Ond eller god?
Ibland blir det så tydligt att vi människor ser på världen och det som är på två olika sätt - antingen ser man den som god, eller så är den ond. Och utifrån det synsättet man har valt så formas (min uppfattning av) världen.
Tänk själv - jag tror att världen är OND. När då någon gör något i min närhet som jag inte gillar så kommer jag att se det som ett direkt påhopp på mig. Jag träffade tex en kvinna härom dagen, hon jobbar som kyrkovaktmästare. Nu hade "någon" tagit lite grejer från kyrkogården och hon säger "varför gör de så mot mig". När hon skulle kunna ha sett det som att någon behövde de där grejerna och tog dem för det var smidigt, eller att de gjorde det mot kyrkan, eller… Va som helst annat än som ett personligt påhopp!
Sedan finns det de som är å andra sidan ser allt som kärlek. De kan hitta positiva saker i det mesta som sker och de klarar av att sprida kärlek oavsett vilket, som Nelson Mandela, eller Jesus.
Det är som att antingen ser vi änglarna eller demonerna. 🤔
Jag ser, eller försöker att se, det goda i allt som är. Jag försöker även att vara god, tolerant och kärleksfull - därför att jag tror att det är det som är meningen med livet. Att det är där vi är ett med Gud.
I Bibelns början finns skapelseberättelsen, där skapar hen alla olika delar i vår underbara värld och när han har skapat dem var och en tittar hen på dem och ser att de är goda. Där finns min utgångspunkt, om Gud skapade allt och såg att det var gott då finns det ingen annan väg än att se det som gott. I det väljer jag att se det som Gud har skapat, inte det som människor har gjort.
Vilken syn har du på världen? Vad är världens essens? Och tror du att världen förändras beroende på vilken syn du har på den?
Det finns en annan tråd om skapelsen här.
Jag ser baaaaaara änglar ❤️🌊🌈🌊☀️❤️
och det är ett aktivt val!
Medarbetare, Law Of Attraction iFokus
När jag tar del av ditt inlägg Kathja, så kommer mitt liv farande fram.
Gud har inte varit en självklarhet för mig. har varit ateist i stor utsträckning och kan vara det än ibland.men det är att prova mig själv inför Gud.
När man kommer till Bibeln och dess tolkningar,så har det bidragit till splittringar hur man ska tro. vad är sant och vad har människans hand förändrat i texterna genom tiderna. Bibeln har jag förskjutit flertal gånger,men ändå så har man fascinerats av texterna.
(Man kan ha i åtanke att det har funnits ett flertal evangelium som har förstörts med kristendomens goda minne, ett fåtal finns kvar av dom icke kanoniserade evangelierna.
Ja änglar och demoner verkar vara aktuellt. det är sådana som människan själv skapar. (vet av egen erfarenhet) rädsla kallas det.
Demonen man själv skapat som var väldigt destruktiv typ och ville en illa var bara en illusion och inget annat.
Många prövningar har vuxit från okunnighet till medvetenhet.
Idag så kan jag av hela min tacksamhet tacka Gud för allt vad man har varit med om och morgondagens kommande prövningar.
Det var en kort reflektion över mitt liv.
Gud skapade en god värld.❤️
Världen är god. Gud är världen. Rädslan är de mörka aspekterna av människan. Den kan ibland kallas ond. Effekterna av rädslan är förödande. Vi kan inte fly vår rädsla. Då växer den. Den jobbar då utan att vi kan få kontroll över den och skapar fantasifoster och manifestationer. Tro mig. Jag har levat i ett rädslostyrt liv. Det skapade enorm sorg i mitt och andras liv. Nu måste jag ta ansvar för min rädsla. Acceptera och omfamna den som en del av mig. Jag väljer att så mycket som möjligt lägga mitt liv i Guds händer. Då finns trygghet. I trygghet växer inte rädslan. Rädslan kan då inte dominera mitt liv. Jag slipper få mer av det jag är rädd för. Fokuset är kärlek. I kärlek krymper rädslan. Så tror jag. Man kan kalla sina manifestationer av sina rädslor vad man vill; demon, helvete, ondska. Det är samma sak. Släpper man ansvaret för rädslan härjar den fritt.
