Tro iFokus

Tro

Etikett: inspiration
Läst 1063 ggr
[Kathja]1
0

Alla är ett - något annat är en illusion (bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Älvan
0

Kram Gäller att omfamna allt. Ibland är det svårare att acceptera att jag består av min fiende och att min fiende består av mig. Att vi alla verkligen är ett.

[Kathja]1
0

Visst är det! Både svårt att greppa och svårt att acceptera. Ibland

[Kathja]1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till… ♡

ollivoll
0

Har läst böcker som är sammanfattningar av en kurs i mirakler. Har även beställt dvd om en kurs i mirakler. Fast har inte lyssnat på den än. Det är nog för att jag inte riktigt har förstått mig på det än. Jag har lite bit för bit börjat förstå, men inte riktigt ändå. Tänkte börja gå en kurs här i Göteborg men bangade ur. Pga att jag är lite osäker på om jag har missförstått det hela. Ändå gillar jag det som jag förstått lite grann på och hoppas förstå det helt .

[Kathja]1
0

Jag har lagt upp de första lektionerna här, tanken var att man tillsammans kunde diskutera dem. Men då ingen har nappat så har jag inte lagt in fler. Jag gillar konceptet och budskapet.

ollivoll
0

Det kanske är för att fler än jag vill förstå men kanske inte riktigt förstår hela sammanhanget i det hela. Mitt problem är att jag tar småbitar som jag tycker låter bra men går inte riktigt ner i grunden med det och utvecklar det mer. Fast jag kanske inte var redo för det just då ( intresset har legat där men inte låtit sig gro) Det är först nu som jag tänker ta tag i det. Jag tänker gå in på lektion nr ett. Någonstans måste man ju börja:)

Älvan
0

Just nu har jag ännu svårare att smälta att jag också är en del av en misshandlande narcissist.

ollivoll
0

Älvan, vem? Jesus? Eller grundar det sig djupare ön så:)

Älvan
0

#8 Allt är ett. Dvs misshandlaren och jag är ett. Svårsmält.

[Kathja]1
0

Visst är det svårt att omfamna då man möter det man inte vill möta! Men det är även som så att enbart med ljus (kärlek) kan vi driva bort mörkret. Vilket innebär att vi behöver hitta till kärlek och acceptans för att fördriva de/det där vi inte vill ha i våra liv. Det är ju även som så att Guds skapelse är av kärlek så när det finns någon i ditt liv som du inte vill ha där så är denne person (eller situation) en kärleksgåva från Gud. De/det är i ditt liv för att du ska få uppleva ännu en aspekt av att vara en del av allt som är. Först när du har upplevt och omfamnat det kan du växa och komma vidare. ♡ Men ingen har sagt att det är (eller ska) vara lätt. ♡

Älvan
0

Tack Kathja Det där kunde jag skrivit och känt för några dagar sedan. Sen händer saker och man börjar tvivla.

[Kathja]1
0

Att tvivla är mänskligt, speciellt när det är saker som "går emot" ens Ego. När hjärnan slår på och tar över blir allt sånt där så främmande tycker jag. Men det är bara att flyta med. Då man hamnar i stunder av motstånd så andas och fokusera om, och går inte det så tillåt dig själv att vara 100% i ditt Ego. Var arg, fördömande, hatisk, skitsnackande eller vad det nu är -  men börja med att ge dig själv tillåtelse att vara det, annars är du det där fast i en känsla av motstånd. Alltid försöka att flyta med livet. 🌊

SHIAWASE
1

Acceptera, var ödmjuk. Full acceptans av att du är hundra procent ansvarig för vad som sker i ditt liv, MEN att inget aldrig någonsin kan gå fel!!! Saker som vi ogillar, känner avsky ifrån ,, dessa saker är endast fysiska, mänskliga saker ,, saker som vi har valt att uppleva i detta liv,, inget som påverkar vår själ, utan egentligen bara illusioner!!

När vi inser detta,, då kan vi tillåta oss själva att bara flyta med och må bra🌊

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Älvan
2

Shiawase och Kathja jag är stolt och tacksam för att få njuta av er energi och vishet. Det är bra att andra påminner om "den rätta kärleksvägen". :) Nu var det ett tag sedan jag gjorde buddhistisk kärleksmeditation och då brukar skuggan i mig kunna vinna mark. :) det som hänt nu får tjäna som en påminnelse för att rena hjärtat från avsky, hat och bitterhet.

