Vad är "synd"?
I en annan tråd började vi att tala om "synd" och jag tänkte att det ämnet kunde få en egen tråd då det ofta är ett centralt begrepp å et kommer till Kristendom.
Det grekiska ordet hamartia är det man använder för synd i NT. Det betyder helt enkelt att "missa målet", som när man skjuter iväg en pil och den hamnar vid sidan om måltavlan. 
När Gud skapade oss gjorde han det med ett visst syfte - för att vi skulle nå ett visst mål. Han skapade oss helt enkelt för att bli lika honom (1 Mos 1:26). Han skapade oss för att bli odödliga som Han. Han skapade oss för att vi skulle bli varelser med evigt liv. Syftet med vår skapelse var att vi skulle bli Guds avbilder och det är det som är målet för hela vår existens!
Men förutsättningen för att vi ska kunna ta steget från dödligt till odödligt, från en fysisk tillvaro till en andlig, från ett tillfälligt liv till ett evigt liv, är att vi vill bli lika Honom - att vi låter Honom leda oss.
Det som hindrar oss från att nå målet, det som hindrar oss från att förverkliga vår potential, det som är syftet med vår existens - evigt liv - är synd. Att inte följa den väg som Gud anvisat i sitt ord är synd. Johannes uttryckte det kort och gott i orden:
"Synd är överträdelse av lagen" (1 Joh 3:4) Och Jesus sa: "Vill du ingå i livet, så håll buden!" (Matt 19:17)
Och när så fariseerna frågade Jesus vilka som är de största buden, blev hans svar: "Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skallälska din nästa som dig själv. På dessa bud vilar hela lagen…" (Matt 22:37-40) "Kärleken är alltså lagen i dess fullhet" (Rom 13:10)
Synd är alltså att inte älska! Att sätta sig själv främst utan hänsyn till andra. Att utnyttja, att skada. Att tillfredsställa sina egna behov på andras bekostnad. Att göra illa för nöjes skull. Att inte låta kärleken till Gud, vår nästa och hela Guds skapelse leda oss i allt vi gör!
Om inte annat så tror jag att människans hand som du uttrycker det har använt Guds tanke och förvanskat den. Om det så sedan är gjort helt medvetet eller om det bara har blivit så i en iver att tydliggöra det låter jag vara osagt. Men egentligen är det inte så svårt, tror man att Gud är kärlek och att hela skapelsen är god så kan synd inte vara annat än avsaknad av Gud/kärlek. ❤️
För mig betyder ordet synd, att missa målet, att vi saknar insikt och erfarenhet av Gud, av Kärlek, själva essensen, eller Källan bortom vår upplevelse och föreställning av vad Gud är, vad Kärlek är, vad helhet i livet är. Okunnighet är en brist på kunskap, grundad i egen och direkt erfarenhet av kunskap!
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
allt från att tänka dumheter till att göra dumheter.