Tro iFokus

Tro

Etikett: acim
LĂ€st 788 ggr
[Kathja]1
2014-05-03 10:59
0

Lektion 28 - ACIM

Nu börjar skapandet!!! đŸ‘

Mer Ă€n nĂ„gonting annat vill jag se tingen pĂ„ ett annat sĂ€tt.

I dag ger vi verkligen gĂ„rdagens tankegĂ„ng en specifik tillĂ€mpning. Under de hĂ€r övningsstunderna kommer du att göra en rad klara Ă„taganden. FrĂ„gan om huruvida du kommer att hĂ„lla dem i framtiden behöver vi inte befatta oss med nu. Om du Ă„tminstone Ă€r villig att göra dem nu, har du tagit det första steget mot att hĂ„lla dem. Och vi befinner oss fortfarande i början. 

Du undrar kanske varför det till exempel Ă€r viktigt att sĂ€ga:“Mer Ă€n nĂ„gonting annat vill jag se det hĂ€r bordet pĂ„ ett annat sĂ€tt “. I sig sjĂ€lvt Ă€r det inte alls viktigt. Men vad Ă€r av sig sjĂ€lvt? Och vad betyder “i sig sjĂ€lvt“? Du ser en mĂ€ngd separata ting runt omkring dig, vilket faktiskt innebĂ€r att du inte ser överhuvudtaget. Antingen ser du eller ej. NĂ€r du har sett ett ting pĂ„ ett annat sĂ€tt, kommer du att se alla ting pĂ„ ett annat sĂ€tt. Det ljus du kommer att se i nĂ„got av dem Ă€r samma ljus som du kommer att se i dem alla. 

NĂ€r du sĂ€ger “Mer Ă€n nĂ„gonting annat vill jag se det hĂ€r bordet pĂ„ ett annat sĂ€tt“ förpliktigar du dig att ge upp dina förutfattade meningar om bordet, och öppnar ditt sinne för vad det Ă€r och vad det Ă€r till för. Du definierar det inte utifrĂ„n det förgĂ„ngna.

Du frĂ„gar vad det Ă€r, snarare Ă€n talar om för det vad det Ă€r. Du anknyter inte meningen med det till din ringa erfarenhet av bord, inte heller begrĂ€nsar du dess syfte till dina smĂ„ personliga tankar. Du kommer inte att ifrĂ„gasĂ€tta det du redan har definierat. Och syftet med de hĂ€r övningarna Ă€r att stĂ€lla frĂ„gor och fĂ„ svar. 

NĂ€r du sĂ€ger: “Mer Ă€n nĂ„gonting annat vill jag se det hĂ€r bordet pĂ„ ett annat sĂ€tt“, förpliktigar du dig att se. Det Ă€r inte en förpliktelse som utesluter nĂ„gonting. Det Ă€r en förpliktelse som gĂ€ller för bordet lika mycket som för allt annat, varken mer eller mindre. 

Du skulle faktiskt kunna uppnĂ„ sant seende frĂ„n just det dĂ€r bordet, om du ger upp alla dina egna förestĂ€llningar om det och ser pĂ„ det med ett fullstĂ€ndigt öppet sinne. Det har nĂ„gonting att visa dig; nĂ„gonting vackert och rent och av oĂ€ndligt vĂ€rde, fullt av lycka och hopp. Gömt under alla dina förestĂ€llningar om det ligger dess verkliga syfte, det syfte som det delar med hela Universum

NĂ€r du anvĂ€nder bordet som tillĂ€mpningsobjekt för dagens tankegĂ„ng ber du dĂ€rför egentligen om att fĂ„ se universums syfte. Du kommer att framföra samma önskemĂ„l till varje objekt som du anvĂ€nder under övningsstunderna. Och du förpliktigar dig att lĂ„ta vart och ett av dem avslöja sitt syfte för dig i stĂ€llet för att pĂ„tvinga det din egen bedömning. 

Vi kommer i dag att ha sex övningsstunder pĂ„ tvĂ„ minuter vardera, under vilka dagens tankegĂ„ng först uttalas och sedan tillĂ€mpas pĂ„ allt du ser omkring dig. Objekten bör inte bara vĂ€ljas slumpartat, utan varje objekt bör ocksĂ„ Ă€gnas samma uppriktighet nĂ€r dagens tankegĂ„ng tillĂ€mpas pĂ„ det, i ett försök att erkĂ€nna att de alla i lika mĂ„n bidrar till ditt seende.

Som vanligt bör tillĂ€mpningarna inkludera namnet pĂ„ det objekt som dina ögon rĂ„kar falla pĂ„, och du bör lĂ„ta din blick vila pĂ„ det medan du sĂ€ger:Mer Ă€n nĂ„gonting annat vill jag se den hĂ€r ________ pĂ„ ett annat sĂ€tt.

Varje tillĂ€mpning bör göras mycket lĂ„ngsamt och sĂ„ uppmĂ€rksamt som möjligt. Det Ă€r ingen brĂ„dska.