Tro iFokus

Tro

Etikettacim
Läst 2373 ggr
[Kathja]1
0

Lektion 1 - ACIM

Ingenting jag ser i det här rummet - på den här gatan, från det här fönstret, på den här platsen - betyder någonting.

Se dig nu långsamt omkring och öva dig i att tillämpa den här tankegången mycket specifikt på allt du ser:

• Det här bordet betyder ingenting.

• Den här stolen betyder ingenting.

• Den här handen betyder ingenting.

• Den här foten betyder ingenting.

• Den här pennan betyder ingenting.

Se sedan på det som finns lite längre bort, och tillämpa tankegången på ett större område: 

• Den där dörren betyder ingenting.

• Den där kroppen betyder ingenting.

• Den där lampan betyder ingenting.

• Det där tecknet betyder ingenting.

• Den där skuggan betyder ingenting.

Lägg märke till att dessa uttalanden inte är ordnade i någon 

ordningsföljd, och fäst inget avseende vid att de ting de tillämpas på är olika. Detta är syftet med övningen. Uttalandet bör helt enkelt tillämpas på allt du ser. När du övar dagens tankegång, använd den då helt utan åtskillnad. Försök inte att tillämpa den på allt du ser, för dessa övningar bör inte förvandlas till någon slags ritual. Se endast till att du inte utesluter något speciellt av det du ser. Det ena passar lika bra som det andra när det gäller tillämpning av den berörda tankegången.. Ingen av de tre första lektionerna bör göras mer än två gånger om dagen, helst morgon och kväll. Inte heller bör de göras i mer än ungefär en minut, såvida detta inte medför en känsla av brådska. En angenäm känsla av lugn och ro är nödvändig.

Ur Arbetsboken till En Kurs i Mirakler - Översättning: Gunnila Freudenthal - Regnbågsförlaget AB

ollivoll
1

Ok. Här blir jag lite lost. Vad är egentligen ingenting? Är det betydelsen i sakerna som är ingenting eller att sakernas värde är ingenting? Eller att vi lever i illusioner av saker och tecken som är ingenting? Jag ser inget specifikt värde längre i ting eller pengar. Men däremot i tecken för olika budskap man ibland ber om. Betyder dessa tecken…ingenting?

[Kathja]1
1

Jag har tolkat det som en övning med syftet att leda till att vi inser att inget i sig själv har något värde. Det är vi själva som VÄLJER vilket värde en sak eller händelse ska ha. Med andra ord vi väljer vilka tankar och känslor vi vill ha till varje sak eller händelse. Vilket leder till insikten att vi kan styra våra liv och vårt mående. Jag ska kolla i boken med och se om där står något annat användbart, det var ett tag sedan jag läste den.

[Kathja]1
1

Så här börjar boken ("på detta sätt" hänvisar till texten i #0) - 

"På detta sätt inleds En Kurs i Mirakler. Den gör en grundläggande åtskillnad mellan det verkliga och det overkliga; mellan kunskap och varseblivning. Kunskap är sanning, under en enda lag, kärlekens eller Guds lag. Sanningen är oföränderlig, evig och entydig. Du känner inte alltid igen den, men den kan inte förändras.

Den gäller för allt som Gud skapade, och endast det Han skapade är verkligt. Den är bortom vad du kan lära dig, eftersom den är bortom tid och förlopp. Den har ingen motsats; ingen början och inget slut. Den enbart är.

Varseblivningens värld, å andra sidan, är en värld av tid, av förändring, av början och av slut. Den grundar sig på tolkning, inte på fakta. Den är en värld av födelse och död, byggd på övertygelsen om brist, förlust, separation och död. Den är en värld vi lärt oss snarare än någon vi givits, selektiv i sin tonvikt på varseblivning, oberäknelig i sitt sätt att verka, och felaktig i sina tolkningar."