[Kathja]1
0

Det låter spännande, vad är en buddhistisk kärleksmeditation?

Älvan
0

Jag var för några år sedan i Thailand i 7 v och lärde mig buddhistisk meditation. Helt mantrafritt som en "dykteknik". När man mediterat 1 h skulle man sitta på knäna med händerna ihop utåtriktat sända kärlek först till den person man älskade mest. Sen ska man skicka precis lika mycket kärlek till en neutral person ex snabbköpskassörskan. Sen skickar man precis lika mycket kärlek till den person man har allra svårast för just då. Det är mycket övning som krävs för att fullt ut behärska tekniken. Denna meditationsmetod har släckt ut mitt hat och besvikelse till en person i min närhet och vi har en mycket bättre relation idag. Just nu jobbar jag på det sättet mot mitt x. Jag verkligen får ett renare hjärta varje gång jag gör detta. Det går inte att ha negativa känslor i kärlek. Mina negativa känslor minskar dramatiskt varje gång och allt känns otroligt mycket lättare. En del påstår att även mottagaren påverkas positivt av den utsända kärleken. Om du e intresserad var jag på sån kurs att jag varannan dag en hel förmiddag varvade meditation-yoga-meditation och varannan dag 1 h meditation. Sen thaimassage på det. :) Mycket bra! För mig är det normalt med thaimassage ofta. ;)

Hoberg
0

Jag vill bara tacka er som delar med er! :) Själv har jag någon sorts skrivkram just nu :p Tack!

[Kathja]1
0

Vilken underbar meditation Älvan! Jag kramp vid blotta tanken på att sitta och meditera så länge. 🤪 Men tanken och känslan kan man ju uppnå, fast lite mindre.

Jag brukar försöka att ta mig tid att skicka "vitt ljus" om jag känner att det finns irritation eller liknande från någon i min omgivning, det är ju det samma som att skicka kärlek. 

Hoberg, kul att du tittar in här iaf! ❤️

ollivoll
0

Blev själv lite, vad ska man säga, halvt gnällig av att ens själ ska vandra på jorden i alla olika sortes människotyper, djur och växter för att vårat högre jag vill få erfarenhet innan vi blir fullbordade att resa vidare…..usch vilken tid det kommer att ta;) Hahaha fast ju mer jag förlikar mig med tanken, desto lättare blir acceptansen på orättvisor. Det blir erfarenhet på en mycke högre nivå:))

[Kathja]1
0

Men vem vet hur mycket du redan har hunnit med. ;) Och någonstans vill jag tro att själva resan är grejen, inte målet. För vad sen liksom?

[niklaeri02]
0

Det blir nog en evig resa ❤️ 

Jag har inte haft något mål med meditationen t.ex. kanske därför det har fungerat så bra?

[niklaeri02]
0

Om målet är upplysning kan man som människa bli det redan i detta liv! Bara var uppmärksam på sitt inre så kommer man dit. Meditation är ett sätt, och att meditera regelbundet och medvetet underlättar resan till målet.

[Kathja]1
0

Det tror jag säkert att det kan vara niklaeri, kravfritt tycker jag brukar flyta på bäst. Oavsett vad det handlar om i livet.

[niklaeri02]
0

Ja men vill man komma någon vart med meditation till exempel är det bra att vara regelbunden. Jag tror till och med att ordet meditation betyder ungefär "görs ofta". Men i viss meditation skall man vara kravfri, eller mållös. Annars kommer man ju inte in i meditativt tillstånd. Blir ju lite skillnad med mantra dock. Det måste man ju upprepa.

Upplysning är väl som jag förstår det målet med all religion och med all tro och Andlighet. Först "individuell upplysning" sedan kollektiv och global upplysning. Men det är nog ett tag kvar tills det sker. Om det någonsin gör det.

ollivoll
0

Åhåhåhåh det måste ju finnas fler världar, eller dimensioner som vi bara kan spekulera om:)) Men jag tror jorden är nog kanske den mest underhållande utav dom; ) Med så många variationer står vi säkert och ber att få komma tillbaka till jorden om så för att få vara en myra hihihi…..huh mycke att ta in om den tanken. Eller så handlar det om att få all erfarenhet om allt vare sig vi vill eller ej.

[niklaeri02]
0

#25 Att bo på jorden och vara människa är säkert något stort för vår själ som söker upplysning och utveckling. Kanske finns det även högre medvetandeformer än att återfödas, dit man kommer då man känner sig färdig här, och har nått insikt. Spännande!