Tro iFokus

Tro

Etikettoff-topic
Läst 2944 ggr
[Kathja]1
0

Är det sant?

I en annan tråd blev det en diskussion kring sanning och vad det innebär så jag tänkte att det är lika bra att ha en egen tråd på ämnet. ☝️ (jag kanske ska börja med att säga att jag på inget sätt sitter inne med sanningen om sanningen, utan jag spånar helt fritt!)

Så vad är då sanning? Ja, det beror på…. (redan där går x antal individer i taket)  -  vad vi lägger i ordet i sig själv. 

Det finns den absoluta sanningen, den som är bevisad bortom all tvivel. Eller som man skriver r: 

1. Sanningen är ingenting som vi människor hittar på eller uppfinner, sanningen är någonting som vi upptäcker. En sanning existerar oavsett om vi människor är medvetna om den eller inte (att det existerade en annan kontinent på andra sidan Atlanten var t.ex. sant långt innan Columbus upptäckte att så var fallet).
  2. Sanningen är oföränderlig. Det är bara våra åsikter om sanningen som förändras (när t.ex. människan började misstänka att jorden var rund förändrade det inte sanningen om jordens form, jorden var rund innan människan insåg det).
  3. Som en naturlig konsekvens av punkt 2 ovan så kan människans åsikt om sanningen alltså inte påverka sanningen (om alla människor plötsligt och på fullt allvar skulle hävda att jorden är platt förändrar inte detta jordens form, den förblir rund oavsett vad vi tycker och tror).
  4. Yttre omständigheter påverkar inte sanningen (om jorden plötsligt och mot all förmodan skulle anta en annan form förändrar inte detta det faktum att den en gång faktiskt var rund och att de som då hävdade att så var fallet faktiskt talade sanning)

Och detta köper jag rakt av! Inga problem, därför att det finns en mängd sanningar som är påvisbara. 

Sedan finns det de som hävdar att det inte finns en objektiv sanning, utan att sanningen är subjektiv -  med andra ord sanningen är avhängd betraktaren.  Detta synsätt brukar sågas enbart genom att man ställer frågan - Är det sant att sanningen är subjektiv? Svaret torde då bli JA, varvid man har påvisat att sanningen är objektiv (en sanning) och det subjektiva tankesättet faller platt. Ja, ni fattar grejen, det är inte helt enkelt! 🤪(enligt mig)

Sedan finns det en mängd saker son inte är påvisbara, så som känslor, upplevelser osv. Tänk själv…

(A) - Jag älskar dig!

(B) - Vad grundar du det uttalandet på? Har du några bevis? 

Detta är ett mänskligt sätt att se på vår verklighet, det vi ser är det som är. 

Komplikationerna och språkförbistringarna, uppkommer när så en som är mänskligt förankrad i världen, vetenskap-objektivitet-förutsägbarhet, ska diskutera med en som är mer andlig… 🤪

Därför ur ett andligt (kunde inte komma på ett bättre ord!) perspektiv så lever vi i en illusion, tänk Matrix. Vi skapar alla vår verklighet utifrån oss själva och det gör att väldigt mycket inte är objektivt utan i allra högsta grad subjektiva! 

Så möts den objektiva världen och den subjektiva och så vill en objektiva världen ha bevis för den subjektiva världens syn på saker och ting. Ja, ni fattar själva! 🤦‍♂️

Och där hamnar vi allt som oftast inne på olika sajter här inne. Frågan är -  måste det vara så här? Kan det finnas både objektiva och subjektiva sanningar? 🤔 Kan vi finna ett förhållningssätt som gör att det går att samtala även om vi har olika synsätt?