Vi behöver lära oss att se skillnad på sanningen, den absoluta sanningen, Guds sanning -  det som är och det som spelar någon roll. Och resten, det som är en illusion av att vara sann, det som är format och skapat utifrån våra föreställningar.

ollivoll
0

Det kan jag ju onekligen säga att jag håller med att VI väljer värdet på saker/ting vi äger, men i det stora hela betyder det ingenting. Vi sätter värde på saker som egentligen inte fyller nån större funktion. Det märkte jag tydligt efter min stora utömning. Så möjligen har jag kanske kommit redan en bit på vägen på lektion ett. Jag har ju gått omedvetet eller medvetet t o m och tänkt på att det finns inget värde för (mig) i materiella ting. Jag behöver dom inte. Men ska man på något sätt även se det som en illusion?

[Kathja]1
1

Eftersom vi väljer värde på saker och ting har de inget faktiskt eget värde därför ser man det som en illusion. Men det är säkert som så att de första lektionerna, och säkert fler sedan också, är inget problem att ta till sig. Det är ju 365 stycken! Så ganska olika nivå.

Jag har lagt upp några till om du är intresserad, och det finns som sagt mer att bita i tills du ska gå en kurs. Om du nu vill det.

ollivoll
1

Funderat på att köpa ACIM boken, och kommer nog att gå kursen. Tyvärr blir det ingen ny kurs föränn nästa år. Så jag får gott om tid att lära mig att sätta mig in i det under tiden. Då är ju den här sajten perfekt:)

[Kathja]1
1

Det är bara att fortsätta med de andra lektionerna. Så lägger jag ut allt eftersom. Kanske någon annan hänger på. Det är roligare och mer givande om vi är fler och jag är då rakt ingen proffs. Bara självlärd.

ollivoll
1

Ja, det blir spännande, jag kommer kolla in lektion två och se om jag får ihop rätt tänk:)

ollivoll
1

Fast rätt eller fel tänk existerar ju väl ändå inte;) haha lite dumt formulerat utav mig. Kanske skulle formulerat istället, få en bättre uppfattning om situationer om livet:)

Huygens
1

Lär ACIM ut någon metod av ett eller annat slag? T ex vittnar ju en del att när dom börjar meditera så får dom fler klardrömmar. Finns det något sådant man kan lära sej ur ACIM?

[Kathja]1
0

Inte vad jag vet. Men det var en intressant fråga, meditation är ju alltid bra att meditera för att finna ett "djup". Det som jag har tagit del av inom konceptet har främst gått ut på att fördjupa förståelsen för Gud med utgångspunkt i Bibeln. Jag ska se om jag hittar någon som jobbar mer med tekniker.

[Kathja]1
0

Hittade denna ACIM sidan, där har man samlat en mängd vanliga frågor kring ACIM. Då det gäller meditation så säger man samma som jag trodde, att det inte finns någon specifik metod knuten till just ACIM.

Jane-Lyzell
0

Märkligt tankemönster.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Kathja]1
0

Vad menar du Jane? Är det tanken att vi sätter värdet på saker och ting, detta att saker och ting inte har något eget värde som du har svårt att ta till dig?

Jane-Lyzell
0
  • Det här bordet betyder ingenting.

Det är negationer- destruktivt

[Kathja]1
0

Det är bara ett sätt att visa att en sak som tex ett bord inte har något eget värde, det är inte fint eller fult, rätt eller fel, stort eller litet. Det bara är. Och det samma gäller det mesta i vår värld, saker och ting, händelser, människor har inget eget värde - det är vi som värderar dem. Och ser du det som en negation och destruktiv så är det för att det är det värdet du sätter på det. I sig är det helt neutralt.

Jane-Lyzell
0

16 Njae - jag tycker det är konstigt - men lycka till

[Kathja]1
0

Blir så nyfiken Jane, hur tänker du att det är? Om tex ett bord hade ett eget, faktiskt och därmed även sant, värde skulle alla tycka det samma om samma bord. Och det brukar man kanske inte göra.

[Rumpstek]
2

#18 Betyder det då att människor och djur inte har något eget värde?

[Kathja]1
0

Inget eget värde som i "bra", "dålig" osv därför att det värdet, alltså den värderingen gör du utifrån dina referenser. En katastrof är inte en katastrof för alla. Att bli dumpad är en katastrof för enkel och himmelriket för andra. Vissa anser att blå är en harmonisk färg medan andra blir stressade av blå. Vissa anser att hundar är det underbaraste som finns medan andra är rädda för dem. Osv osv osv Blev det tydligare så Rumpstek?

