Tro iFokus

Tro

Etikettlivsfrågor
Läst 1048 ggr
[Kathja]1
1

Hur lever du ditt liv?

Vi lär oss redan som barn vad som är viktigt i livet. Vi lär oss att lägga fokus på det som ligger utanför oss själva helt klart därför att det är marknadsekonomiskt fördelaktigt. Vi lär oss att det är viktigt att ha rätt kläder, rätt bil, rätt jobb, rätt relation, vackra barn som får gå på rätt dagis. När det egentligen handlar om att fokusera inåt - att hitta ditt Gudomliga jag, din storhet och därmed kärlek, harmoni och tillit. Vi har alla fått den fria viljan - utnyttjar du den? Följer du strömmen eller följer du ditt Gudomliga jags önskan om att leva i kärlek och harmoni?

ollivoll
0

Jag försöker bryta att följa strömmen mer och mer men jag måste erkänna att det går ganska trögt :( samtidigt börjar mitt andliga tänk och agerande bli mera påtagligt, och det är riktigt kul:)) Hoppas att jag mer och mer ska flyta på och en dag göra allt jag vill göra:)) Kan i te riktigt säga att jag följer min fria vilja än, men en dag så ska jag!!

[Kathja]1
0

Allt har sin tid och det är alltid bra att ta ett steg i taget. ♡

Älvan
0

Jag försöker uppfostra barnen att tänka mer fritt än jag inspirerades göra. Då måste jag leva ett exempel på hur det kan se ut. Det är ju inte lätt när det viktigaste varit att hela tiden få andra att må bra. Inte någonsin fått prioritera sina egna behov. När det gick så långt att jag inte ens visste att jag hade egna behov och vilka de i så fall skulle vara. Det är svårt. Min hjärna och tanke känner jag dock har blivit mycket fri. Jag bryr mig inte om vad andra tycker om min livsåskådning, Gud och Andlighet. Jag låter tankarna vara kreativa. Sen påverkar det hela mitt känsloliv positivt, men det märks nog inte alls i det yttre. Dvs mitt jobbval, lägenhet, inredning, bil, vänner osv. Dvs trots att nästan allt ändrats inom mig syns förändringen inte utanpå frånsett att jag är gladare och lyckligare förståss.

ollivoll
0

Tack kathja, än så länge går saker framåt och inte bakåt:) Älvan kan inget annat än att hålla med om att inte bry sig vad omgivningen tycker om ens förändringar:) I min omgivning har min nya förändring tagits ganska bra vilket jag egentligen inte förväntade mig eller ens brydde mig om. Nu är det som sagt lite mera finlir att skrapa fram och forma på mig, det är faktiskt lite kul.

Jane-Lyzell
0

Jag försöker jämt leva som jag lär - är ju spiritualist - har alltid varit fröken annorlunda och gått mina egna vägar - är nog kärringen emot strömmen idag om vi ser till samhällets normer.

Det fanns en tid (skolåldern till tonåren)då jag bara ville vara som alla andra- ville inte vara medial, men men med tiden får man lov lära sig hantera det🌺

Och i dag skulle jag inte vilja vara utan just den extra detaljen - det är den som gör att jag är jag🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Rödluvan]1
0

Jag har ett vackert barn, de flesta som har barn finner att det barnet eller barnen är de vackraste som finns.

Och naturligtvis är det viktigt att hen går på rätt förskola och även skola senare, så att hen mår bra i livet.

Jane-Lyzell
0

6. som medial är jag inte så säker på det- är dagens skolor bra- utvecklar den barnen eller hämmar den?

[Rödluvan]1
0

#7 Vad menar du med hämmar? Naturligtvis måste man välja rätt skola, så barnen lär sig läsa, räkna och liknande.

Jane-Lyzell
0

8. hmm … jo alla ska ju det, eller……vi skapar mallar… läsa o räkna kan man lära sig en då

Handen på hjärtat hur mycket av all  sk kunskap man ska lära i skolan använder man själv i sin vardag!?