Älvan
0

Det finns en sanning. Den vet Gud som också vet och kan överblicka alla sanningar. Jag tror inte en enda människa vare sig andlig eller/och vetenskapligt förankrad helt säkert kan veta någon sanning alls ur Guds perspektiv. När någon hävdar att det vi kommit fram till inom vetenskapen är sanningen är det helt enkelt inte säkert att det är sanningen alls trots bevis. När man arbetar vetenskapligt gör man flera grundantaganden (eller premisser) innan forskningen. Man förutsätter exv att materian som man kan uppfatta finns, att sin egen kropp finns, att sina experiment finns. Utifrån grundläggande premisser görs exv experiment och kommer fram till slutsatser som man presenterar är sanningen. Det räcker att ett grundantagande var fel så var slutsatsen fel och ingen sanning. Det som är intressant är att vi kanske aldrig någonsin får reda på om de grundantaganden som vi hela tiden gör kanske aldrig av en människa kan bevisas. Då kan man se det som vi alla lever i en värld helt utan kunskaper om ens en enda sanning. Jag tycker därför att man i alla diskussioner ska förhålla sig ödmjuk trots att man själv känner att man har svaret på det som är "sanningen". Vi kan tillsammans samla kunskap och göra experiment och empiriska studier. Lägga samman allt och sen gör vi en kvalificerad gissning. En gissning eller tro på någonting är inte samma sak som "sanningen".

[Kathja]1
0

Tack för förtydligande Älvan! Det var lite det jag var ute efter, hur sann är egentligen en sanning? För som du säger, man utgår ifrån ett antal grundantaganden, men är de inte sanna så blir inte sanningen sann. Det är ju så att eftersom vi, för tillfället, är mänskliga varelser så så ser vi saker och ting ur ett mänskligt perspektiv. Vi eftersträvar att det är konkret, mätbart och gärna ta bart. Viket gör det svårt då vi ska bevisa saker som är allt annat än konkreta och ta bara. Ta tex detta med att vi under långa tider var helt övertygade om att jorden var platt, för det såg vi ju. Det visar enligt mig just detta dilemman - det vi ser är det som är. Ett förhållningssätt som begränsar vår begreppsvärld något otroligt.

lasilauri
0

Jag köper den definitionen att sanningen är allt som en männsika begriper är sant. I djupaste mening är sanningen altså subjektiv. Det beror på hur man ser världen och livet.

Visst fins det "mera objektiva" sanningar som 2+2=4. Det är de flästa eniga om. Men varje människa lever i en värld som han själv har byggt omkring sig. Byggeklossar får vi av erfarenhet, av det vi lär och hör. I strikt mening allt vad vi har bara lärt är myter. Att Australien finns är en myt till mig. Men myter kan vara sanna och värkliga.

Erfarenheter är som tegelsten, separata. Myter är cementen med vilken vi klistrar opp vårt världssyn till en enhet.

"Så möts den objektiva världen och den subjektiva och så vill en objektiva världen ha bevis för den subjektiva världens syn på saker och ting. Ja, ni fattar själva!"

Nej, där finns tre olika värld som på nån underlig sätt är kopplade med varann. Där finns den fysiska världen, saker och ting. Inom det finns matematiska saker som  egentligen hör till en annan värld  om ideer. Platon tyckte att bara ideer är värkliga, den fysiska bara liknar idealen. I matematikens idevärld  2+2=4 exakt. I närbutiken 2kg+2kg är ungefär 4 kg. Det finns en ideal människa men ingen levande fyller idealen. 

Sen finns vår mentala världen som jag började med.

Ideer har en stor roll där, men också våra känslor och upplevelser som i sin tur är knytna till den materiella värden igen.

Den där "trefaldigheten" är konstig. Det eviga livet hör till idevärlden, men kan vara så djupt in i mentala värlen att det påvärkar neteenet i den materiella världen.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

Jane-Lyzell
0

Sanning är för mig de univerislla lagarna- de gäller alla oavsett vad vi tror är sanning.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Gesus Pettersson
14

Det kan inte finnas olika sanningar!

Något kan bara vara antingen sant - eller falskt!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[Kathja]1
0

Beror inte det på viken inställning man har till sanning? Du får gärna utveckla Gesus för jag är intresserad av att förstå. Är det så att du använder ordet sanning lite mindre vidlyftigt än många andra? Tex jorden är platt=sant. Men att en färg är fin, ett hus stort eller liknande går inte som sant? Och hur ställer du dig till det som Älvan tog upp i #1, att en sanning vilar på vissa premisser, och att dessa allt som oftast är antaganden? Man studerar tex universums födelse i ett labb, vilket är en fiktiv skapelse, som vi antar stämmer med hur det kan ha varit. Och så skapas väl många vetenskapliga sanningar? Man drar slutsatser att det borde vara en sanning. Eller det lasalauri tog upp i #3?