Jane-Lyzell
0

18 allt har ett värde - bordet ger oss en plats att äta vår mat eller skriva vid - en stol ger oss plats att sitta etc…

så att ta bort värdet är att förneka

allt är delar av gud

[Kathja]1
2

Jag tror att jag uttrycker mig för luddigt. Allt har ett värde, men hur det värdet är avgörs av betraktaren. Lite som uttrycket "skönhet ligger i betraktarens ögon". 

Att bordet har ett värde är en sak, men vilket värde det har är en annan. Detta går ut på att inse att bordet inte har ETT värde, utan ett värde beroende på vem som värderar det.

Kan du se skillnaden Jane? 

För självklart är allt värdefullt, oavsett vad det handlar om, därför att allt är av Gud. Men vi ser inte på allt som lika värda -  och därför finns dessa övningar, som alla utgår ifrån Bibeln och Gud.

De flesta av oss har svårt att se alltings lika värde och värderar ofta saker som "bättre-sämre", "rätt-fel", "bra-dåligt" -  och i och med det så missar vi att alla och allt är ett.

[Rumpstek]
2

#21 Ett bord är en del av Gud?

Jane-Lyzell
0

22. det vet jag redan- kanske därför jag inte förstår övningarna tycker de är långsökta  och negativa

[Kathja]1
0

Okej, den är ju väldigt grundläggande. Men jag får säga att jag har svårt att förstå hur den kan vara negativ, men det är ju mina värderingar. Själv undviker jag så långt det går att sätta sådana etiketter på sakar och ting eftersom det lätt leder till att fördömande tanke sätt. Alltså att saker är olika bra. Viket är så långt ifrån Kärleksbudskapet som det går att komma. Men vi är alla olika och vi lägger som sagt olika värde i olika ord.

Jane-Lyzell
0

25 Ja så kan man ju se det med! erfarenhet lär en vad som är negativt och posetivt tänk 😊 vilket som bär mogen frukt

[Kathja]1
0

Eller så undviker man att kategorisera på det sättet. ;)

[Alder]
0

Betyder ingenting" uppfattar jag som man kan se det matriella tingen utan att känna sig berörd av dessa saker.

Det har hänt mig att jag har kommit i detta stadium( i korta stunder) där man är främjad ifrån det matriella som i det stora hela har inget större betydelse, när man bara är ett med skapelsen.❤️

[Kathja]1
0

Hm, jag trodde jag hade skrivit en kommentar…. Då får jag göra ett nytt försök… Det jag skrev Alder var att den känslan, känslan av att vara ett med allt som är, en känsla av tillit harmoni och kärlek tror jag är meningen med livet. Att det är dit vi ska sträva i alla avseenden, att hitta den känslan till alla saker vi upplever i allt som är. Jag kan säga att redan genom att vara i den känslan till kanske en tredjedel gör att livet är helt underbart att leva!

[JeanetteK]
0

Vad spännande! Hittade detta nu. Hakar på från idag om det är okej. Har haft boken länge men har haft svårt att komma igång. Roligt om vi är fler!

[Alder]
0

Håller med dig Kathja.🙂

[Kathja]1
0

Självklart är det bara att köra igång Jeanette!

[JeanetteK]
1

Jag tycker att det var en fin övning. Det som betyder någonting finns ju inom oss. Man kan bo i ett slott och vara olycklig - eller i en skokartong och vara lycklig.

Jag tittade runt mig och insåg att jag kan vara utan allt jag äger. Jag har en frisk familj och härliga djur och det är dom som spelar roll. Och jag spelar roll. Det materiella är sånt som underlättar för oss men inget som har ett värde i sig.