Det jag menar skolan är inte individ anpassad utan formad för massan

[Kathja]1
0

Jane - Vad härligt att höra att du har hittat till att vara nöjd med att vara du, det är inte alla som lyckas med det. Rödluvan - Jag tror jag förstår hur du tänker, är det viktigt att läsa, räkna osv så gäller det absolut att ordna så att det fungerar så bra som möjligt. Man önskar ju sina barn det bästa. Men ser man att vårt andliga jag är det viktigaste så blir det svårt då det kommer till att hitta lämplig skola tror jag, man får nog ge dem det på hemmaplan tänker jag.

[Rödluvan]1
0

#9 Jag utgår från att du använder väldigt mycket av det du lärt dig i skolan, dagligen. Du tänker bara inte på det, för det är så självklart. Det är många i världen som skulle vilja få en möjlighet att lära sig läsa, skriva, räkna och annat.

ollivoll
0

#11 visst är det viktigt att lära sig läsa och skriva och räkna! vi lever ju i en värld nu där sådant behövs. Men jag kan inte tycka att allt som sägs i skolböcker är det korrekta. Det vinklas ju bara från ett håll. Och läraren talar om, det blir prov, facit säger om det är korrekt. Men vem säger att det som står i skolböckerna är det enda rätta? Det finns massa fel att trycka på, men gör man det får man garanterat skäll och IG:(

[Kathja]1
0

Det är om inte en väldig vinkling på vad livet innebär och hur allt uppkom då Darwin och evolutionsläran är sanningen. Och det är trist, när man skulle kunna vara mer öppna inför "sanningen" tycker jag.

Jane-Lyzell
0

11. har inget emot grundläggande att läsa skriva o räkna- men idag behövs inga större färdigheter om man inte ska specialinrikta sig- de mest framgångsrika affärsmännen eller musiker elller filosofer  etc har ingen lång utbildning- de har mål.🙂

[Kathja]1
0

Du har en poäng. Allt för många lär sina barn att planera och tänka logiskt, istället för att drömma och följa kärleken i livet. Jag har alltid lärt mina barn att följa sitt hjärta och göra det som känns rätt - så har jag en unge i Skottland och en i Australien oxå. Det kan lätt bli konsekvensen. Men de har det bra och det är viktigare än att jag har dem nära. ♡

[Rödluvan]1
0

#15 Menar att de inte gör något i dessa länder, utan lever som hemlösa?

Annars så kan de troligen inte bara gå runt och slöa, och inte bara sitta och drömma, utan arbeta för det man vill.

[Rödluvan]1
0

#14 Har du några exempel på dessa personer?

För att bli affärsman måste man troligen vara kunnig inom affärer, plugga. För att bli musiker måste man definitivt studera musik.

Filosof, tja, det sitter en del på parkbänkarna som kallar sig filosofer, de har nog ingen längre utbildning. Men är det något man vill?

[Kathja]1
0

Rödluvan - Vad fick du det ifrån? Nej självklart jobbar de, och pluggar. Till skillnad från många unga som låter rädslor och inlärda tankar om hur man "ska" leva styra. De följde sina hjärtan och har aldrig haft problem att hitta vare sig bostad eller jobb. De lever i tillit till att allt alltid ordnar sig, och det gör det ju.

[Rödluvan]1
0

#18 Men då svävar de inte runt på drömmar enbart. Det är många, många människor som följer sina drömmar i livet, och speciellt här i västvärlden där vi har råd att göra det också. Beroende på att vi har utvecklat en skola där man får lära sig vettiga saker.

Jag inser att du tycker dina barn är bäst, men du ser inte att många andra lever sina drömmar också. Bara för det inte är samma drömmar som du eller dina barn har, betyder inte att de är fel.