Älvan
0

#5 Jag håller med! Den sanna sanningen vet Gud (om han finns) Ingen människa kan någonsin helt och hållet bevisa att någonting är sant. Även om människan faktiskt hade rätt i sin gissning eller tro. Alla människors "sanningar" är bara massa gissningar. Ingen kan veta vilkens sanning är den rätta.

[rore]
1

Här kommer det lite tankar om sanningen.

Kanske finns det endast en sanning. En som Gud råder över?

Mina tankar.

Sanningen kan inte ägas utav någon. Sanningen kan vi alla få ta del utav på olika vis.

Vi kommer nog aldrig att komma överens om vad sanningen är.

För det finns lika många sanningar som det finns människor.

Men var och en av oss kan "känna" sanningen inom oss.

Det gör vi när vi berörs och väcks upp genom andra människors upplevelser och delningar.

För när vi berörs i själ och hjärta. Då är det rätt för oss. Det som Är rätt för oss.

Upplevs som sanning.

Min sanning behöver inte vara din sanning,,,, Vi är på samma resa här på jorden…..

Resan kallas livet och livet ser olika ut för var och en av oss.

Älvan
0

Rore Jag håller med dig också. :) Problemet med en sån här diskussion är att vi använder ordet sanning på olika sätt. I ordet sanning stoppar vi i olika innebörd. Jag håller med om att vi alla inom oss skapar vår egna sanning. Det är ju en del av det vi är här på jorden att göra. Men det som vissa menar med sanningen "är det enda rätta svaret". Som facit ungefär. Om facit finns så har Gud om han i sin tur finns den i sitt hjärta. Det vi människor med vårat begränsade intellekt kan göra är att känna oss fram i mörkret och försöka gissa och tro vad det står i facit. Det kan ju vara helt feltänkt med hela frågan om vad är sanningen. Dvs sanning kanske inte ens kan finnas. Allt är lika rätt eller om man så vill fel.

Gesus Pettersson
11

#6 "Beror inte det på viken inställning man har till sanning?"

Jovisst om man inte bryr sig om om det är sant eller inte så…

Men, sanning kan bara vara antingen sant, eller då om det inte är sant, då är det falskt - dvs inte sant!

Förklara annars gärna hur något kan vara både sant och falskt - att det finns flera sanningar…

Gesus Pettersson
12

#6 Vi har ju tagit detta en gång tidigare (här!) - och då höll du otm med mig vad jag förstod..!

Jag repeterar mitt excellenta exempel:

Tex, om jag har en röd bil - så är den röd. Om du är färgblind och ser den annorlunda, så är den fortfarande röd. Om bilen står i ett garage så du inte ser den och du tror den är blå, så är den fortfarande röd. Om någon talar om för dig att den är gul, så är den fortfarande röd - för sanningen är att bilen är röd! 

Den kan tros vara eller uppfattas som annat än röd, men sanningen är alltid att bilen är röd (om man inte målar om den) - allt annat är falskt/fel

[Kathja]1
1

Gesus - För mig är det inte underligt att saker kan ha flera sanningar, helt enkelt för att vi uppfattar saker på olika sätt. Men om du svarade på mina frågor så kanske jag, vi, kunde förstå hur du ser på saken för att diskussionen inte ska gå i cirklar utan leda oss vidare. Du svarade inte på en ända av dem!

lasilauri
1

Till Gesus #11

Får jag spela ditt språkspel vidare. 

Du har en röd bil. Det ätr sant.

Jag har en vit bil. Det är en dålig färg i vintertid, därför målar jag en röd strimla på sidan. Ar min bil vit fortfarande. Hur många och hurvida röda strimlor kan jag måla innan bilen slutar vara vit. Mjölk är också vit. det är sant. hur många droppar kakao kan jag tillägga att det fortfarande är vit.

Sanninger on fakta är ganska enkla. Det är kanske varmt där ute. Är det sannt? Om jag sitter  länge is skuggan fryser jag. då är det inte väl varmt. Om jag löper en mil svättar jag.

