Tro iFokus

Tro

Etikettbön
Läst 2878 ggr
[Kathja]1
2014-05-28 06:05
3

Morgonbön

Tack, käre himmelske Fader, för att du i natt har bevarat mig för allt skadligt och farligt. Jag ber dig om skydd också i dag mot synd och allt ont, så att jag får leva efter ditt sinne. I dina händer anförtror jag mig med kropp och själ och allt. Låt din heliga ängel vara med mig så att ondskan inte får någon makt över mig. I Jesu namn, Amen. (Martin Luther)

• Redigerat 2022-04-21 10:37 av DesK
Tanjis
2014-05-28 07:02
0

Står det inte i bibeln att det är synd att hålla en Bön så här öppet och att det bara ska vara mellan dig och Gud,

Älvan
2014-05-28 08:34
0

#1 Bönen blir starkare då fler ber tillsammans. Därför ber man tillsammans i församlingarna. I Bibeln uppmanas vi att dela bönen.

[Kathja]1
2014-05-28 11:17
0

Älvan svarade bra på det. Men visst står det på sina ställen (har inte stället i huvudet) att vi ska be på vår kammare. Vad tror du Tanjis att det kan betyda? Personligen tror jag att det är en metafor för att vi ska be med hjärtat, inte bara rabbla efter andra utan be din Bön en Bön som känns rätt för dig just där och då. Ordet synd betyder i Bibeln att missa målet och målet är att leva ett med Gud och utifrån det ser jag det som rimligt att anta att min tolkning inte är helt galen.

Tanjis
2014-05-28 16:40
0

Matteus 6 5Och när I bedjen, skolen I icke vara såsom skrymtarna, vilka gärna stå i synagogorna och i gathörnen och bedja, för att bliva sedda av människorna. Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön. 6Nej, när du vill bedja, gå då in i din kammare, och stäng igen din dörr, och bed till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, vedergälla dig. 7Men i edra böner skolen I icke hopa tomma ord såsom hedningarna, vilka mena att de skola bliva bönhörda för sina många ords skull jag tolkar det som att man inte ska be för synes skull, för att verka duktig.

[Kathja]1
2014-05-28 16:51
0

Det är den tolkningen jag gör med. Som sagt bönen ska vara från hjärtat. Men det innebär ju inte att vi inte kan be tillsamman eller att vi bör undvika att inspirera andra att be. Ibland kan det vara svårt att finna orden och då kan man få inspiration från någon annans Bön.

Tanjis
2014-05-28 16:58
0

Jag är uppväxt i en kristen familj men jag har så svårt att tro. Dels för att vissa kristna är som dom är och lyckades skrämma bort mig när jag va tonåring och dels för att bibeln är så sjukt luddig och svårtolkad och ibland står det ena grejen på ett ställe och sen motsatsen på ett annat ställe. Sen så står det ju vissa riktigt sjuka och brutala psykokiller grejer på sina ställen, och på andra ställen står det om guds ovillkorliga kärlek men man ska inte göra så och så för då blir man bestraffad. LUDDIGT!

[Kathja]1
2014-05-28 17:37
0

Hur blir det om du försöker glömma texten och allt du lärt dig om Gud? Hur känns Gud? Vad tror DU att Gud är?

[JeanetteK]
2014-06-01 13:02
0

#6 Jag har lite samma erfarenhet som du. Tyckte det var tungt med allt fördömande. Tills jag bestämde mig att utgå från känslan. Man får ha i bakhuvudet att Bibeln är skriven för mycket länge sen. Skulle den skrivas idag skulle mycket formuleras annorlunda.

Jag är övertygad om att Gud är god och förlåtande.

[Kathja]1
2014-06-01 16:29
1

För mig funkar det att läsa Bibeln om jag har "Gud är kärlek" som röd tråd. Det som inte funkar med Kärleksbudskapet struntar jag i. För som du säger Jeanette, det är andra tider nu. Jag hörde en grej härom dagen som gjorde det ännu lättare. Vi är alla ett och meningen med livet är att expandera. Innan vi blev de vi är idag var vi enbart andliga energi varelser, och när vi är färdiga med detta livet återgår vi till det. Expansionen gör att allt som är expanderar sitt medvetande för varje levt liv. Detta medvetande har vi alla alltid tillgång till. Därför kan vi idag inte relatera helt och fullt till en text som skrevs till de som var en del av allt som är för 2000 år sedan. Det är tex därför som dagens barn har så mycket lättare för en sådan sak som datorer. De är en del av det medvetande som är allt som är och som under 20 år har tagit till sig info om datorer. Det är därför inget nytt de lever i.

Älvan
2014-06-01 17:30
0

Det är ju så Katja att den andliga evolutionen gör att vi idag kommit att "skapa" en annan Gud idag jämfört med igår utifrån andra behov vi har idag.. Allt är evolution. Därför förstår vi Gud på ett annat sätt idag. Vissa eviga sanningar är dock alltid konstanta. Som kärlek och förlåtelse.

[Kathja]1
2014-06-01 17:49
0

Inte en annan Gud bara en annan syn på Gud. Gud har alltid varit allt som är det är bara det att vi ser och förstår mer nu än förr. Allt expanderar så även vår uppfattning av allt som är.

Älvan
2014-06-01 18:47
0

Gud är ju vi själva. Så synen på oss själva expanderar. Gud är Gud och vi kommer inte i den nuvarande kroppen vi har kunna förstå hen fullständigt. Det gör inget. Bara vi känner strömmen av kärlek. Och att vi ser det gudomliga i allt.