Älvan
0

#19 rödluvan Här var det nu frågan om hur man lever sitt eget liv. Fattar inte hur det då blev ett ifrågasättande om hur Kathja och andra uppfostrar sina barn här? Jag är faktiskt nyfiken på hur du Rödluvan lever ditt liv? För mig skulle det vara mycket mer givande om du höll dig till trådstart. Här är alla välkomna att dela sina egna erfarenheter. Att ifrågasätta och kritisera andras val har jag inget intresse av. Det sprider bara trist stämning enligt mig.

[Rödluvan]1
0

#20 Jag förstår inte hur ni resonerar helt enkelt. Jag tycker att det är väldigt konstigt resonemang som ni har.

Ni ifrågasätter och kritiserar andras val, även om ni inte kan se det. Om man inte lever som ni gör, följer strömmen. Att det är dåligt att följa strömmen verkar helt klart vara något ni är överens om.

Jag tycker det är väldigt svårt att förstå hur man resonerar, när man verkar glömt den största delen av hur världen har det.

[Rödluvan]1
0

#20 Hur jag lever mitt liv? Vad är det du vill veta då?

ollivoll
0

#21 tycker du har rätt att ifrågasätta, ställa frågor och få svar:) Däremot kanske svaren inte är dom man förväntar sig. Det du skriver" att vi inte följer strömmen för det är dåligt" vill jag nog mer beskriva som att vi vill inte följa systemet " alla borde tycka och tänka likadant" Undervisning är inte fel, tvärtom, det är jättebra:)) fast det finns så mycke mer att undervisa än det som man får lära sig i skolan. Själv tycker jag att vi blir för mycke programmerade av skolan, media etc Det finns så mycket vishet och budskap och lärdom att ta tag i och utforska mera om men som tyvärr "systemet" inte vill ska komma ut och användas för dom är rädda att deras "pyramid "ska rämnas och det ska bli kaos. Då är det bättre att försöka hålla folket i schack. Som min kära bror brukar säga: dags att öppna sina ögon, det sovande folket behöver vakna:)

Jane-Lyzell
0

17, han hoppade av högskolan och blev en av världens rikaste män

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bill_Gates

Varken McCartney eller Lennon kunde noter eller hade kunskaper i musikteorihttp://sv.wikipedia.org/wiki/Paul_McCartney

Konstnärer- filmstjärnor, musiker och andra kreaktiva personer är fler som inte har lagt ned så mycket energi i skolan.

Ja ett litet axplok på googel sök - pröva själv

[Kathja]1
0

#19 Nej du mina ungar är långt ifrån perfekta på något vis. Men de följer sitt hjärta och jag kan lova dig att jag vet skillnaden på liv som skapas utifrån hjärtats vägledning och de som enbart skapas via intellektet. Och nej jag ser inte något som bättre eller sämre, det är bara så att livet ter sig olika beroende på hur man väljer att göra. Sedan innebär inte det att det måste vara antingen eller.

[Rödluvan]1
0

# 24 Det är ganska många skådespelare som har en högre utbildning. 

http://www.upi.com/News_Photos/gallery/Entertainment/10-Ivy-League-educated-Celebrities/5172

http://www.imdb.com/name/nm0080524/bio?ref_=nm_ov_bio_sm

Så bara för man är skådespelare betyder inte att man är obildbar.

Sen är det mycket troligare att man kommer någonstans i livet, om man har en utbildning.

Jane-Lyzell
0

26 , jag menar inte att man inte ska gå i skolan men många ämnen är helt förkastliga eller saker i ämnerna man lär sig- som du aldrig har andvändning för under din livs tid - skolan hänger inte med i utvecklingen.

Om skolan skulle vara intresant och levande och individ anpassad - skulle fler gå i skolan längre upp i åldrarna- i dag hoppar välldigt många ungdommar av

[Rödluvan]1
0

#27 Vilka ämnen är helt förkastliga, och vilka ämnen har man ingen användning av?

Jag frågar, för jag förstår inte vad du menar nu.