Denna musiken är vackert? sannt eller faskt.

ollivoll
1

Vi kan/har inte kunnat bevisa att det finns bara en sanning. Och vem bestämmer det? Det är som att säga att vi har/får bara ha en önskning var, och alla måste önska samma sak. Och att vi inte kan ha obefintligt många önskningar. En absolut sanning går ju knappast att komma helt överens om ( förutom att jorden är rund) Du kan inte säga tex att: Ramla inte, för det gör ONT! För ett barn kan komma hem och du blir helt förskräckt när du ser hens köttsår på knäna och utbrister -"Vad har du gjort?" Barnet ser ner på knäna och tittar sen upp oförstående -"Vet inte?" -"Har du ramlat och slagit dig?" -"Ingen aning?" Säger barnet som förmodligen har ramlat i gruset som i betraktarens ögon ser ut att göra ont, men barnet har i sin tur bara rest sig upp, borstat bort gruset och sprungit vidare. Inte sen haft tanken att hen ramlat och det gjorde ONT. Det är alltså ingen definitivt sanning. ( för alla uppfattar olika om ont) Vem kan då hävda att många sanningar är fel? Du kan ha haft en sanning ett tag sen får du ytterligare en sanning som du lägger till i din redan sanning sen får du ytterligare en etc. Vem kan hävda att det är fel för att det finns bara en sanning, går det att bevisa? Som att 100% inte kan bli 110% för 100% är Max. Kan man då till 100% bevisa en sanning?

Gesus Pettersson
11

#12 "för att vi uppfattar saker på olika sätt."

Ja men då är det inte sanningen du snackar om - utan hur DU uppfattar något!

Förklara gärna hur något kan vara både sant och falskt

[Kathja]1
1

Varför kan du inte svara på frågorna du har fått Gesus.? För min del hade det underlättat väldigt om du kunde svara för då hade jag nog fattat bättre vad du talar om när du talar om sanning. Du brukar ju alltid vara så påig och vilja att din motpart svarar på dina bilder frågor, men det kanske inte gäller åt båda håll… Det blir annars lätt en diskussion av slaget : (A) - Jag tycker xxx (B) - Varför tycker du det? (A) - Där för Kanske inte så givande och jag är helt övertygad om att du kan svara på det där,.

Gesus Pettersson
11

Vi/jag provar såhär - sanning/en = något som är sant, eller?

Förklara gärna då hur något kan vara både sant och falskt!

#16 "då hade jag nog fattat bättre vad du talar om"

Vad av det är det du inte förstår? Som du inte förstod i förra tråden heller - och som jag jag förklarade för dig där också..!

Älvan
0

#13 lasilauri Tack för ditt exempel med färgerna. Det är intressant att veta när mjölken blir brun och hur många droppar som krävs. Man vet att insekter ser färger på ett annat sätt än människor. Då kan det vara så att de inte ser rött utan en annan färg. Har människan eller insekten rätt? Har båda fel? Färgblinda ser andra färger. Ser de inte sanningen? De ser färgen falskt?

lasilauri
0

Gesus:

"Förklara gärna hur något kan vara både sant och falskt"

Blåmögeost är gott. Sant eller inte

Det rägnar i mårgo. Antigen här eller där

[Kathja]1
0

Gesus - Varför kan du inte bara svara? Om du förklarar en sak och jag får följdfrågor ska jag då inte kunna ställa dem? Och som svar på din fråga tror jag inte att jag har sagt att en och samma sak kan vara sann och falsk på en och samma gång. Det jag säger är att vissa saker inte har en sanning utan går under "skönhet ligger i betraktarens ögon" gruppen.

Gesus Pettersson
10

#20 "Det jag säger är att vissa saker inte har en sanning utan går under "skönhet ligger i betraktarens ögon" gruppen"

Ja men - då handlar det INTE om någon sanning, sant eller falskt!

Utan som jag säger - hur något upplevs eller tros vara..!

Jag har förklarat flera flera gånger för dig - men du vägrar säga VAD du inte förstår av det..!

Gesus Pettersson
5

#19 Allvarligt..!

ollivoll
0

Så om kathja väljer att uttrycka sig mera ödmjukt så anses det vara fel? Hon vet sin sanning, förmodligen vet du din. Men för jösse namn gör du en tråd där du specifik säger till alla att du VET sanningen och ta emot reaktionerna du får på det.

