Tro iFokus

Tro

Etikettbok-och-länk-tips
Läst 1510 ggr
[Kathja]1
0

Bibelns mysterier

När jag slog på tv:n nu på morgonen så visade de en serie i tre delar -  Bibelns Mysterier -  där man tittar på Bibelns historier ur ett historiskt och vetenskapligt perspektiv. Väldigt intressant!

Dagens avsnitt handlade om Edens lustgård och det har visst framkommit att denna berättelse från början inte alls var tänkt att den skulle finnas i början av Bibeln, med andra ord den hör inte till skapelseberättelsen. Man placerade denna berättelse är först efter 500 eKr.

Adam och Eva var inte alls de första människorna utan Adam var en kung och berättelsen handlar om vad som händer då man låter egot ta över, då högmodet styr -  Adam sökte vishet och ville bli visare än Gud själv, detta gjorde att hela hans rika föll.

Skulle detta vara sant så förändrar det ju en hel del…

Vill du se avsnittet så finns det på svt-play. 

[Kathja]1
0

När man ser program som dessa, där de tittar på händelser i Bibeln ur ett historiskt perspektiv så tycker jag att det blir tydligt att man behöver se på texten inte enbart som text utan i sin kontext. Det finns ju ganska mycket, trots att det var ett tag sedan, som går att bevisa -  och när Bibelns tolkningar inte stämmer överens med verkligheten kanske man bör "tolka om". Intressant i alla fall! 👍

[Alder]
0

Har sett ett liknande program om Edens lustgård för ett par år sedan.
Som inte heller stämde in med Bibels text.

När man läser(tolkar) Bibliska texter,så bör man se igenom orden.vad vill texten berätta,vad finns bakom mystiken och den drama som utspelas verkligen har hänt.får mig att filosofera,att människans hand som av egen vinning eller så har man inte tolkat ursprunget rätt.

Att tolka orden bokstavstroget. då tror jag att man har gått miste om en hel del. 

Men det är intressant att lyssna på hur olika vi människor är när det gäller Bibeltolkningar.

Älvan
0

Var det inte så att i Bibeln står det att Adam o Eva var de första människorna och deras söner sen gick ut i världen och tog sig hustrur! Ongenstans stod var hustrurna kom ifrån. Om adam däremot var kung i ett rike fanns det ju fler människor dvs som hans söner kunde ta som hustrur. That makes sense! :)

[Kathja]1
0

Ur ett historiskt perspektiv har man kunnat se att texten om Edens lustgård inte hörde hemma i skapelseberättelsen, utan man bestämde att texten skulle vara där när man sammanställde Bibeln 500 något efter Kristus. Gör en stor skillnad för hela kyrkans koncept med arvssynden faller ju i och med det.

Älvan
1

Kathja Fast just arvssynden finns ju. Det vi väljer att skapa i våra liv följer med minst i 3 generationer och det är både bra och dåliga saker som nästa generation måste förhålla sig till utifrån det jag skapar nu. Karmat hänger med. Arvssynden med missbruk och misshandel har jag ju drabbats av, men försöker för min och mina barns skull lösa upp. Visste du att om en person under sin uppväxt upplevt svält kommer det följa 3 generationer trots att generationerna efteråt äter näringsrik mat. Det visar sig exv i att personerna först uppnår efter 3 generationer "full längd" utifrån de från generna skulle blivit. Arvssynden måste generationerna efteråt kämpa med på olika sätt. " Arvsrätt" eller vad motsatsen till arvssynd kan heta ärvs också som bra är nedåt i generationerna. Så på den punkten var ju Bibeln rätt. :)

[Kathja]1
1

Men det där är inte så man tolkar arvssynden. Bibelns arvssynden går ut på att vi alla är födda i synd enbart därför att Adam och Eva åt av den förbjudna frukten. Det sägs även att vi enbart kan komma till Frälsning, bli fria från synd, genom att bekänna Jesus Kristus som Guds enfödde son. Inte riktigt samma tolkning Jag har aldrig hört talas om det där med tre generationer att överkomma en arvssynd, var kommer det ifrån?

Älvan
1

Hmm. Tre generationer arvssynd? Jag kanske själv kommit på det? Trodde det stod i Bibeln? Måste kolla. Vet Kathja att det inte vanligtvis är så prästerna tolkat arvssynden, men jag tror det är karma som avses. Tre generationer gäller som jag skrev svält och längd. Det gäller också människor som varit utsatta för krig och trauman. Om det nu blir exakt 3 generationer är väl inte så helt säkert. Beror ju självklart på individerna. Jag är inte bokstavstroende, men tror många visheter som är sanna beskrivs i Bibeln. Jag är kristen och tar mig friheten att tolka Bibeln mindre snävt än kyrkan kanske gör ibland. Jag tycker inte kyrkan kan ta patent på tolkningarna. Eftersom jag har Jesus som guide tror jag inte jag hamnar så snett i tolkningarna iaf. :) Jag har erfarenhet av arvssynden i den bemärkelsen som jag tolkar Bibeln. Det jag menar är att det även finns bevis vetenskapligt att arvssynden finns.

[Kathja]1
1

Okej, då är vi två som tolkar fritt. :-)

[Alder]
0

Älvan
Jag har hört talas om arvsynden, som säger att faderns synder kommer att hemsöka barnen till tredje och fjärde led. Och att detta skulle vara ur en vers i Bibeln.

Hur så vida att det finns någon sanningshalt i berättelsen vill jag inte spekulera i.

Älvan
0

Alder Där har vi det! Nu är det även vetenskapligt bevisat, men det gäller inte endast faderns sida. Man har på ett djur visat att den blev förvärvat luktallergisk när den var gravid. Det blev även barnet i magen som aldrig luktat på denna lukt. Det visade att under graviditet kan dns slås på hos barnet som inte själv upplevt samma sak. Jag är säker på att detta är det många kallar cellminnen. Dvs upplevelser kan ärvas och föras vidare. Nu söker man bevis på att trauman kan nedärvas. Detta vet man i praktiken inom psykologin. Nu kommer bevisen på det man enligt mig kallar arvssynden finns. Tur är att det finns metoder att upplösa karman, cellminnen, påslagna dna gener, arvssynd eller vad man vill kalla det hela.

[Kathja]1
0

Spännande! Undra varför det är på det sättet? Det måste ju fylla någon funktion tänker jag… Och hur funkar det om man är den första generationen, eller andra -  kan man lika gärna strunta i att bryta mönstret? 🤔

Känns trevligt iaf att det är tre… Kom igår på att jag tror mig ha brutit mönstret med att växa upp utan närvarande pappa. Min mamma gjorde det, jag gjorde det och mina barn har gjort/gör det -  MEN jag vill tro att deras bonuspappa och min relation har fått dem ur det mönstret. De har numer en närvarande pappa, om än inte den biologiska. ❤️

Älvan
0

Kathja Ibland har det ju funktion att ärva kunskap i generationer. Det är dock många negativa effekter och man kan strunta i att lösa arvssynder genom att bara leva i LoA, men jag tror djupare upplevelser ändå kan påverka längre än 3-4 generation. Det kan vara att man trott man bearbetat mycket i detta liv, men ändå hela tiden krachar el misslyckas med jämna mellanrum. Om man känner att man inte kan leva fullt ut, men det som håller dig tillbaka är ändå karmatiska händelser arvssynd eller cellminnen el ev något annat. Då behöver man ta reda på vilken händelse. Jag gjorde det via regression och är ganska övertygad om att en mycket svår händelse för mig och min dåvarande släkt förstört för mig i mitt nuvarande liv.