Teosofi
Teosofi, av grek. theos, gud, och sofia, vishet ~ vishet i frĂ„ga om det gudomliga. đ
Teosofin Àr inte en religion. Det Àr en livsfilosofi, som erbjuder varje mÀnniska möjligheten att finna en lösning pÄ de mÄnga problem som man kan möta under livet. Teosofin kallas Gudomlig Visdom eftersom den bland annat ger en logisk förklaring till hur den mÀnskliga sjÀlen Àr beskaffad, dess ursprung, destination och relation med kosmos.
Teosofin, den Esoteriska traditionen, innehÄller de etiska principerna som ger riktlinjer för det mÀnskliga tÀnkandet och vÄrt handlande. Genom denna etik kan man dra slutsatsen om ett stort antal lÀrdomar och lagar i Universum, och mÀnniskans och universums struktur och uppbyggnad. Dessa lÀrdomar Àr inte baserad pÄ tro, utan pÄ erfarenhetsbaserad kunskap.
Teosofin vill stimulera till sjÀlvstÀndigt tÀnkande och ett sökandet efter sanningen. Vetenskap, filosofi och religion Àr de tre olika sÀtt man kan undersöka och förklara livet pÄ, och dessa finns representerade i teosofin.
LÀs tips - Vad Àr teosofi? frÄn teosofiska institutet. Att tÀnda tusen lampor - en teosofisk vision. Vad Àr teosofi? FrÄn online teosofiska institutet i Malmö.
Teosofin Àr gammal och kanske inspirerat en del av new age vÀrlden. Den Àr intressant dÄ man kan genom flera vetenskaper försöka nÄ lÀngre. Teosofin kÀnns i dag lite undanskuffad tyvÀrr.
Visst Àr det trist! Jag gillar teosofi, det gÄr att dÀr hitta den röda trÄden mellan "gÄrdagens Gud" och "morgondagens Gud".
Jag har hittat teosofiska samfundet och tÀnker gÄ pÄ möte iaf. :)
Ă h vad spĂ€nnande! Ibland önskar jag att jag bodde i "stan", nĂ€r vi bodde i Göteborg fanns allt sĂ„dan nĂ€ra. Nu Ă€r allt irl "lĂ„ngt borta". đ€Ș
Teosofiska kompaniet har en hel del text matrial pĂ„ sin hemsida som man kan ta del av.đ
Flera av texterna jag lĂ€nkade till kom ifrĂ„n dem. đ Internet Ă€r en bra uppfinning! đ
LĂ€ste nog allt för fort eller inte allsâŠđ€«