[Kathja]1
0

Fattar inte varför du ska ha så svårt att ge ett rakt svar på en rak fråga. Jag har undrat över vad och i vilka sammanhang du Gesus använder ordet sanning. VAD är sanning för dig? Därför att där i ligger mycket. I din definition av. Men tydligen har du svårt för att ge raka svar på raka frågor, det tycks som att du anser det mer relevant att ifrågasätta andras intelligens. Det är ju oxå en strategi att använda i en diskussion. Men skit samma! En annan tanke på samma tema eftersom jag tycker att det är intressant, och eftersom just detta med "sanningar" skapar så mycket konflikter. Vad tror ni att det är för drivkraft, eller drivkrafter, som gör att det är så viktigt att inneha SANNINGEN? Det är ju en drivkraft som får människor att döda.

Älvan
0

#24 Sanningen Kathja har använts och används hela tiden som en orsak att förtrycka och utöva makt. Då har eg inte sanningen i sig varit det viktiga. Det viktiga har då varit att hitta på en orsak att utöva makt.

[Kathja]1
0

Så du tänker att drivkraften i sanningen är att makta andra? Gäller det även "visa män" som tillbringar livet i avskildhet för att hitta sanningen med livet och Gud? Jag var inne på att det är för att vi är på jorden för att uppleva alla aspekter av vårt varande, av allt som är, och att vi därför har denna drivkraft. Vi vill förstå och då måste vi veta vad vi ska förstå och så har vi lärt oss att det finns en sanning och självklart vill vi då förstå den, för annars förstår vi kanske fel sak. Och då grundar sig allt i en rädsla. Ju mer angelägen du är om att hitta sanningen desto räddare är du att görs fel. Lite så tänker jag…

lasilauri
0

Kattja

faktiskt tycker jag synd om männskor dom Gesus. Tänk lite hurudan är hans värld. Allt är svartvit, sann eller falsk. Och där finns så få saker han kan veta att är sannt. 

När han kör sin röda bilen. Det är ingen fakta att bränslen räcker till. Då kan det inte heller vara sannt till honom.Vad skall han göra?

I en svartvit värld fins ingen osäkerhet. Därför det man tror MÅSTE vara sannt. annars ramlar allt ihop.

Det där är tyvärr allt för vanligt i religiösa sammanhang. Man är inte berädd att möta osäkerheten, inte beredd att växa med sina erfarenheter.

[Kathja]1
0

#27 Eller så ser vi det bara som att vi är olika och har valt olika vägar att vandra i livet, och att just det berikar oss alla. Utan tankar och diskussioner som dessa skulle det vara svårt att se vad vi vill, kan, förstår och prioriterar i våra liv. Det är i det vi inte vill (vara) som vi hittar vad vi vill (vara). Ingen väg, eller sätt, är på något sätt bättre eller sämre än någon annan. Allt bara är och det är en del av skapelsen där vi alla är ett. ❤️

Älvan
1

#26 Det jag menar är att begreppet sanning missbrukas. Detta sker då någon/några lägger beslag på sanningen och därigenom höjer sig över andra. Sanningssökandet i sig är en del av att vara människa. Ju längre man kommer i sitt sökande efter den bör en känsla av ödmjukhet och empati samtidigt växa. Saknas empati och ödmjukhet kan man bli som ex Putin som inte skyr några medel att pådyvla sin sanning på andra och skyr inga medel för att göra det. En sann sanningsökare är alltid nyfiken på andras sanning. Det är så man skaffar sig kunskaper för att komma närmare sanningen.

lasilauri
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag själv tror att vi lever alla i egna självmålade  värdlsbilder. jag har en vän söm hör till församlingens Ondsdasgrupp.  Två år sen flyttades mötet till torsdagar men gruppen är Ondsdagsgruppen. Fakta täcks av bilden.

Motiver i vår världbild tar vi från erfarenheten. Färgerna kommer av känslor.

[Kathja]1
3

Jag tror att sanningen ligger i att inse att sanningen är föränderlig och är med egentligen inte spelar någon större roll för vårt varande. Om allt som är är allt som är, så kan inget vara bättre eller sämre, sant eller falskt. I det ligger tillit, trygghet, harmoni och kärlek.

Gesus Pettersson
8

#24 "Fattar inte varför du ska ha så svårt att ge ett rakt svar på en rak fråga. Jag har undrat över vad och i vilka sammanhang du Gesus använder ordet sanning"

En rak fråga, tveksamt - men jag har däremot skrivit ett rakt svar, flera gånger…

som jag skrev redan i #5: Något kan bara vara antingen sant - eller falskt!

Som f.ö svarar på alla dina "frågor"..!

