Tro iFokus

Tro

Etikettlivsfrågor
Läst 627 ggr
lasilauri
1

Vad kan man tro?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

diskussionen om sanningen väckte i mig rn gammal fråga:

Vad kan man tro? Det finns en kristen lära, en dogma som är utskriven i olika variationen i olika kyrkor. Kärnan är långt densamma, kyrkor har sen tillsatt sina egna dogmer.

Kan man värkligen, i värsta fall tvinga, i lättast fall övertyga sig att tro på vissa meningar.

Det krävs i den DEN ATHANASIANSKA TROSBEKÄNNELSEN!

"Var och en, som vill bliva salig, måste först av allt hava den allmänneliga kristna tron. Men den, som icke bevarar den oförändrad och oförfalskad, går med säkerhet evigt förlorad."

Sen kommer en massa påstående och Athanasios slutar:

"Detta är den allmänneliga kristna tron; den som icke troget och fast tror den, kan icke bliva salig. " 

För mig kristen tro liknar rökt abborre. Den är jättegod men om man sväljer den helt smakar den inte alls. Om man tuggar, fastnar fiskben i halsen.

http://farm3.staticflickr.com/2879/9136429586_c35a6b9386_z.jpg

http://lauri.lsd.dk/lasi/

[Alder]
0

Har inte hört talas om den Athanasianska trosbekännelsen.
Man kan läsa mer här . som svar på din fundering, ja man kan nog  övertyga sig att detta är sanningen.
Ser man historiskt sett så har man fått lära sig den tro och sed som kyrkan i sitt eget land har använt sig av. om det är den Katolska,lutherska ect. som har blivit själva kärnan i trosuppfattningen.

Sista stycket har man använt sig av " om du inte tror, kan icke bliva salig" man har använt olika sätt att övertyga och försäkra sig sin makt position.

[Kathja]1
0

Man behöver inte krångla till det så mycket tänker jag, tro på livet och kärlek - där finns Gud. Allt annat är mest av människor skapat kringgrejs.

lasilauri
0

Alder #1 "Ser man historiskt sett så har man fått lära sig den tro och sed som kyrkan i sitt eget land har använt sig av. om det är den Katolska,lutherska ect. som har blivit själva kärnan i trosuppfattningen."

Det är ju självklart att andliga begrepp får man genon att höra eller läsa. Då är det natuligt att de flästa orienterar sig efter sina närmaste, här luterska, i söder katolska.

Det som jag reagerar emot är sättet att svälja dogma okritisk.

Tendensen finns redan i bibeln: "Allt detta skedde, för att det skulle uppfyllas som Herren hade sagt genom profeten". God sjäv blir tvungen att lyda profeter? I vanlig bibeltolkning ser man värre excempel: När Jesus släkthistoria enligt Matteus och Lukas inte stämmer, säger man att den ena är av Josef sida och den andra av Marias sida. Man förfalskar värkligheten for att Bibeln skulle vara rätt.

"Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv." Det tror vi. Sen reciterar vi i troserkännelsen "Och sitter i Faderns högra sida" Nånting värkar inte stämma. Utgav God värkligen? Om jag ger en tusenlapp i kollekten, men plockar det tillbaka före sakrist dörren, vad har jag offrat?? Där fastnar fiskbeben i halsen. Kan man tro mot det man förstår?

Jag kan nog tro att vissa saker är mysterier, oförklarliga. Jag kan lika väl lita på ofullständiga Bibeln. 

Men måste man tro på dumma tolkningar?

http://lauri.lsd.dk/lasi/

[Kathja]1
0

Nop, jag tycker verkligen inte att man ska tro på dumma tolkningar! Det är därför det är så viktigt att kritiskt granska de "sanningar" man får till sig. Och detta att tro att Bibeln skulle vara hela sanningen, allt man behöver veta om Gud, känns för mig helt galet. Självklart finns det så mycket mer. 

Men samtidigt finns Bibeln från vilken vår religion har formats och den finns av en eller annan anledning.