Alder jag håller med dig om Bibeln, det är svårt att ta sig an den eftersom det finns så många tolkningar och förklaringar och VÄLDIGT många är så dömande, hårda, inskränkta och inte-Gud, att det iblan känns som att det vore enklare att "bara" vara typ andlig. Att släppa Bibeln, Gud och Jesus och bara vara ett med Källan som "alla andra" ny andliga (eller vad man ska kalla det?). 🤪
Men så är det något som pockar på och säger NEJ du ska relatera till Bibeln, Gud och Jesus. Och då är det ju bara att lyda, hur mycket enklare det andra än vore! 🥵
Men när det känns motigt så påminner jag mig om allt det underbara som Gud har gjort för oss och då blir det lättare. ❤️
För Gud är God, och kärlek och hen prövar oss inte mer än vad vi klarar av. ❤️
Jag tror inte man föds ond eller ond men när det gäller andliga ting så tror jag det finns många andeväsen som försöker få människor på avvägar. De kan ta former av "änglar" och det ser vi en hel del i new age där demonerna frodas. Det är bara att kolla vad dessa "entiter" som ska vara avlidna mästare, aliens och t-om nån som försöker inbillas oss att den är jesus ande, lär ut. Ljussnack hit o dit och en sak de har gemensamt är att de förnekar att Jesus kom i köttet, dog och återuppstod. Precis som andra irrläror som t-ex martinus "tredje testament" , mormonism , islam och raelism . När det gäller onda andeväsen så tror jag de skapades före människan. Alltså var det förutbestämt att vi skulle leva i en syndig materiell värld. Jag kan inte påstå att det verkar som det bara finns godis i andevärlden, ändå är jag rätt duktig på att flumma själv.
I fallet med kyrkovaktmästaren så fick hon kanske merarbete p-ga stölden och varför inte haft en jobbig dag i allmänhet.
Där är nog som här, det finns änglar som väljer bort Gud precis som det finns människor som gör det. Och jag tror inte heller att vi föds "onda" - jag tror att vi alla föds med Gud och vissa väljer bort att leva med hen. Där i missar de målet och är vad man kallar syndfulla. Och visst finns det en mängd med läror som inte ser Jesus som den du beskriver. För mig är det självklart att Jesus gjorde just det som du beskriver, precis som att du och jag gör det.
New age rules! Jesus rules! Änglar rules! Kvantfysik rules! Allt får plats!
Kan bara hålla med er båda två.❤️

Haha, ååååh, jag kan ju bara inte låta bli att dela med mig av bilden jag fick i mitt huvud🤪.
Skulle inte förvåna mig ett DUGG om , ifall Jesus inkarnerade igen och sa " Hej jag är Jesus🙂❤️" så skulle han bli så totalt utdömd av bibeltroende old style ( dvs inte morgondagenstroende😉) att han var en fejk,en lurendrejare, en galning, en DEMON. Det skulle vara bibeltroende old style som skulle VARNA alla för denna person som går runt och sprider IRRLÄROR. Jesus skulle få söka skydd i nån källarlokal, o där skulle han bli välkomnad med öppna famnar, accepterad och älskad för att vara annorlunda, typ, i nån HBT-förening kanske😃🤗. Eller i "kärlek och ljusgruppen på Söder" 😂🤗
Hela den här misstrodda, dömande attityden många bibeltroende har…I rest my case🤐 nä, jag kan inte…..Tur att Gud är förlåtande och har stor humor✨, annars skulle hen nog LIDA över alla dömande, hatande personer som anser sig leva i hens tjänst…
Änglar finns! De talar till oss! Om de änglar som visar närvaro och lämnar budskap nu skulle vara demoner, så undrar jag varför de skulle tala om förlåtelse, frid, kärlek, medkännande, läkande etc. 🤪Är det bara ett steg i att försöka lura oss eller vad?
Jag vet MÅNGA som är "ljussnack hit och dit" 😉OCH som tror på att Jesus kom i köttet, dog och återuppstod.
Finns det något demonaktigt så är det väl att vara ignorant, otrevlig, besservissrig och dömande🤐
# 7 ÄLvan!🥳
Szirius Det var väl just därför som Jesus just missades på sin tid pga alla "rättroende" av Gamla testamentet. Trots att det ändå redan var känt att Jesus skulle komma enligt profeterna. Även så är det lovat att Jesus kommer åter och det gör han ju hela tiden till dem som så vill. Jesus skiter i om man är bokstavstroende eller inte. Det han predikade var kärlek och medmänsklighet. Kag tycker det stämmer illa med att då peka ut personer som går i Jesu fotspår som "feltroende". Det var de sk "rätttrogna" som hamna fel sist Jesu tog mänsklig gestaltning. Kanske kan man lära sig av misstagen? Den som följer Jesus ska vandra i himlen här på jorden och efteråt. Svårare än så är det inte. Intolerans är avsaknad av Jesu väg. Alla som lever i kärlek är på Jesus sida. Sen kanske man väljer kalla Jesus med andra namn. Han är inte knusslig. Älskar du din medmänniska såsom digsjälv kan du inte hamna på fel spår.
Älvan håller med dig till fullo! Men alla har vi våra vägar att vandra och det är vår uppgift att inte döma. Sedan kan man vilja skaka om människor och få dem att förstå men det funkar sällan. Det vi kan göra är att vandra vår väg och vara tydliga i varför. Kanske bli någon inspirerad och vill vandra den samma, eller något liknande. Tolerans inför andras val, kärlek till att allt är som det ska och att inget kan vara fel - där i ligger nog ofta utmaningen. I alla fall för mig.