Jag svarar även i #10: Men, sanning kan bara vara antingen sant, eller då om det inte är sant, då är det falskt - dvs inte sant!

Och igen i #17: sanning/en = något som är sant, eller?

Så, igen då - Något kan bara vara antingen sant - eller falskt!

Förklara gärna annars hur något kan vara både sant och falskt - utan att bara hålla på och slinga dig.

Gesus Pettersson
8

Jag förstår att det är jobbigt att det man tror på inte kan visas som sant, utan tvärtom att allt visar på att det inte är sant - och att man då vill förvränga vad sant/sanning är…

Ex - antingen finns det en Gud, eller så finns det inte, det kan inte både finnas och inte finnas, eller?

Gesus Pettersson
8

#23 Jag vet inte om det är riktat åt mig - men misstänker det…

Och isåfall, vad yrar du om?

Vad är "min sanning" och "hennes sanning"?

Men är det något som är sant, så är det ju sanningen, är det inte sant, så det inte sanningen - det kan INTE vara både och!

Och VAR säger jag att jag vet sanningen, och på vad?

Gesus Pettersson
8

@Kathja Du biter dig själv i rumpan i din iver att trixa bort detta

Du skriver i #12 "För mig är det inte underligt att saker kan ha flera sanningar"

Men du skriver här #117 "Och jag har inte sagt att det finna flera sanningar"

Hur ska du nu ha det..?

[Kathja]1
1

# 33 Inte det minsta!!!  Vilket du hade förstått om du hade läst (eller förstått) #26, 28, 31. Det är inte svårare än så. 😃

Och min fråga var om det är som så att du använder ordet "sanning" i ett snävare perspektiv än vad vi gör, med andra ord i in värld finns det en mängd saker som aldrig kan vara sanna, eller falska, de bara är  - och det har du vad jag kan se inte svarat på. 🤔 För på den frågan funkar inte svaret att en sak kan vara antingen sann eller falsk  - om det nu inte är så att ALLT kan kategoriseras som det ena eller andra, men då kunde du ha sagt det. Och till en sådan tanke hade det kommit en massa andra frågor… 

Men det är tydligt att argumentation och att uttrycka sig i skrift kanske inte är det du helst gör, eller så begränsar du dig bara här inne, vad vet väl jag. För detta att säga samma sak om och om som ett mantra blir det inte mycket diskussion av, oavsett om man anser att den andre fattar dåligt eller ej. Ett tips, om man nu är intresserad av att föra diskussionen vidare, är att prova att utveckla sina tankevanor lite, och kanske använda lite andra ord.

[Kathja]1
0

Kan det vara som så att vi borde särskilja fakta och sanning? Det är fakta att jorden är rund, och bilen är röd, Karin är en kvinna…

Sedan finns det tillfällen då detta går att ifrågasätta… Bilen är både röd och blå, men mest röd  - är den då per se röd? Karin ser ut som en kvinna, men upplever sig själv som en man  -  är Karin då en kvinna? 

Fakta är det som är och sanning hur man upplever det? Fakta det påvisbara, men sanning det objektiva ställningstagandet? 🥵

lasilauri
0

Låt saken vila Kattja.

Visst har an rätt att en faktum är  sann. Världen är full av fakta.

När jag köpte bilen, köpte jan en förmånlig, pålitlig fordron. Färgen kom på köpet. Den har ingen betydelse.

Jag har förstått att här i Mågondagens tro letar vi efter betydelse.

Jesus sa att "Jag är vägen, sanningen och livet" Det anses vara fakta att han sade så. Frågan är "vad betyder et till mig".

p.s.

Varför ljuger föräldrar till barn att de må tala sanningen? :D

[Kathja]1
0

Fast jag tycker att det är ett intressant ämne! Ens inställning till sanning säger så mycket om en som person, hur man ser på livet och allt där i. Och människor intresserar mig. :)

lasilauri
1

En liten bild till för att leda tankarna bårt från motsättningar.

Länge sen, när jag var 70, förälskade jag med en yngre tjej (Hon var 63). Jag vet inte om det är sann kärlek, men viktigt är det.

[Kathja]1
0

Viktigast av allt är kärleken! Alltid i alla lägen. ❤️

Gesus Pettersson
7

Jag provar igen…

Sanningen, och det är just det vi snackar om här va, inget annat - kan vi vara överens om det? 

