Vad är en demon?
I en annan tråd kom det upp lite kring "demoner" så jag tänkte passa på att starta en tråd på ämnet…
Enligt bibeln är en "demon" inget annat än en ond ande - en "fallen ängel".
Från början fanns inga onda andar. Gud skapade aldrig några demoner. Han skapade änglar till sin hjälp. Änglarna skapade, precis som vi människor, med en fri vilja, precis. Och precis som människan så valde vissa änglar att utnyttja sin fria vilja och välja bort Gud. En av dessa sägs ha varit en ärkeängel med sådan lyskraft och sådana kunskaper och sådan prakt att han i Gamla testamentet (Jes 14:12) kallades "Heylel" ("Morgonstjärnan" eller "Ljusbäraren", ett ord som i den latinska översättningen av bibeln blev "Lucifer", som har samma betydelse). Lucifer inte bara valde bort att följa Gud och kärleksbudskapet utan han valde att göra uppror mot Gud.
"Den strålande morgonstjärnan" blev sin skapares "motståndare" och "anklagare" ("satan" på hebreiska), och de övriga änglar (Upp 12:9) som valt att ställa sig på satans sida i revolten mot universums Herre blev - liksom sin ledare - onda andar i stället för goda andar. Demoner i stället för änglar.
Men ofta då vi talar om "demoner" anser jag att det handlar om människors inre kamp mellan att gå med Gud eller att gå utan. Sedan kan det kanske vara lättare att se det som att den inre dialogen och kampen man har beror på yttre påverkan som "demoner". Genom alla tider han man skyllt än det ena och än det andra på demoner - sjukdom, missväxt, ångest, sömnsvårigheter…
Vad tror du?
Alla andar som inte erkänner Guds son.
John 3
1Mina kära, sätt inte tro till alla andar utan pröva om de kommer från Gud, ty många falska profeter har gått ut i världen. 2Så kan ni se vilken ande som är Guds: varje ande som erkänner att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt är från Gud, 3men den ande som förnekar Jesus är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skall komma och som redan nu är i världen.
Jag tror på attraktioslagen. Den säger att man kan skapa vad man vill. Om man fäster vikt vid fallna änglar och demoner skapar man dem. Därför utesluter jag inte att demoner finns för en del människor. Jag tror inte på demoner och fäster liten vikt vid deras betydelse. Jag bryr mig inte om demoner. Jag är neutral. Jag vet att änglar och goda krafter finns. Inre demoner har jag och alla andra. De är inga demoner som kommit utifrån utan är födda ur rädsla från min skuggsida. Jag omfamnar mina demoner och de får finnas där, men jag kan koncentrera mig på andra viktigare och mer lustfyllda saker. Mina demoner ger jag inte kraften att styra mig för jag är inte rädd. Ger ni rädsla till era demoner växer de. Demoner äter rädsla och växer av rädsla. De skapar i sin tur ännu mer rädsla och växer då ytterligare. Att jag ens skriver i denna tråd gör att mina demoner växer lite. Jag gör det för att varna er andra att skrämma upp er med trams. Ni väljer själva om demoner ska styra eller era ljus. Det är det som är den fria viljan. Jag kastar in ljus och kärlek i tråden för att inte föda ev demoner. Snälla skräm inte upp varann! Det finns inget att vara rädd för förutom rädslan själv! Kram
Väldigt bra skrivet Älvan❤️
Väl talat Älvan! Men att snacka demoner tror jag kan vara nyttigt ibland. Fram med dem i ljuset så krymper dem precis som allt annat "läskigt". ;) Bättre än att hålla för ögonen och låtsas att livet alltid är kärleksfluff. Se saker för vad de är - ännu en sida av vår kärleksfulla skapare, och älska dem med. ♡
#4 Kathja du är klok som vanligt och jag håller med. Jag rikta mig inte till dig. Jag pratar om alla möjliga trådar på övernaturligt och tom änglar här i focus. Många skräms och skapar onödig rädsla och oro. Jag säger att det finns inte något att vara rädd för. Skapa inga monster genom att hispa upp varann. Omfamna det endel vill kalla sina inre demoner som en del av er. Som en del som visar var ni inte vill. När man känner rädsla vet man att man vill vara trygg. Man måste inte känna på lidandet och rädslan hela tiden för att kunna fokusera på sin livsväg. Man kan tacka sina demoner vänligt och bestämt. Det var bra att ni lärde mig detta och nu behöver jag gå någonannanstans eftersom jag har fått denna kunskap tack vare er. Det var när det jag hela livet varit rädd och fruktat verkligen hände på riktigt som jag kunde släppa rädslan eftersom det värsta redan hänt mig. Rädslan krympte som skuggan av solen. Jag vet att jag inte vill styras av rädsla och vad kraftfulla våra tankar och känslor är. Om mina rädslor förde mig till det jag fruktade mest kan min glädje lyfta mig till det bästa jag kan tänka mig. :) Vi har alla en skugga. Låt bara inte den växa och orsaka solförmörkelse i ert hjärta!
Rädslor, oavsett orsak, finns även de för att vägleda oss i livet. Just som du säger, genom att titta på det vi inte vill ha i livet så ser vi vad vi vill. Sedan finns det sedan urminnes tider en tendens att skrämma oss själva och andra som ett led i att styra varandra. Så att man "skyller på" demoner är inte så underligt kanske. Men har Gud skapat allt och konstaterat att det är gott så får iallafall inte jag ihop tanken på att demoner ska vara "onda".
