Tro iFokus

Tro

Etikettacim
Läst 859 ggr
[Kathja]1
2014-06-03 12:20
0

ACIM - lektion 33

Det finns ett annat sätt att se på världen.

Dagens tankegång är ett försök att förstå att du kan ändra din varseblivning av världen både i dess yttre och inre aspekter. Fem hela minuter bör ägnas åt morgonens och kvällens tillämpningar. Under dessa övningsstunder bör tankegången upprepas så ofta du tycker det känns bra, men det är nödvändigt att tilllämpningarna görs utan brådska. Växla mellan att granska det du varseblir utanför dig och det du varseblir inom dig, men utan någon plötslig känsla av att du byter från den ena till den andra. 

Kasta endast en flyktig blick på den värld du varseblir inom dig såväl som utanför dig, slut sedan ögonen och granska dina inre tankar på samma flyktiga sätt. Försök att vara lika oengagerad i båda, och att behålla denna opartiskhet när du upprepar tankegången under dagens lopp. 

De kortare övningsstunderna bör göras så ofta som möjligt. Specifika tillämpningar av dagens tankegång bör också göras omedelbart när någon situation uppstår som förleder dig att bli orolig. Säg vid dessa tillämpningar: Det finns ett annat sätt att se på detta. 

Kom ihåg att tillämpa dagens tankegång i samma ögonblick som du blir medveten om att någonting oroar dig. Det kanske är nödvändigt att ägna en minut eller så åt att sitta tyst och upprepa tankegången för dig själv flera gånger. Att sluta ögonen kommer förmodligen att vara till hjälp vid den här formen av tillämpning.

[Kathja]1
2014-06-03 12:29
0

Det finns ingen sanning, enbart det du väljer att se. Så är skapelsen. Du väljer att se det som gör dig gott, eller det som gör att du kommer ur balans. Du väljer att se kärleken i livet, eller inte. Du väljer att gå med Gud, eller utan. Där är din fria vilja. ❤️

ollivoll
2014-06-03 22:43
0

Hade lite denna tankegång idag. Oroade mig över en situation och tänkte sen, nä, jag har gjort något bra och jag väljer att se det som något fantastiskt, och om personen i fråga är missnöjd är det hans sorg inte min. Det är hans/ deras inre missnöje som egentligen inte har med mig att göra. Jag gjorde det bästa jag kunde och krävde absolut inget tillbaka.

[Kathja]1
2014-06-03 22:49
0

Härligt Olli! Det är så vi utnyttjar skapelsen till vår fördel. ♡

szirius
2014-06-05 16:02
0

Åh, det här har jag ju missat helt! Är det en varje dag eller? Hur många finns det totalt?( vet att boken är tjock)

Nu har jag nåt att göra i juli😃🤗

[Kathja]1
2014-06-05 17:37
0

Tanken är att man ska göra en varje dag, men jag slarvar lite på det mellan varven. :O Men det skadar aldrig att upprepa en sak tills den sitter ordentligt. :-D

szirius
2014-06-05 19:50
0

Så det finns 365 lektioner och man går runt runt eller?

[Kathja]1
2014-06-05 20:53
0

Ja upplägget är en lektion per dag i ett år, där den ena bygger på den andra. Det finns en bok att läsa och så dessa övningar.

szirius
2014-06-05 21:16
0

# 7 Så dessa övningar finns i en separat bok, eller är detta acim( tusen frågor!😇) ? Har faktiskt aldrig sett boken tror jag, men vet mkt av vad den innehåller då det refereras till den i väldigt många andra böcker jag läst😛 Det har väl dröjt ända till ganska nyligen att den blivit översatt till svenska?

[Kathja]1
2014-06-05 22:01
0

Fråga på du. Ena delen är fakta och den andra är övningar. I denna tråden finns det länkar med mer info. http://morgondagenstro.ifokus.se/discussions/52c70a4e8e0e7445750042e6 Vet inte hur länge den har funnits på svenska men det är några år iaf.