Sanningen, är något/det som är sant - kan vi vara överens om det?

Gesus Pettersson
8

Och om vi då är överens om #42 (och är vi inte det så vet ni inte vad sanning/en är ju)

Isåfall, något kan bara vara antingen sant eller falskt. Är det inte sant, är det inte sanningen - kan vi vara överens om det?

Sen kan man uppleva, (tycka) eller tro att något/det är si eller så - men det behöver inte vara sant för det.

Det finns såklart saker som inte kan vara varken sanna eller falska, vilka då hamnar under, uppleva (tycka) eller tro - och har då inget med sanning/en att göra. Dvs inget med denna diskussion att göra - här handlar det om just sanningen!

Som tex tramset om att en ost är god eller inte.

MEN, saker som kan vara sanna/sant, eller falska/falskt (sanningen eller inte sanningen) - kan bara vara antingen sant eller falskt!

Annars, förklara hur något kan vara både sant och falskt!

Som tex - antingen finns gud/jahve eller så finns han inte, eller?

[edit - stavfel]

[Kathja]1
0

#42 Så enkelt är det inte! Är det definitionen i #0 som är sanning? Eller hur definierar du sanning? Eftersom jag som sagt tror att vi uppfattar ordet lite olika. 😉

Men jag uppskattar verkligen att du försöker! 👍

[Kathja]1
0

Strålande! #43  - Innebär det att saker som inte kan påvisas som sanna därmed är falska och inte "existerar". 🤔

Hur funkar det med sådant som går under kategorin upplevd och/eller tro? Kan man där tycka/uppleva/tro olika och det är okej? 🤔

Kan man kalla en upplevs sak för sin sanning, eller en subjektiv sanning? Eller vad bör man använda för ord i de fallen? 🤔

Gesus Pettersson
8

Va? Så sanningen är inte det som är sant?

Allvarligt..!

Gesus Pettersson
7

#45 Alltså allvarligt- spelar du korkad eller har du läsförståelseproblem..?

Knappast intressant om du ska fåna dig bara…

ollivoll
1

"33" Ex- antingen finns det en Gud, eller så finns det inte, det kan inte både finnas och inte finnas, eller?" Vad är din sanning i den? Antingen tror du på Gud eller Inte. Du kan inte ställa den frågan och tro att någon kan svara antingen sant eller falskt. Finns Gud- sanning för vissa Finns Gud- falskt för andra I det här forumet tror vi på någon sorts Gud/andlighet, och det är sanningen. Du kan gå in på ett annat forum där dom inte tror på något andligt alls och det är sanningen. Acceptera att världen vi lever är kluven, den är inte svart och vitt, rätt eller fel, sant eller falskt. Man kan ju bli snurrig för mindre.

[Kathja]1
0

#47 Jag fånar mig inte! Vad var det som missuppfattades nu? Vilken del av inlägget, och därmed vilken fråga fattade du inte? (såg att jag missat frågetecknet efter första stycket)

[niklaeri02]
1

Finna Sanningen tror jag att man gör på insidan 🙂❤️

[Kathja]1
1

I alla fall den viktigaste niklaeri! 👍

Gesus Pettersson
8

#49 Nja det kanske mer går som trollande - fantastiskt att en Sajtvärd gör det på sitt eget forum. 

Så sanningen är inte det/något som är sant - fantastiskt!

Det är f.i.m löjeväckande att se era försöka att få sanning/en att vara något det inte är!

Men som sagt, jag förstår att det är jobbigt att det man tror på inte kan visas som sant - och att man då måste förvränga vad sant/sanning är.

Gesus Pettersson
8

Så om jag är vittne i en rättegång och svär vittneseden: "Jag lovar och försäkrar på heder och samvete, att jag skall säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra."

Då kan jag alltså enligt er hitta på lite olika sanningar som jag kan säga där, så att tex en oskyldig blir straffad och/eller en skyldig går fri..!

Eller på engelska : "Tell the truth, the whole truth, and nothing but the truth!"

Men med flera egenpåhittade sanningar skulle inte jag hamna i en rättssal

Låter mer som gamla tider när kyrkan torterade fram sina "sanningar" Vilka sen har visat sig var FEL fö..!

