Lektion 5 - ACIM
Ännu en övning ur ACIM, eller Mirakelkursen. Ett, enligt mig, ypperligt verktyg för dig som är intresserad av att implementera Gud i ditt liv.
Jag är aldrig upprörd av den anledning jag tror.
Denna tankegång, liksom den föregående, kan användas på vilken person, situation eller händelse som helst som du tror orsakar dig smärta. Tillämpa den specifikt på allt som du tror är orsaken till din upprördhet, och använd den formulering som du tycker passar bäst för att beskriva den känsla du har.
Upprördheten kan tyckas ta sig uttryck i rädsla, ängslan, depression, ångest, vrede, hat, svartsjuka eller i ett otal andra former som alla kommer att varseblivas som olika. Detta är inte sant.
Men innan du har lärt dig att formen inte spelar någon roll, blir varje form ett lämpligt objekt för dagens övningar. Att tillämpa samma tankegång på varje form separat är det första steget mot att till sist inse att de är alla detsamma.
När du använder dagens tankegång på det som du varseblir som en specifik orsak till någon form av upprördhet, använd då både namnet på den form av upprördhet som det handlar om, och den orsak som du tillskriver den.
Till exempel:
Jag är inte arg på ________ av den anledning jag tror.
Jag är inte rädd för ________ av den anledning jag tror.
Men inte heller här bör detta ersätta de övningsstunder när du först söker i ditt sinne efter det som du tror är “källor“ till upprördheten, och de former av upprördhet som du tror blir resultatet.
Under dessa övningar kan du kanske mer än under de föregående finna det svårt att välja godtyckligt, och att undvika att tillmäta vissa objekt större vikt än andra.
Det kan kanske hjälpa dig att inleda övningarna med orden: Det finns inga små upprördheter. De är alla lika störande för min sinnesfrid.
Sök sedan i ditt sinne efter allt som gör dig olycklig, oavsett hur mycket eller hur litet du tror att det gör det.
Du kanske också upptäcker att du är mindre villig att tillämpa dagens tankegång på vissa källor till upprördhet som du varseblir än andra. Om detta sker, tänk då först på detta:
Jag kan inte hålla fast vid den här formen av upprördhet och släppa de andra.
Med tanke på syftet med här övningarna, kommer jag därför att betrakta dem alla som samma.Sök sedan i ditt sinne under ungefär högst en minut, och försök att identifiera ett antal olika former av upprördhet som stör dig, utan att ta hänsyn till den relativa betydelse som du kan ge dem.
Tillämpa dagens tankegång på var och en av dem, och namnge både källan till upprördheten så som du varseblir den, och känslan så som du upplever den.
Ytterligare exempel är:
Jag är inte orolig för ________ av den anledning jag tror.
Jag är inte deprimerad på grund av ________ av den anledning jag tror.
Tre eller fyra gånger under dagen räcker.
Puffar denna lite, då jag tycker att det är en väldigt viktig lektion. Hade vi kunna inse detta till fullo så skulle vi så mycket lättare kunna leva i kärlek och harmoni.
Har faktiskt "klapp på axeln" försökt mig på denna övning idag. Blev irriterad över en kund idag och beslöt mig för att ta ett djupt andetag och tänka. Det är bara en illusion. Min irritation över denna person är en inövad beteende jag har. Ett minne som jag har och som jag upprepar. Alltså: jag är inte arg på den här kunden, utan jag bara upprepar en gammalt mönster. Krav på morgondagen finns inte än (för att morgondagen har inte varit) alltså kan jag inte bli orolig, för det är bara min egen illusion som skapar bilder och scenarion i huvudet på mig, alltså inövade minnen från förr som inte egentligen finns. Djupt: ) och inte helt enkelt. Andas och njut av nuet:)
Det är i förhållande till andra människor som det kan köra ihop sig. Men det är bara en tanke bort att vara i en annan känsla och ett annat förhållningssätt. Det är bara att traggla på!