Skolan är mer individanpassad idag, än den var förr. Du måste väl komma ihåg hur det var att lära sig läsa, stava och räkna förr? Den nya typen av skola är heller inte helt bra för personer som behöver mer styrning.

Jane-Lyzell
0

28 . oj det är mycket ta ett exempel - gånger tabellen- idag behövs den inte. eller vad alla sjöar i sverige heter- bara och googla om man skulle behöva det. osv.

Nä skolan är fortfarande gammal och förlegad inte mycket som ändrats ifrån min tid- enda är datorerna då.

Har 5 barn så jag vet varav den yngsta går i 5 .e klas nu- nu tycker jag det är välldigt mycket skol prat kanske dags hålla mer till topic

[Rödluvan]1
0

#29 Skolan är till för att förbereda eleverna, alla vill inte hoppa av skolan efter nian, många vill fortsätta studera både på gymnasiet och universitet.

Eller menar du på allvar att man ska fråga de sjuåriga barnen om de vill fortsätta studera på högskolan, och då bestämma sig vad de ska bli? Så man vet om man ska lära dem gångertabellen, eller vilka sjöar som finns i Sverige?

Älvan
0

#22 Jag bad dig bara bidraga med din erfarenhet och skriva om det TS frågar i trådstart. Alla diskussioner tycker jag bygger på att vi delar med oss av oss själva. Det har Kathja exv gjort genom att prata om sina barn. Nu är jag intresserad av det som Ts frågar i trådstart. Om du nu vill vara med att diskutera vilket du är välkommen att göra kan du väl bidra med något från ditt eget liv. Alla diskussioner blir så OT om man själv inte är generös. Jag frågar fortfarande; Hur lever Rödluvan sitt liv? Utifrån trådstart får du frihet att besvara frågan såsom du tolkar den. :)

[Rödluvan]1
0

#31 Har du missat att jag har skrivit att jag har ett vackert barn? Att jag finner det viktigt att hen ska börja på en bra skola, att det varit viktigt att vi funnit en bra förskola till hen?

[Kathja]1
0

Hm trodde jag hade svarat… #19 Jag ser inte alls mina ungar som perfekta. Och inte heller som att det ena är bättre än det andra. Men jag föredrar att ha ungar som följer sitt hjärta, oavsett vart det leder dem. Men jag håller inte alls med om att man lär sig de vettiga saker i skolan, de vettiga (kanske lite galet ord men ni fattar nog) sakna har man inom sig. Det man behöver göra är bara att lyssna inåt. Men livet innebär inte antingen eller, vi har en hjärna som vi ska använda, men vi har även en själ som behöver ha sitt. Och ofta matar vi hjärnan men vi missar att lyssna inåt, och att vara ett med allt som är. Det är ju även som så att vi när vi är ett med allt som är så har vi tillgång till all kunskap som existerar.

Jane-Lyzell
0

30, jag menar man ska indevidanpassa för var elev - inte massproducera

[Rödluvan]1
0

#34 Du ser inte att det kan bli lite svårt till slut? Vi har inte outsinliga resurser i världen.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar.

[Juel70]
1

Materiella saker i överflöd är oviktigt för mig. Jag är glad om jag har tillräckligt med pengar för att betala hyra, el, mat och kläder då och då. 

Jag försöker använda min skaparglädje och fantasi till att återanvända saker som andra slänger, göra om saker osv. 

Jag har ofta en inre längtan efter att leva så enkelt som möjligt. Jag är inte intresserad av mode; jag köper praktiska, hållbara skor och kläder och tar på mig det som känns skönt.  Men jag är ändå mån om att se vårdad ut. 

Jag försöker också att köpa ekologiskt så mycket jag kan.

[Kathja]1
1

I det enkla är det ju även lättare att vara ärlig mot sig själv och följas sin inre röst. Ju mer du har i det yttre livet desto mer är du i det yttre och desto lättare är det att tappa bort sig själv och balansen inre-yttre.