Tro iFokus

Tro

Etikettacim
Läst 1123 ggr
[Kathja]1
2014-04-29 18:47
0

Lektion 26 - ACIM

Mina tankar på attack attackerar min osårbarhet.

Det är väl uppenbart att om du kan attackeras är du inte osårbar. Du ser attack som ett verkligt hot. Detta beror på att du tror att du verkligen kan attackera. Och det som har verkningar genom dig måste också ha verkningar på dig. Det är denna lag som till sist kommer att rädda dig, men du missbrukar den nu. Du måste därför lära dig hur den kan användas för ditt eget bästa i stället för emot det. 

Eftersom dina tankar på attack kommer att projiceras, kommer du att vara rädd för attack. Och om du är rädd för attack, måste du tro att du inte är osårbar. Tankar på attack gör dig därför sårbar i ditt eget sinne, som är den plats där tankarna på attack finns. Tankar på attack och osårbarhet kan inte accepteras tillsammans. De motsäger varandra. 

Tankegången i dag introducerar tanken att du alltid attackerar dig själv först. Om tankar på attack måste medföra övertygelsen att du är sårbar, är deras verkan att de försvagar dig i dina egna ögon. De har således attackerat din varseblivning av dig själv. Och eftersom du tror på dem, kan du inte längre tro på dig själv. En falsk bild av dig själv har kommit för att ersätta det du är. 

Att öva dagens tankegång kommer att hjälpa dig förstå att sårbarhet eller osårbarhet är resultatet av dina egna tankar. Ingenting förutom dina tankar kan attackera dig. Ingenting förutom dina tankar kan få dig att tro att du är sårbar. Och ingenting förutom dina tankar kan bevisa för dig att det inte är så. 

Det behövs sex övningsstunder för att tillämpa dagens tankegång. Två hela minuter bör eftersträvas varje gång, även om tiden kan förkortas till en minut om obehaget är alltför stort. Förkorta den inte mer än så. 

Övningsstunden bör inledas med att du upprepar dagens tankegång slut sedan ögonen och gå återigen igenom de olösta frågor vars konsekvenser förorsakar dig bekymmer. Detta bekymmer kan ta sig formen av depression, oro, vrede, en känsla av tvång, rädsla, onda föraningar eller farhågor. Varje problem som ännu är olöst och som har en tendens att komma tillbaka i dina tankar under dagen är ett lämpligt objekt. Du kommer inte att kunna använda särskilt många under varje enskild övnings stund, eftersom du bör ägna längre tid än vanligt åt varje. Dagens tankegång bör tillämpas på följande sätt:

Nämn först situationen:

Jag är bekymrad över ________. Gå sedan igenom varje möjlig konsekvens som du har tänkt på i detta sammanhang och som har förorsakat dig bekymmer, och hänvisa mycket specifikt till varje och säg: Jag är rädd för att ________ kommer att hända. 

Om du gör övningarna ordentligt bör du ha fem eller sex, och troligen fler, oroväckande möjligheter som är användbara för varje situation du använder. Det är till mycket större hjälp att grundligt behandla några få situationer än att bara flyktigt tänka på ett större antal. Allteftersom listan över förväntade konsekvenser för varje situation blir längre, kommer du förmodligen att finna några av dem, i synnerhet de som du kommer på mot slutet, mindre acceptabla för dig. Försök emellertid så gott du kan att behandla dem alla lika.

Efter att du har nämnt varje konsekvens som du är rädd för, säg till dig själv; Den där tanken är en attack på mig själv. Avsluta varje övningsstund med att ännu en gång upprepa dagens tankegång för dig själv.