Fader vår
Herrens Bön, vad säger den oss? Att vi ska älska av hela vårt hjärta och överlåta våra liv åt herren. Vi behöver inte ha koll, planera och veta i förväg hur saker och ting ska lösa sig. Vila bara tryggt i tillit till att skapelsen vill dig väl. Allt är alltid som det ska vara. Den säger även att ibland åker vi av banan, men det är okej. Hitta bara tillbaka till kärlek och tillit. Det är målet, vägen till och meningen med allt som är. Hur känns det för dig? ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ Vår Fader, du som är i himlen. Låt ditt namn bli helgat. Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen. Ge oss idag det bröd vi behöver. Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss. Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda. Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet. Amen. (Matteus 6:9-12, ekumenisk översättning av Herrens bön)
Jag tycker att det är en trygghet att vi människor har en fri vilja men alltid Guds kärlek och stöd. Även om man väljer fel så hjälper han till att styra oss rätt.
Hörde en klok kvinna säga att det är som en GPS. När man kör fel upprepar rösen "När du kan - gör en U-sväng". På samma sätt kan man höra Guds röst om man tar sig tid att lyssna, så blir man förd på rätt väg.
Haha Jeanette Rösten har sagt sig hes "gör en u sväng" till mig innan jag lyssnade eftersom jag körde rakt in i väggen hörde jag det efteråt. Bättre sent än aldrig…. :)
Måste erkänna att be böner har jag svårt för. Fattar inte varför jag känner motstånd till det. Det är nog det som jag har svårast att ta tag i.
Ska ge mig på att försöka be. Varje kväll innan läggdags i 2 veckor, så ska vi se hur det kommer att kännas. Kanske sker en förändring eller så kanske det hela bara låter sig ebbas ut. Jag har ju ingenting att förlora på det:)
#5 Bra idé! Man kan ju t ex be för de man håller kär och tacka för det man har. Hoppas det funkar för dig!
Härlig inställning Olli! Klart att det blir skillnad, allt du gör av kärlek gör skillnad. ♡