[Kathja]1
1

Den insikten är stor och viktig Jeanette. I den finns det tillit till att Gud alltid ger oss vad vi behöver, när vi behöver det. Vi behöver inte noja över saker och ting, om bilen ska gå igenom besiktningen eller hur pengarna ska räcka till nästa lön. Därför att hela skapelsen är gjord på så sätt att när vi vilar i tillit och kärlek så ordnar sig allt. Ty så är det sagt.♡

ollivoll
0

Visst är det en härlig känsla JeanetteK: ) och vilken frihet! Du bestämmer och väljer värdet. Men att dessutom känna att oavsett vilket värde du satt så kan du ändå känna att du klarar dig jättebra utan dom:) Mitt tankemönster jag hade innan var ju mindre jag har desto mindre har jag att förlora. Med ACIM blir allting mera begripligt: ))

ollivoll
0

Och då menar jag inte bara i saker och ting utan hela ens tankemönster:) Mycket spännande.

Älvan
0

Jag tycker det är en konstig övning. Jag skulle hellre försöka finna känslan av att vara neutral när jag kollar på bordet och konstaterar;" ett bord- jaha, ett bord. " och samtidigt helt utan värderingar och känslor till bordet. Jag tycker ramsan; "betyder ingenting" är knepig. Jag börjar fundera på; betyder ingenting för vem? När man tänker på att en sak inte betyder någonting blir det reflexmässigt så att jag just funderar på att den visst betyder någonting eftersom jag måste argumentera mot att den gör det. Jag känner att det är bättre med; ett bord. Jaha, ett bord där ser man. Det står ett bord där. (Helt neutral känsla inombords)

[Kathja]1
0

Då tycker jag att du ska använda de orden istället, det viktiga är alltid KÄNSLAN. Alltid känslan. 👍

Älvan
0

Kathja Jag gör alltid som jag vill ändå, men det var skönt att du tyckte min metod är ok. :) När jag nu tittar på bordet der jag. ; jaha, ett bord. Inte "vad fin den är och vad dyr. Etc" mer att jag bara ser och konstaterar att den står där. Är en av poängerna med denna övning att inte värdera allt hela tiden? Det är nåt jag försöker minska eftersom det inte tillför något mer än att hela tiden vara uppmärksam på om jag själv duger i förhållande till det jag värderar. Jag vet ju redan att jag duger och då fyller värderandet ingen funktion.

ollivoll
0

Älvan du tittar på bordet och känner neutralt för det och som du skriver, du tittar och inte tänker hur fin den är eller hur dyr den är, bordet är ett bord, jättebra:)) Min fråga: om någon skulle TA ditt bord, skulle du fortfarande känna, ett bord är bara ett bord. Känn efter tanken på det:)) Titta igen på bordet, eller något annat i ditt hem, och tänk sen om sakerna försvann eller helt enkelt, du slänger dom. Hur känns din känsla för det i nuet:) Jag menar i all välmening, jag är inte ute efter dispyt eller att försöka stå över någon på något sätt.

Älvan
0

Ollivoll Det var en bra fråga. Jag känner spontant att det skulle vara tråkigt att inte ha ett bord eftersom jag brukar ha kaffekoppen där. Det skulle inte vara katastrof, men opraktiskt. Jag fattar inte. Skulle poängen vara att man inte bryr sig om sina grejjer? Ärligt talat; VEM är så frigjord från materiella saker att den inte bryr sig om någon tar ens sak. Ex bord. Ännu svårare tanke; Om en inbrottstjuv tar hand och fotavtryck från ditt barn var nyfödd. Barnet är ditt är dött och det är den enda minnessaken som du har. Inbrottstjuv tar den. Jag undrar hur många som skulle vara helt neutrala och konstatera. "Det betyder ingenting"

[Kathja]1
0

Lysande Olli! Och Älvan -  jag är, jag skulle kunna lämna allt jag har här och nu utan att blinka, men då har jag jobbat en del med det. Märk väl då är detta mitt Hemma, stället jag drömde om som barn. 

Denna övning syftar på samtalet Jesus har med den rike mannen i Matt 19:16-22 bland annat. Vi ska vara villiga att lämna våra jordiska skatter, och belöningen är de himmelska skatterna. Nu menar han inte skatter som i saker, det har vi nog alla fattat att några grejer får vi inte i himlen, utan det han menar är att när vi nått stadiet att vi kan släppa ALLT så kommer vi att nå harmoni, kärlek och fred. Vi kommer att skapa himmelriket inom oss.