Kathja Rädslor är ett effektivt sätt att styra människor på. Men man kan bara styra människor som går med på att bli styrda genom att bli rädda. Om man inser att det inte finns något att frukta är det inte så lätt att styra den personen med rädsla. Man kan i sin vardag gå till jobbet enbart för att man är rädd för chefens vrede eller att bli uppsagd. Då blir man en mindre människa än man är ämnad att vara. Kanske börjar man skylla sin rädsla på chefen som man tycker är en demon och roten till allt ont. Vi som tror på LO vet att så inte är fallet. :)
Det är därför det är viktigt att vara sitt bästa jag, se ljuset och kärleken i allt som är och sprida det i världen. Mörker kan bara jagas bort med ljus.❤️
Lätt för de (b.la Älvan) som inte stött på demoner, att säga att det finns inget att vara rädd för. Sen i nästa andetag säger samma person att hon känner sig skrämd av att befinna sig i tråden så det blir lite lustig. Men det är som det brukar med andra ord, de som vet minst har dock väldigt stort ordförråd i ämnet.
Personligen så 'gissar' jag att många av dessa vad folk tror sig är 'ljusvarelser' och liknande på iFokus egentligen är demoner. Kolla bara på utomjordiskt. Där finns det trådar där nån 'ljusvarelse' har kanaliserats och som lovar att mänskligheter ska få biljoner dollar inom en snar framtid, sen är det nån dåre som skickar med sin email adress för han vill få 'ett litet förskott' eller vad f-n det stod. När jag uppmärksammade tokigheterna så tro fan att jag både blir bannad och inläggen borttagna. Man kan bara hoppas att 'morgondagens tro' inte sprider samma skräp i framtiden. iFokus är en samling av stollesajter.
_2 Corinthians 11:14
King James Version (KJV)
14 And no marvel; for Satan himself is transformed into an angel of light _
Svenne - Med tanke på ditt inläggs karaktär så kan du kallt räkna med att hitta "stolligheter" här inne med. Jag är för mångfald! 😉
En liten fråga, varför hänger du på sajter om du anser att det mest är "stolligheter där? Blev lite nyfiken… 🤐
Jag är där/här för att lära mig om människor och deras/eras tanketroll. Visst har jag egna men de är inte lika allvarliga. ;9
#11 Du vet inget om mig och du har inte sanningen om mig. Jag tycker du sitter på höga hästar genom att fastslå att vi är ett gäng idioter. Svenne; visste du att du genom oss idioter kan lära dig mycket om dig själv? Fundera på varför du blir så provocerad av något som du förkastar. Där har du en gåva från en idiot till en annan. ;) Ha en trevlig fredagskväll! :)
Jag vet att du inte tror dig ha mött nån demon. Eller så ljuger du. Eller ja, det gör du i vilket fall eftersom du påstår att det inte finns några. Men jag klassar dig som dåligt vetande istället.
Av vad jag kan se så är du den enda som kallar andra för idiot i den här tråden, faktiskt kan jag inte minnas att jag kallat någon för idiot på hela iFokus. Att jag kallar många sajter här på iFokus för stollesajter har mestadels med hur de styrs att göra, inte medlemmarna (även om jag ansser att det finns en och annan stolle som vanlig medlem också).
Men det är klart, bara för att du är tjej och gullig i kanten så kan du påstå vad du vill. Tack själv.
Svenne - du får gärna vara här inne, men jag kan förstå varför Älvan reagerar lite på ditt sätt att uttrycka sig. Givetvis ligger det hos henne hur hon väljer att uppfatta det du skriver, och känslan är skapad av henne, men vissa ordval är som gjorda för att "dra igång" människor.
Är det ditt syfte att "reta upp" andra lite, eller sätta dig på höga hästar så är du på rätt väg, är det inte ditt syfte tipsar jag dig härmed om att fundera över hur du formulerar dig.
Ingen sanning är bättre än någon annan.
Fick ännu en fråga i huvudet då jag läste ditt inlägg… Varför tror u att tjejer som är gulliga i kanten (Älvan btw är gullig rakt igenom!) kan säga vad de vill? Det kan väl alla göra?? 🤔 Och en fråga till, varför lägger du tid på att studera andras tanketroll, vore det inte bättre att studera dina egna? Eller det kanske du gör det med?
Själv lägger jag en massa tid till på att studera mig själv eftersom jag vet att jag skapar mitt liv med allt vad det innehåller, jag vet oxå att allt som sker i mitt liv har med mig att göra. Men jag gillar även att studera andra, så jag förstår din inställning, jag jobbar ju t.o.m med det så jag kan inte låta bli att analysera er alla. Även dig. 😉
Svenne123 Om du läste mitt inlägg så skrev jag "en gåva från en idiot till en annan." ;) försökte skriva med glimten i ögat. Innan mitt inlägg hade du kallat mig och andra för stollar som i min värld är samma sak som idioter. Jag vill inte sprida negativt och ber om ursäkt för mitt inlägg. Jag accepterar däremot inte att du kastar ur dig nedlåtande kommentarer om mig eller andra. Jag står för min rekommendation att du ska blicka inåt för att komma fram till vad det är hos digitala som gör att du måste hävda dig genom att trycka ner andra. Jag tänker sitta ner en kort stund för att fundera på varför jag ens från första början svarade dig. Ha en bra dag! För övrigt är jag både gullig och skarp som ett knivblad. Det ena behöver inte utesluta det andra. :) Jag är allt jag vill vara. Det tycker jag alla ska vara.
Vi bör alla sträva mot att vara våra bästa jag, ärliga mot oss själva och andra, i kärlek. Och det fixar du galant Älvan! ❤️
Kathja Du är jordens varmaste och trevligaste person! Tack för visa ord! Ha en bra dag alla här och håll era eventuella demoner på mattan! :)
Här är demonfritt! 😎