Tro iFokus

Tro

Etikett: inspiration
Läst 880 ggr
[Kathja]1
5

Delar du med dig av ditt inre ljus?

" Tusentals ljus kan tändas från ett enda, och ljusets livslängd kommer inte att kortas av. Glädje minskar aldrig av att bli delad." (Buddha) Att ge är att få. När du ger från hjärtat, får du tusenfalt tillbaka. Men när du ger utan hjärtat dränerar du dig själv. Att ge bör inte vara ett måste, det som allt annat blir bäst när det är äkta. Vi har alla alltid något att dela med oss till andra av ~ ett leende, en välsignelse, en hjälpande hand. Genom att ge med hjärtat gör vi världen till en plats av ljus och kärlek.

[Alder]
0

Visst är det så,att ge av ren kärlek. utanför att förvänta sig att få någon som helst vinning tillbaka.

Egot kan vara lömskt,undermedvetet så finns det där,kanske av gammal vana så reflekterar man inte alls. när man själv vaknar upp gör det ont i en. men man får ska se det som någonting positivt,en lärpenning att ta i beaktning.🙂

Som man sår får man skörda.

ollivoll
0

Detta har ju visat sig tydligt att det fungerar. Tänk att man har så lätt att glömma av det. Och så fort man inte tänker att man gör en god gärning för någon utan att begära något tillbaka utan man är bara glad över att hjälpa till så kommer något gott till en tiofalt tillbaka. Det är ju inte klokt vad lätt det är. Goda gärningar utan någon begäran tillbaka, är ju dessutom väldigt rofyllt, tycker jag.

Älvan
0

Det är ju inte ens viktigt att man får tio eller tusenfalt tillbaka om man ger. Att ge till en annan ande är redan i sig att ge till sig själv. Vi är en och samma kropp alla andar. Jag tänker som att alla organismer på denna planet är som cellerna i vår kropp. Allt bildar en och samma kropp. Ibland blir det skadade celler i vår kropp. Då måste de andra cellerna och själva organismens ande hjälpa att läka denna cell. En enda cell kan orsaka cancer och det är i allas intresse att cancern inte sprider sig genom att cancercellen börjar ohejdat dela sig och orsaka stor skada på organismen. Däremot kan skadade celler lagas. Det sker i kraften av kärlek.

[Kathja]1
0

Nej det håller jag med om, det är inte alls viktigt att få något tillbaka. Men det går inte att undvika att man får det för så är skapelsen gjord. Tyvärt om bör vi ge utan att tänka på att få tillbaka därför att känslan och äktheten blir väldigt olika beroende på vilken intention och och känsla du har. Ge för att du mår bra av att ge. Punkt.

Älvan
0

#4 Jag skrev väl exakt samma andemening som du i mitt inlägg #3? Det jag menar är att synsättet att man när man ger får tiofalt tillbaka och därför ger är lite tokigt. Då har man ju en baktanke om att förvänta sig att få tiofallt tillbaka. Då är det ju ändå inte villkorslös kärlek. Man ger för att det är givandet i sig som är hela poängen! :)

[Kathja]1
0

Det var ju därför jag skrev att jag höll med dig. ;-)

Älvan
0

Hahaaa Kathja. Jag läste första ordet i ditt inlägg o tolkade fel. Blev även förvånad att vi tycktes vara oense. :)

[Kathja]1
0

Ser att jag missade ett "," där, så inte underligt att det blev svårläst!