I Bergspredikan talar Jesus om att vi inte kan tjäna både Gud och Mammon, samma sak där. Just detta ämnet finns med på flera ställen i Bibeln.

ollivoll
0

Älvan jag förstår vad du menar:) så har jag också resonerat: Att en tjuv tar något utan att be om lov är irriterande om inget annat ganska elakt. Men vi behöver inte må dåligt för att någon tar ens bord för att just värdet ligger inte i bordet i sig. Har man har köpt den dyrt ( då ligger värdet i att den var dyr) eller för att det blir jobbigt att inte kunna ha sin kaffekopp på den( då ligger värdet i att ställa sin kaffekopp någonstans). Tänk då: ok bordet är borta, tjuven tog den. Men egentligen spelar det i gen roll, jag ställer kaffekoppen på golvet istället. Det hela är inte större skillnad på mer personliga ting. Visst minnen som finns tryckta på något som sen försvinner i brand eller liknande gör en ledsen och förtvivlad. Men det är ju inte tinget i sig som är värdefullt utan ditt minne och känsla för det. Den är okostbar, och ingen varken tjuv eller brand kan ta det ifrån dig någonsin.

[JeanetteK]
3

Vi diskuterade det här igår jag och min man och vi insåg att inget av det vi har spelar någon roll. Han sa en så bra sak tycker jag - att han kunde lämna ifrån sig sina vigselringar hur lätt som helst för han är ju gift ändå, det har ju inte med ringarna att göra. Det tycker jag symboliserade detta så fint! 🙂

[Kathja]1
2

Vad roligt att ni är inne på detta båda två Jeanette! Och ett väldigt bra exempel, för tänk så många som inte skulle fixa det. 

Hade samtal med en kvinna under en period (jag har vägledande samtal med folk) som inte ville mycket annat än att gifta sig. Ett bröllop var livsnödvändigt för att kunna existera i princip. Det hon inte såg var att hon hade satt ett väldigt högt symbolrde på "bröllop"  - det stod för lycka, kärlek, harmoni, relation, familj, framtid, barn osv osv. Något som inte är fallet. Ett bröllop är ett bröllop och inget mer, allt det andra får man skapa i livet. Och framför allt, det mesta av det hon trodde att ett bröllop skulle ge henne det hade hon redan, men hon såg det inte för hon var förblindad av bröllop. Och sådant gör vi alla mer eller mindre. Vi ser en illusion men tror att det är vår verklighet.

ollivoll
3

JeanetteK vilket fantastiskt exemplar:)) Du och din man är ju i te mindre gifta för att vigselringarna inte är där;) Ni har ju helt klart kommit fram till att ringarna i sig präglas inget värde. Era känslor (kärlek) behöver inte bevisas genom ringar. Ni vet ändå:) Kathja: ett perfekt exemplar där också:) Mycke av folks korrekta uppfattningar är just efter symbolvärde. Vad som anses korrekt och blir inte "lika äkta" utan.

Älvan
1

Ollivoll och Kathja Jag är helt på er linje. Mitt x har hjälpt mig med denna övning. Han stal vid separationen alla filmer av barnen, förlossningar och fotoalbum etc. Jag har varit tvungen att frigöra mig från allt det då hans baktanke var att genom dem ställa till ett helvete genom att bråka på så sätt. Tyvärr för honom skiter jag i det han stal. Jag har fött mina barn och min kropp har gjort dem. Jag kan titta på dem i verkligheten. Jag bryr mig inte om det han stal. Det är bara lite tråkigt med hans inställning till saker och mig. Det är mer irriterande än sakerna i sig. Han gjorde sig till tjuv. Jag bryr mig inte och tänker att det är bättre han har dem eftersom de verkar så viktiga för honom. Han har saker. Jag har kontakt med Gud och kärlek. Jag tror han tror att sakerna ger honom det jag får utan saker. Precis som du Kathja sa. Han klamrar sig fast vid mammon och kan inte känna kärleken jag ger honom då jag gett honom våra barn. All kärlek jag ger våra barn ger jag honom. Han kan inte ta emot pga stulna saker-mammon.

ollivoll
1

Helt rätt Älvan:) Han kan inte ta/stjäla din upplevelse. Du födde dina barn. Hur mycke filmer han tar kan han aldrig ta den upplevelsen ifrån dig. I det ligger själva värdet.

