare en, med öppna ögon. 

De kortare övningarna består av att upprepa tankegången så ofta du kan. Det är till särskilt stor hjälp att tyst tillämpa den på varje person du möter, och att säga hans namn när du gör det. Det är nödvändigt att använda tankegången om någon tycks framkalla en negativ reaktion hos dig. Erbjud honom omedelbart din helighets välsignelse, så att du kan lära dig att bevara den i din egen medvetenhet.

[Kathja]1
0

Jag är helt övertyga om att med denna övningen kan vi förändra inte bara oss själva utan hela världen. Så jag uppmanar dig -   ut och välsigna människor ni möter! ❤️

Gud välsigne dig ❤️ Min gudomlighet välsignar dig ❤️ Min helighet välsignar dig❤️

ollivoll
0

Ska försöka mig på denna övningen idag under en hel dag. Ska bli en utmaning. Jag välsignar gärna allt jag gillar men inte gärna nått jag ogillar. Och det är ett mönster jag ska bryta.

[Kathja]1
0

Det är där utmaningen ligger!