Lektion 28 - ACIM
Nu börjar skapandet!!! đ
I dag ger vi verkligen gÄrdagens tankegÄng en specifik tillÀmpning. Under de hÀr övningsstunderna kommer du att göra en rad klara Ätaganden. FrÄgan om huruvida du kommer att hÄlla dem i framtiden behöver vi inte befatta oss med nu. Om du Ätminstone Àr villig att göra dem nu, har du tagit det första steget mot att hÄlla dem. Och vi befinner oss fortfarande i början.
Du undrar kanske varför det till exempel Ă€r viktigt att sĂ€ga:âMer Ă€n nĂ„gonting annat vill jag se det hĂ€r bordet pĂ„ ett annat sĂ€tt â. I sig sjĂ€lvt Ă€r det inte alls viktigt. Men vad Ă€r av sig sjĂ€lvt? Och vad betyder âi sig sjĂ€lvtâ? Du ser en mĂ€ngd separata ting runt omkring dig, vilket faktiskt innebĂ€r att du inte ser överhuvudtaget. Antingen ser du eller ej. NĂ€r du har sett ett ting pĂ„ ett annat sĂ€tt, kommer du att se alla ting pĂ„ ett annat sĂ€tt. Det ljus du kommer att se i nĂ„got av dem Ă€r samma ljus som du kommer att se i dem alla.
NĂ€r du sĂ€ger âMer Ă€n nĂ„gonting annat vill jag se det hĂ€r bordet pĂ„ ett annat sĂ€ttâ förpliktigar du dig att ge upp dina förutfattade meningar om bordet, och öppnar ditt sinne för vad det Ă€r och vad det Ă€r till för. Du definierar det inte utifrĂ„n det förgĂ„ngna.
Du frÄgar vad det Àr, snarare Àn talar om för det vad det Àr. Du anknyter inte meningen med det till din ringa erfarenhet av bord, inte heller begrÀnsar du dess syfte till dina smÄ personliga tankar. Du kommer inte att ifrÄgasÀtta det du redan har definierat. Och syftet med de hÀr övningarna Àr att stÀlla frÄgor och fÄ svar.
NĂ€r du sĂ€ger: âMer Ă€n nĂ„gonting annat vill jag se det hĂ€r bordet pĂ„ ett annat sĂ€ttâ, förpliktigar du dig att se. Det Ă€r inte en förpliktelse som utesluter nĂ„gonting. Det Ă€r en förpliktelse som gĂ€ller för bordet lika mycket som för allt annat, varken mer eller mindre.
Du skulle faktiskt kunna uppnÄ sant seende frÄn just det dÀr bordet, om du ger upp alla dina egna förestÀllningar om det och ser pÄ det med ett fullstÀndigt öppet sinne. Det har nÄgonting att visa dig; nÄgonting vackert och rent och av oÀndligt vÀrde, fullt av lycka och hopp. Gömt under alla dina förestÀllningar om det ligger dess verkliga syfte, det syfte som det delar med hela Universum.
NÀr du anvÀnder bordet som tillÀmpningsobjekt för dagens tankegÄng ber du dÀrför egentligen om att fÄ se universums syfte. Du kommer att framföra samma önskemÄl till varje objekt som du anvÀnder under övningsstunderna. Och du förpliktigar dig att lÄta vart och ett av dem avslöja sitt syfte för dig i stÀllet för att pÄtvinga det din egen bedömning.
Vi kommer i dag att ha sex övningsstunder pÄ tvÄ minuter vardera, under vilka dagens tankegÄng först uttalas och sedan tillÀmpas pÄ allt du ser omkring dig. Objekten bör inte bara vÀljas slumpartat, utan varje objekt bör ocksÄ Àgnas samma uppriktighet nÀr dagens tankegÄng tillÀmpas pÄ det, i ett försök att erkÀnna att de alla i lika mÄn bidrar till ditt seende.
Som vanligt bör tillÀmpningarna inkludera namnet pÄ det objekt som dina ögon rÄkar falla pÄ, och du bör lÄta din blick vila pÄ det medan du sÀger:Mer Àn nÄgonting annat vill jag se den hÀr ________ pÄ ett annat sÀtt.
Varje tillÀmpning bör göras mycket lÄngsamt och sÄ uppmÀrksamt som möjligt. Det Àr ingen brÄdska.