Gesus Pettersson
7

Jag är knappast intresserad av någon tramsdiskussion - skulle inte sanningen vara något/det som är sant, vilket är trams - får ni tramsa vidare själva…

Kan ta ett gammalt ordspråk här, som Kathja kan ha i åtanke när du försöker förvränga något nästa gång, så du inte gör bort dig igen som i #32

"Bland det bästa med att säga sanningen, är att man inte behöver komma ihåg vad man sade." - Okänd

Gesus Pettersson
7

#48 "I det här forumet tror vi på någon sorts Gud/andlighet, och det är sanningen."

Sanningen är att du TROR - inget annat.

Och varför tror du då bara om det är sant..?

"Finns Gud- sanning för vissa Finns Gud- falskt för andra"

Nej det är just det det inte kan vara - antingen finns han eller inte

Det kan inte vara sanning för vissa - bara att vissa TROR!

Jag tror inte - du tror, men han kan antingen bara finnas eller inte! Igen, annars förklara hur han kan finnas och inte finnas samtidigt…

Precis vad jag säger, ni försöker förvränga vad sant/sanning är för att det ni tror på inte går att visas som sant, men ni vill så gärna att det ska vara det

Älvan
0

Gesus Jag tycker du ofta säger vettiga saker, men nu använder du ordet trams och löjeväckande så ofta att jag inte orkar läsa dina inlägg. Använd argument istället för att hålla på sådär. Det är inte respektfullt och tillför inget frånsett tråkigt diskussionsklimat.

[Kathja]1
0

#52 Var i hela friden fick du det där ifrån?!? Men gör man allt man kan för att hålla en tråd på "goda yxskaft" nivå genom att leta fel så blir det lätt galet. Jag trodde att jag kanske hade skrivit fel någonstans men det kan jag inte hitta. Jag kan bara se att jag har sagt att en sanning är sann. Men som jag sa innan så har jag inga problem med att det jag tror inte går att "bevisa" som sanna. Och med tanke på vad du själv skrev, att vissa saker kan upplevas, man kan tro att det är på ett visst sätt, så borde det vara okej att tro på saker som man har upplevt men som inte går att bevisa. Inget underligt med det. :)

Gesus Pettersson
6

#57 Som jag sa - ovanligt att en Sajtvärd trollar. Men det visar vad du håller på med, fult och ohederligt.

För jag tror inte du är så korkad som du gör dig, och/eller inte kan läsa vad jag skriver. Möjligtvis att du inte vill ta in det - och det som sagt förstår jag, inget ovanligt med folk som tror på saker inte vill det…

Gesus Pettersson
7

#56 "Använd argument"

Det gör jag men dom är tydligen osynliga här - för ingen vågar bemöta dom/det..!

Och då är det inte bara sorgligt och trist - utan trams och till slut löjeväckande…

Älvan
0

#59 Och nu förlorade du en diskussionspartner.

ollivoll
2

Nä Gesus, jag TROR inte någonting. Jag VET. Att tro någonting är att inte vara säker på någonting. Ex: jag tror det blir regn men det är blå himmel. Därför säger inte jag att jag tror på sanningen, eller jag tror på Andlighet. Jag vet! En kristen tror på Gud men vet att helvetet finns. (Vilken ångest det ger) Jag har läst olika böcker och även sett på dokumänterer om människor som dött och kommit tillbaka och kan redogöra av vad dom sett. Ingens version är den andre lik, men ETT har dom alla gemensamt och det är känslan dom känner av en obeskrivlig kärlek:) Gud=kärlek:) Jag är nöjd med min sanning, ovillkorlig kärlek och leva i nuet. och den kan bara bli bättre:)

[Kathja]1
0

# 59 Jag trodde att du var långt mycket bättre på att diskutera än så här, att köra samma snack gång efter annan när man inte har något att säga ger ju inte mycket. Släpper detta nu. Trevligt att ha dig på besök Gesus.

# 61 Olli, kan inte annat än hålla med, att hitta sin sanning är A och O, sedan spelar det ingen roll om så hela världen har en annan sanning. ❤️

ollivoll
0

Jag släpper också detta:)) Många jättekramar på er allihopa:))

[Kathja]1
0

❤️

[niklaeri02]
0

Jag ser då inte att Kathja har trollat eller betett sig illa i tråden. Tycker detta är en fin sajt med högt till tak.

[Kathja]1
0

Tack niklaeri! ♡

[niklaeri02]
0

Tack själv!🙂