Älvan
1

Ollivoll :)

[::Vera::]
1

Har funderat ett tag på vad saker betyder för mig. Behövde gå till botten med frågan om jag verkligen är en extrem materialist. Svaret blev förvånande att nej, inte alls. Äger och tycker om saker som de flesta. Värdet ligger i en positiv känsla som saken ger mig. Den känslan tycker inte jag motsäger att man även kan ha en bra inre känsla…Jag kanske tänker fel.

Kan vara t ex minnen som förknippas, färgen gör mig glad, musiken från den gör mig glad, en tavla som gör mig lugn eller hoppfull. Mina saker speglar på ett sätt den jag är eller vill vara. Jag påminner mig om mig själv. Jag påverkas starkt när de sakerna blir stulna eller förstörda. (Kanske är ett bevis på min dåliga självkänsla just nu förvisso.) 

Jag har lärt mig att känslan för en sak kan förstöras utan att den blir stulen. Då återstår bara det ekonomiska värdet, och den saken är därmed enkelt utbytbar.

[::Vera::]
1

Älvan, han förstår inte kärlek. Det gör du, och det gör dig till världens rikaste och mest värdefulla kvinna. Och mycket värdefull för dina barn!.. och det vet du.

Älvan
1

Liv-75 kram :)

Älvan
1

Kom och tänka på de i koncentrationslägren i Tyskland. De som klarade sig psykiskt hade många en tro och en oförstördbar empati och kärlek för människor. De kunde se mening i total förnedring och misär. De förlorade aldrig sin medmänsklighet fast allt togs från dem. Tom håret. De delade med sig av det lilla bröd och värme. Det är något att fundera

ollivoll
1

Något som jag har märkt av sen jag började med detta tankemönster är hur avundsjukan försvinner. Eftersom jag sätter värdet finns det inget jag egentligen vill ha som andra har. Jämnförelsen med andra i omgivningen liksom försvinner. Förr ville man bräcka eller åtminstone ha likadant men nu…blää..:) kom inte på något bättre ord..

ollivoll
1

Då vill jag hellre fokusera på min kropp ( tempel) och mitt sinne:)

gardit
0

Kära vänner

Kul diskussion, om jag får komma in lite så här i efterhand.
Visst är det så att alla de saker vi har omkring oss kan vi både ha och mista. Minnena efter förlorade vänner finns i första hand i hjärtat, tak över huvudet och mat på bordet borde räcka för att vara lycklig🙂

men det är lite som Tulipanaros - lätt att säga, men ack så svårt att göra🤪

Visst är det lätt att säga att saker inte betyder något, att jag inte behöver massa prylar, men vårt Habegär är ofta lätt att väcka.

Nya mobilen - datorn - snygga kläderna - semesterresan,
BEHÖVER -NEJ 😐 VILL HA -JA🤤

För de flesta av oss är det ett ständigt pågående arbete att påminna sig själv om vad som är viktigt i livet

kram

[Kathja]1
1

Precis som du säger, lätt att säga att det inte är noga med grejer, eller människor - för det är ju vad man "ska" säga - men när det väl gäller håller vi gärna fast vid det vi har. Men jag tänker att det i mångt och mycket handlar om bristande tillit. För om jag i själ och hjärta VET att Gud alltid tar hand om mig så behöver jag inte vara rädd att stå utan eftersom jag med tillit, kärlek och tro alltid får det jag behöver när jag behöver det.

ollivoll
1

Tjoho, idag fick jag hem ACIM boken översatt på svenska hem:)) I sidan 52 kapitel 2 paragraf 4: Alla försvarar sin skatt, och gör det AUTOMATISK:) Slående, vi förstår rätt men agerar annorlunda. Sen är vi praktiska av oss, vi älskar bekvämligheter. Men jag tror också på att har vi tillit till Gud och universums lagar så ordnar sig allt utan dessa bekvämligheter vi gärna lägger på oss. ( och sätter vårt värde på)